GermanGames Logo (21K)

Hive


Hive (117K) Hive betyder sværm. Hive er et strategisk spil for to spillere. Hive spilles uden et egenligt spillebræt; de sekskantede spillebrikker udgør selv spillebrættet efterhånden som de bliver placeret.


Komplette spilleregler:

Hver spiller har 11 brikker med insekter, der for de respektive spillere er afbilledet på henholdsvis en sølvfarvede og en blå baggrund. På brikkerne er der illustrationer af forskellige insekter, således at hver spiller har: én bi-dronning, to biller, tre græshopper, to edderkopper og tre soldatermyrer. De forskellige typer af insekter rykker alle på hver deres unikke måde, som det vil blive beskrevet nedenfor. Hive udmærker sig ved at man ikke behøver at bringe alle sine brikker i spil og ved at brikker der er blevet placeret i sværmen ikke kan blive elimineret.

Hive01 (23K) Målet med spillet
Målet med spillet er at få omkranset modstanderens bi-dronning med insekter. Den der først opnår dette, har vundet spillet. De brikker, der omkranser modspillerens bi-dronning, kan være en hvilken som helst kombination af brikker fra begge spillere.








Hive02 (3K) Placering af nye brikker
Spillet starter med, at hver spiller på skift placerer én af sine brikker. Disse brikker placeres umiddelbart op ad hinanden. Når man siden introducerer brikker, må de udelukkende være i berøring med ens egne brikker. Når en brik rykkes rundt i sværmen må den til gengæld være i kontakt med begge spilleres brikker.


Hive03 (12K)

Når en brik først er blevet bragt i spil ved at være blevet placeret i sværmen, kan den ikke siden fjernes fra sværmen og dermed spillet.



Hive04 (1K) Placering af bi-dronningen
Bi-dronningen skal placeres som en af de fire første brikker spilleren placerer. Indtil en spillers bi-dronning er placeret, må han i sin tur kun placere en brik og aldrig rykke en brik. Når bi-dronningen er placeret må spilleren i sin tur enten placere en ny brik eller rykke en allerede placeret brik.

Hive05 (16K) Én sværm
Sværmen udgøres af alle de placerede brikker. Alle brikker skal til enhver tid være i kontakt med mindst én anden brik. Man må således ikke placere en brik, der ikke er i berøring med mindst en anden brik, man må ikke rykke en brik, hvis det afstedkommer, at sværmen bliver delt i to eller flere sværme. Dette faktum kan benyttes til at binde modspillerens brikker, så de kommer i fastlåste positioner. De to illustrationer viser to ulovlige træk. En brik må således heller ikke rykkes på en måde så den deler sværme i flere sværme selvom den med dens nye placering igen sammenbinder sværmene til én sværm.

Hive06 (21K) Bevægelsesfrihed
Med undtagelse af billerne og græshopperne må de øvrige brikker kun rykke, når de har plads til at bevæge sig. Hvis en brik er omkranset af andre brikker på en sådan måde, at den ikke fysik kan slippe ud af sin position, har den mistet sin bevægelsesfrihed. På samme måde kan en brik heller ikke slippe ind i et felt, der er omkranset på en sådan måde, at brikken ikke fysisk kan slippe derind.





Hive07 (17K) Uafgjort resultat
Den eneste måde Hive kan ende i et uafgjort resultat på er, hvis den brik, der bliver placeret, på samme tid resulterer i, at begge bi-dronningerne bliver totalt omkransede. Sandsynligheden for dette resultat er størst, hvis bi-dronningerne bliver placeret op ad hinanden.

Hive08 (1K) Bi-dronningen (1)Hive09 (25K)
Bi-dronningen kan kun rykke et felt i et træk. Bi-dronningen i illustrationen er således i stand til at rykke til et af de fire skitserede felter.









Hive10 (2K) Biller (2)Hive11 (20K)
Billerne kan som bi-dronningen kun rykke et felt i et træk. Billerne kan som de eneste brikker rykke ovenpå de øvrige brikker. Den eller de brikker som billen befinder sig ovenpå er ude af stand til at bevæge sig. Billen kan lade sig falde ned på felter, hvortil adgangen ellers er blokeret. Billerne kan placeres såvel ovenpå modstanderens brikker som ens egne brikker. Det er muligt for billen i en senere tur at bevæge sig direkte fra ryggen af et insekt til ryggen af et andet insekt i et felt, der støder op til det felt billen befinder sig i. Billen placeres på præcis samme måde som de øvrige brikker og kan altså ikke placeres direkte på ryggen af et andet insekt. I illustrationen har billen mulighed for at rykke enten til et af de to tomme felter, der er vist eller ovenpå et af de to insekter i de tilstødende felter.

Hive12 (2K) Græshopper (3)Hive13 (24K)
Græshopperne rykker ikke på den konventionelle måde, de hopper i stedet fra det felt, de er placeret i i en lige linje over en eller flere brikker til det første ledige felt. Som billerne kan også græshopperne bevæge sig til og fra felter, der ikke umiddelbart er tilgængelige, fordi de er omkransede af andre brikker.









Hive14 (1K) Edderkopper (2)Hive15 (25K)
Edderkopper bevæger sig altid præcis tre felter. De bevæger sig altid fremad og kan altså ikke gå tilbage af den vej, de i de første skridt har bevæget sig ad. De skal være i kontakt med sværmen i alle de tre positioner, deres træk består af. I det illustrerede eksempel kan edderkoppen bevæge sig til en af de fire skitserede positioner.










Hive16 (1K) Soldatermyrer (3)Hive17 (23K)
Soldatermyrerne kan bevæge sig fra deres position til en hvilken som helst anden position i sværmen, så længe de bevæger sig langs sværmens kanter. De kan altså ikke som græshopperne hoppe ind i et felt, der er utilgængeligt grundet de øvrige brikkers placering. Soldatermyrernes store bevægelsesfrihed gør dem til nogle af de mest betydningsfulde brikker i spillet. I det illustrerede eksempel kan soldatermyren bevæge sig til et hvilket som helst af de elleve skitserede felter.



Links:

Engelske regler
Prøv spillet mod AI på Hivemania.com

Tilbage til forside (2K)