Invers![]() Ved begyndelsen af spillet er spillets brikker sat op i et kvadrat med 6 brikker på hver led. Gul og Rød spillers brikker er placeret skiftevis som i et skakspil. Den ene side af brikkerne er farvede, mens den anden side blot har en prik i samme farve som på forsiden. I startopstillingen er brikkerne vendt således, at den farvede side vender opad. Invers går ud på at være den første spiller til at få vendt sine egne brikker, så prikkerne vender op ad. Reglerne er ganske enkle. Hver spiller har én brik fri, som ikke er placeret i kvadratet. I sin tur tager spillerne den ledige brik placerer den ud for en række i kvadratet og skubber sin brik ind, så en brik kommer ud på den anden side. Den brik, som skubbes ind skal have prikken op ad, uanset hvad vej den brik, som blev skubbet ud vendte. Den brik, som skubbes ud må enten være spillerens egne farvede brikker, spillerens egne prikkede brikker eller modstanderens farvede brikker. Det betyder, at den eneste brik, som en spiller ikke må skubbe ud, er modstanderens prikkede brikker. ![]() Selvom der er tre forskellige brikker, som må skubbes ud, så er det klart at foretrække at få vendt sine egne brikker om (skubbe egne farvede brikker ud). Ved at vælge at skubbe egne prikkede brikker ud kommer man en brik bagud, og ved at vende modstanderens brikker om, hjælper man modstanderen. Disse træk er imidlertid væsentlige for at kunne forbedre positionen af ens egne brikker. Eksempelvis kan disse træk være en fordel, hvis en farvet brik er låst fast bag en af modstanderens prikkede brikker. Variant: Prøv at spille Invers, hvor det eneste tilladte træk er at skyde sine egne farvede brikker ud. Hverken egne prikkede eller modstanderens farvede brikker må skubbes ud. Links: Engelske regler |