Draculix![]() Draculix er et terningespil for 2-4 små vampyrer. Spillet er designet af Jürgen P.K. Grunau og tager cirka 15 minutter at spille. Spillet kan spilles fra 5 år og opefter, men der er forslag til enklere regler for begyndere og yngre spillere. Spillet er udgivet af Haba (Haba 4479). Målet med spillet er at få sin egen vampyr hurtigst gennem Grev Draculix’ slot ved at rulle med terningerne. Spillet indeholder 1 Slot (opretstående plade med billeder) 4 Vampyrer 6 Terninger med særlige symboler 6 Våbenskjold. Forberedelse: Spillerne tager hver en vampyr og iklæder vampyren et slag i samme farve. Vampyren skal placeres ved det første billede på slottets væg, når dette er sat op. Sæt slottet op. Pladen skal stå oprejst midt på bordet, så alle kan se pladen. På slottets vægge hænger der en række billeder. Billederne indeholder kombinationer af 4 forskellige symboler. Disse 4 symboler genfindes på terningerne. Den enkle variant af spillet: Den lille skattejagt Spillerne skiftes til at have tur. Spilleren med de skarpeste tænder begynder, og kan man ikke blive enige om, hvem det er, så begynder den yngste spiller. Spilleren, hvis tur det er, ser på det billede, som spilleren står ved siden af. For at få lov til at rykke skal spilleren slå de symboler, som er på billedet. Spilleren må slå tre gange og hver gang lægge symboler til side. Hvis spilleren får samlet de nødvendige symboler, må spilleren rykke det antal felter frem, som der er symboler på billedet. Når en spiller passerer det sidste billede på slottet, så slutter spillet. ![]() Den almindelige variant af spillet: Den store skattejagt I den store skattejagt skal hver spiller tage et våbenskjold. I den store skattejagt rykkes, der ligesom i den lille skattejagt, det vil sige, at man skal samle det antal symboler, som billederne viser. På nogle af billederne er der spørgsmålstegn. Det betyder, at man skal samle de symboler, som vises på billedet og derudover skal samle et antal ens symboler efter eget valg (antallet af symboler afhænger af antallet af spørgsmålstegn). Når en spiller har samlet de nødvendige symboler, skal spilleren rykke det antal felter fremad, som der er symboler på billedet. Derefter ser spilleren på de terninger, som ikke er blevet brugt, hvis spilleren blandt disse terninger har et eller flere symboler magen til det valgte våbenskjold, så må spilleren bevæge sig yderligere fremad. Spilleren må gå så langt, som vedkommende har symboler magen til våbenskjoldet. Undervejs i spillet må man gerne tage terninger tilbage i spillet, som først har været taget ud. Hvis man i første omgang satsede på at bruge flagermus i stedet for spørgsmålstegnene på billedet, men man i næste runde slår 3 edderkopper, ja, så kan man bare tage flagermusen tilbage i bægeret, når man slår tredje og sidste slag. Vinderkriteriet er det samme, som i den lille skattejagt: Vinderen er den spiller som først passerer det sidste billede. Links: Engelske regler Beskrivelsen er udfærdiget den 17. september 2005 Copyright 2005 GermanGames. |