GermanGames Logo (21K)

Goa


Goa (22K) Spillet er inddelt i to dele: A og B.

Hver del består af fire runder. Når den første del er afsluttet borttages de resterende brikker og spillebordet fyldes med de brikker, der hører til runde B. Når den anden del er afsluttet, er spillet slut.

Hver runde består af fire faser:
1) Placering af auktionsmarkører
2) Auktion over brikker
3) Aktionsfase
4) Afslutning af runden.

1) Placering af auktionsmarkører
Den spiller, der er i besiddelse af flaget starter. Flaget laceres på kanten af brætet eller et tomt felt og det dækkes med aktionsmarkøren hvorpå der står "1". Der skal bære mindst en brik, der støder op til flaget (ortogonalt eller diagonalt). Den næste spiller i urets retning dækker en af de brikker, der støder op til flaget med sin "2"'er markør. Således fortsætter man, til alle spillere har placeret en markør, der støder op til den markør, den forrige spiller placerede. Afslutningsvis får den spiller, der placerede flaget lov til at placere yderligere en markør. Hvis der på et tidspunkt ikk er en brik, der støder op til den forrige, må den følgende spiller selv vælge, hvor han placerer sin markør.

2) Auktion over brikker
Først sættes flaget til salg. Spilleren til benstre for flagejeren foretager et bud eller melder pas. Alle får lov til at give et bud således at flagejeren er den sidste, der byder. Den, der har budt højest betaler flagejeren det beløb, han bød og modtager flaget og er i den kommende runde flagejer. Er det flagejeren, der har budt højest, betaler han banken. Hvis ingen byder på flaget, beholder flagejeren det uden at betale for det. Den spiller der får flaget modtager et ekstra aktionskort. Spillerne sælger nu på skift den brik, de har placeret deres markør på efter den samme procedure, som flaget blev solgt ved.

3) Aktionsfase
Hver spiller har tre aktioner. Flag-ejeren starter altid og tager én aktion. Derefter tager spillerne på skift én aktion indtil alle har haft tre aktioner.

Spillerne kan vælge mellem følgende aktioner:
Goa 01 (36K) a) Fremrykning på udviklingsoversigten
b) Skibsbygning
c) Høst
d) Skatter
e) Ekspedition
f) Oprettelse af koloni

a) Fremrykning på udviklingsoversigten
Spilleren kan vælge at fremrykke en markør i en af kolonnerne et felt. Prisen herfor er de markerede krydderier samt et skib pr.krydderi. Fremrykning tjener to formål: man opnår sejrspoint og de øger ressourcerne, når aktionerne b til e vælges.

b) Skibsbygning
Spilleren tager det antal skibe, der er markeret i skibskolonnen.

c) Høst
Spilleren modtager det antal krydderier, der er indikeret i krydderikolonnen. De placeres i de dertil hørende kolonier og plantager. Overskydende kryderier forbliver i forsyningsbunken.

d) Skatter
Spilleren modtager det antal af dukater, der er markeret i dukat-kolonnen.

e) Ekspedition
I ekspeditionskolonnen er der to tal. Det første indikerer hvor mange kort, der må trækkes og det andet hvor mange kort, man højst må have på hånden. Hvis spilleren kommer til at overstige det maksimale antal kort, skal han først spille et kort og/eller smide det nødvendige antal kort væk, så grænsen ikke overskrides. Dette skal ske før de nye kort trækkes.

f) Oprettelse af koloni
For at oprette en koloni må spilleren movilisere et bestemt antal kolonister (mellem 6 og 12). Spilleren vælger en koloni, han ikke allerede har. Så forsøger han at mobilisere det aktuelle antal af kolonister. Der er tre kilder hertil:
1) Antallet af kolonister indikeret i kolonist-kolonnen.
2) Antallet af kolonister vist op to ekspeditionskort trukket fra bunken.
3)Hvis antallet ikke er tilstrækkeligt kan spilleren vælge at anvende kolonistkort i hans besiddelse.

Goa 02 (24K) Lykkes det ikke at oprette kolonien modtager spilleren et kolonistkort.

Lykkes det at oprette kolonien, bliver den placeret i spillerens lagerbygning. Spilleren vælger selv hvilken Quilon eller Madras koloni han etablerer, da disse ikke alle er ens.

Når kolonien er placeret i lagerbygning placeres de relevante krydderier på brikken. For Quilon og Madras vælger spilleren hvilken af de to typer krydderi, der skal placeres og for Cochin og Calicut må spilleren selv vælge hvilken type krydderi, han tager.

Afslutning af runden
Når alle spillere har udført tre aktioner afsluttes runden med eventuelle ekstraaktioner. Disse foretages i samme rækkefølge som de øvrige aktioner. Der gølder følgende begrænsninger:
- hver spiller må højst spulle et ekstra aktionskort i hver tur
- melder en spiller pas, kan han ikke spille ekstra aktionskort i senere ture
- enspiller må højst beholde et ekstra aktionskort til den næste runde.

De brugte ekstra aktionskort puttes tilbage i forsyningsbunken og runden slutter, når alle spillere har meldt pas.

Goa 03 (36K) Spilafslutning
Efter 4. runde i anden halvdel ender spillet. Sejrspoint optælles og den spiller, der har flest sejrspoint er vinderen. I tilfælde af pointlighed vinder den spiller, der har flest penge.

Sejrspoint tildeles i syv forskellige kategorier:

Markørens position
Markørerne på udviklingskortet giver point. Markører placeret i første række giver ingen point, i anden række 1 point, i tredje række 3 point, i fjerde række 6 point og i femte række 10 point.

Antallet af kolonier
1 koloni genererer 1 point, to kolonier 3 point osv.

Ekspeditionskort
Et enkelt kort giver 1 point. To kort med samme symbol giver 3 point osv (seks kort giver dog 2o point og ikke 21 point som man skulle forvente!)

Dukater
Spilleren med flest dukater modtager 3 point. Har flere det største antal dukater, får de alle 3 point.

Plantager
Hver plantage påtrykt "1" får et point.

Salg af brikker
Hvert opnået salg (6 sække krydderier, der smides væk) genererer fire point.

Missionsbrikker
Missionsbrik generer det antal af point, der er påtrykt brikken.


Placeret som nummer 3 ved Deutscher SpielePreis 2004

Links:

Engelske regler
Variant foreslået af designeren Rüdiger Dorn

Tilbage til forside (2K)