Family Ties / Familienbande![]() Leo Colovini skriver følgende introduktion til spillets ide (oversat til dansk): "Ohrerstaufen familien er ret stolt af deres store ører, mens der for Zinkenzollern klanen ikke er noget mere vigtigt end deres enorme næser. Rothaarowitz familien er lykkelige for deres fantastiske orange-røde krøller, mens medlemmer af slægten Blindsors er meget optagede er deres distingverede udseende briller. Slægten Mundingen ler naturligvis al alt dette pjat, for kun deres store brede læber tæller! Gennem ægteskaber er disse familier blevet blandet, men hver familie håber, at netop deres karakteristika overlever i så mange af efterkommerne som muligt. Hver af spillerne repræsenterer i al hemmelighed en af de fem klaner, og spilleren forsøger at få klanens træk til at blive dominerende, og dermed få points og vinde spillet!" Spillet har den samme interessante spildynamik som i et andet Colovini spil, nemlig Clans, hvor man også akkumulerer points i skjul - og hvor de "spillerløse" klaner eller familier også undervejs får points. Hvad indeholder spillet? Spillet indeholder - 70 kort heraf 35 lyserøde og 35 lyseblå - repræsenterende henholdsvis de kvindelige og mandlige medlemmer af klanerne. På hvert kort er tre karakteristika vist - og disse viser personens tilknytning til hver af de fem slægter. - 1 pointbræt i 3 dele - 5 slægtsbrikker - 5 pointmarkører Forberedelse til spillet - De fem pointmarkører placeres ved pointbrættets position 0 - Kortene blandes og hver spiller får 5 kort - Hver spiller trækker hemmeligt en af de 5 slægtsbrikker - Ud for pointbrættets markering "1. generation" lægges 3 kort fra bunken ![]() Hvordan spilles spillet? Spillerens tur: Spillerne har tur på skift. I sin tur kan en spiller gøre en af følgende ting: 1. Spilleren kan arrangere et ægteskab: Hvis der på bordet ligger en enlig mand eller kvinde kan spilleren tilføje et kort fra hånden. Ægteskab kan kun finde sted mellem personer af modsatte køn. Således kan man kun lægge en mand ned, hvis der ligger en kvinde - og omvendt. Spilleren tager nu et nyt kort op fra bunken. 2. Spilleren kan sørge for en efterkommer til et eksisterende par: spilleren tager et kort fra hånden og lægger en efterkommer i generationen under forældrene (om efterkommer fysisk placeres lige under forældrene har ingen betydning). For at kunne spille en efterkommer, skal efterkommerens karakteristika alle være repræsenteret hos forældrene - og i de rigtige mængder. Det vil sige, at 3 af forældrenes karakteristika skal overleve til barnet. Eksempel: hvis moderen har 2 næser og 1 mund, faderen har 1 par briller 1 næse og 1 sæt krøller, så kan efterkommeren ikke have 2 munde og 1 par briller, fordi forældrene tilsammen kun har 1 mund, men til gengæld kan efterkommeren have 3 næser, eller 1 mund, 1 par briller og 1 sæt krøller. Man kan altså blande på kryds og tværs - og alle karakteristika må gerne komme fra den ene forælder. Når en spiller sørger for en efterkommer udløses der pointscoring (se nedenfor) men spilleren trækker IKKE kort op på hånden. 3. En spiller kan også sige pas og blot trække til kort op på hånden. I forhold til antallet af kort på hånden er det naturligvis vigtigt at få de rigtige kort, så det kan betale sig at trække kort indimellem, men samtidig, så giver alle kort på hånden ved slutningen af spillet minuspoints! Generations regler Den første generation har 3 slægtsmedlemmer fra begyndelsen og kan ikke få flere, og hver generation har et maximum antal slægtsmedlemmer i lige linie - dertil kommer tilkomne ægtefæller, som ikke tæller. 1. Generation = 3 2. Generation = 4 3. Generation = 5 4. Generation = 6 5. Generation = 7 Når en generation har nået sit maximum af slægtsmedlemmer, så vendes kortene i generationen før. Hvis der er skabt 4 efterkommere i 2. generation, så vendes 1. generation om, fordi disse par ikke kan få flere børn. Der må gerne laves efterkommere ned i generation 3, 4 og 5 selvom generation 1 stadig er åben. Alle efterkommere i en generation må gerne komme fra samme forældrepar - og alle slægtsmedlemmer i en generation behøver ikke at gifte sig. Personerne i den 5. generation har ikke nået en mulig alder for ægteskab, og personerne i denne generation kan aldrig blive gift - spillet slutter med det samme, når de mulige 7 efterkommere i denne generation er spillet Pointgivning Når der spilles en efterkommer, så udløses der pointscoring. Der gives point således, at hvert symbol på kortet udløser et antal point svarende til den generation kortet spilles i. Eksempelvis så vil en efterkommer med 2 næser og 1 par briller, som spilles i 3. generation give 6 points til næseklanen og 3 points til brilleklanen. Var den samme efterkommer spillet i 4. generation, ville næseklanen have fået 8 points, mens brilleklanen havde fået 4 points. Points gives i skjul, således svarer hver klan til en farve, og når en klans karakteristika kommer frem i en efterkommer, så rykkes denne farve pointmarkør frem på pointbrættet. Pointmarkører symboliserer hvor stærk, hver af familierne er… Når alle 7 slægtsmedlemmer af den 5. generation er spillet, så slutter spillet - pointoptællingen er dog ikke helt færdig. Hver spiller afslører hvilken klan de repræsenterer - og fra deres pointantal skal trækkes minuspoint for kortene på hånden efter følgende hårde princip: 1. kort giver -1 2. kort giver -2 3. kort giver -3 4. kort giver -4 Osv… Sprogafhængighed Spillet indeholder ingen tekst, så udover reglerne er spillet fuldkommen sproguafhængigt. Links: Engelske regler Beskrivelsen er udfærdiget den 17. juli 2006 Copyright 2006 GermanGames. |