Dvonn![]() Spillet består af to faser. Briklægningsfasen og rokeringsfasen. Der trækkes lod om, hvem der skal begynde. Den pågældende spiller tager de hvide brikker og to af de røde brikker, mens den anden spiller får en rød brik foruden de sorte brikker. Spillerne skiftes nu til at placere brikker på brættet. De tre røde brikker skal spilles først, dernæst placerer spillerne deres egne brikker. Alle brikker skal placeres på et tomt felt, og de kan placeres på alle pladser. Når alle brikkerne er brugt op er alle pladser på brættet fyldt ud og rokeringsfasen begynder. ![]() - Hver spiller skal rokere en enkelt brik eller en hel stak i sin tur - En stak skal rykke så mange felter, som der er brikker i stakken - En rokering må ikke ende i et tomt felt - En spiller må kun rykke stakke i sin egen farve (topbrikken bestemmer stakkens farve) - En stak kan rykke i alle retninger, men altid i lige linje - En stak som er omgivet på alle sider af brikker eller stakke må ikke flyttes - En Dvonn brik må ikke rykkes, men der kan bygges ovenpå disse brikker - En spiller skal rykke, hvis det er muligt. Alle brikker skal være i kontakt med en Dvonn brik. Der må ikke være tomme felter mellem en brik og den nærmeste Dvonn brik. Hvis der ikke længere er kontakt mellem små ”øer” af brikker og en Dvonn brik fjernes øen af brikker med det samme fra spillet. Spillet fortsætter så længe en spiller kan rykke. Hvis en spiller igen kan rykke som følge af modstanderens ryk, så gøres dette. Når ingen længere kan rykke, så tages alle ens stakke og sættes ovenpå hinanden. Den spiller som har den højeste stak har vundet. Designer: Kris Burm Antal spillere: 2 spillere Spilletid: 10 minutter Udgivelsesår: 2001 Spiltype: Brætspil, Abstrakt briklægningsspil ![]() Links: Engelske regler på den officielle Gipf-hjemmeside Strategiske tips |