GermanGames Logo

Meisterdiebe / Master Thieves


Meisterdiebe (57K) Spillet Meisterdiebe er designet af Frank Czarnetzki. Spillet kan spilles af mellem 2 og 8 spillere og tager cirka 60 minutter at spille. Spillet går ud på at transformere de juveler (imitationer!) man får udleveret ved begyndelsen af spillet om til ægte juveler. Dette gøres ved hjælp af hukommelse og deduktion.

Meisterdiebe er ikke noget almindeligt spil med et bræt og en masse brikker og nogle kort… Næh, spillet består af et træskrin i 3 lag med 4 skuffer i hvert lag, som har både en over og en underdel. Der er altså i alt 12 skuffer, heraf er 6 korte og 6 lange. Hver af de lange skuffer indeholder både en forskuffe og en hemmelig bagskuffe. I bagskufferne ligger de særligt værdifulde rubiner - som kun kan stjæles af mestertyven.

Hvad mere indeholder spillet udover smykkeskrinet af træ?
102 juveler heraf 6 rubiner, 16 safirer og 80 diamanter
48 karakterkort med 6 forskellige karakterer
17 puder heraf 8 hvide, 8 sorte og 1 rød
8 opsummeringskort
8 alarmmarkører
1 regelsamling

Forberedelse
Karakterkortene sorteres i separate bunker og blandes. Hver spiller tager nu et kort fra hver af bunkerne, således at spilleren på hånden har et af hver af følgende karakterer: Smugler, detektiv, tyv, mestertyv, juveler og gemmolog.

Hver spiller tager en hvid og en sort pude samt et opsummerings kort. Sidstnævnte placeres på bordet med en pude på hver side. Hver spiller får nu nogle uægte diamanter og safirer, som placeres på den hvide pude. Desuden får hver spiller en alarmmarkør. Skrinet sættes midt på bordet og ved siden af lægges den røde pude.

De 6 røde rubiner placeres i de hemmelige skuffer. Som den sidste forberedelse fordeles 12 diamanter mellem spillerne, og spillerne må placere dernæst, hvis spilleren vil, vende og dreje boksen. Hvis nogle sten falder ud, mens der placeres diamanter, så placeres disse på den røde pude.

Meisterdiebe02 (44K) Hvordan spilles spillet?
I begyndelsen af en runde spiller alle spillerne et karakterkort ned på bordet, så det ikke kan ses af de andre. Først skal alle der har spillet en smugler samtidig vende deres kort. Når smuglerne har spillet deres ture, vender de resterende spillere også deres kort samtidig.

Turrækkefølgen på de efterfølgende karakterer kan ses på opsummeringskortet. Hvis der er to af samme karakter, så spiller den spiller, som har det laveste nummer først. Dernæst, lægges kortet til side. Hver af de kort man begynder med på hånden kan således kun spilles en gang. Når alle 6 kort er spillet, så gives de 6 kort samlet videre til spilleren til venstre - nu har alle spillere igen 6 kort (i hvert fald for en kort stund).

Når en spiller har tur kan spilleres åbne en skuffe. Spilleren må ikke flytte boksen, men kan vælge en hvilken skuffe spilleren har lyst. Skuffen skal åbnes helt, så alle juveler kan falde ud.

Hvis en juvel falder ud, så må spilleren ikke udføre den handling, som det valgte karakterkort ellers berettiger til. Spilleren må dog stadig dreje og vende boksen. Nedfaldsjuveler placeres på den røde pude.

Principielt kan der ikke være juveler både i toppen og i bunden, fordi juvelerne i den nederste del af skuffen falder ud, når der placeres (hvis der placeres) juveler i den øverste halvdel. Det kan dog ske, hvis eksempelvis skuffen ikke har været åbnet helt. I disse tilfælde siger reglerne, at spilleren får sin tur alligevel, og at juvelerne som falder ud blot placeres i på den røde pude.

Karakterkortene

Smugleren:
Smugleren må tage alle juvelerne fra en frontskuffe og lægge dem på den røde pude, og må dernæst placere en af sine egne imitationer i skuffen. Når alle smuglerne i en runde har spillet deres tur, så gøres det op om der er flest smuglere eller flest detektiver. Hvis der er flest smuglere eller hvis der er lige mange, så deler alle smuglerne juvelerne på den røde pude… men den samme regel gælder for smuglere som for alle andre, hvis man har fået en juvel til at falde ud, får man ikke glæden af resten af kortets karakteristika… de øvrige smuglere deler uden dig!

Juveleren:
Juveleren må placere 1 af sine imitationer i skuffen, selvom der er juveler i allerede. Desuden må han placere sin alarm i skuffen, HVIS der ikke allerede er en alarm. Hvis der er en alarm i skuffen, så må han altså ikke placere sin alarm.

Når en anden spiller senere åbnes skuffen og finder alarmen er der to muligheder: Hvis alarmen blot ligger i skuffen, er alarmen ikke aktiv, og spilleren kan fortsætte sin almindelige tur. Hvis alarmen derimod falder ud, så er alarmen aktiveret og alle juveler, som falder ud skal placeres på den sorte pude hos den spiller, som ejer alarmen (medmindre spilleren selv åbner skuffen - så skal juvelerne placeres på den røde pude).

Gemmologen:
Må placere en juvel i en skuffe, selvom der ryger sten ud. Må placere en ekstra juvel for hver af detektiverne i runden. Der må ikke fjernes nogle juveler fra den åbnede skuffe.

Meisterdiebe03 (66K)

Tyven:
Tyven må tage alle sten i en skuffe og placerer dem på sin sorte pude. Tyven kender ikke til den hemmelige skuffe og må ikke kigge i skuffen.

Mestertyven:
Mestertyven er den eneste, der må åbne den hemmelige skuffe. Vedkommende må må som den almindelig tyv tage stenene i den forreste del af æsken, men han kan også vælge at kigge længere ind og se, om der er en rubin. Hvis der imidlertid falder en rubin ud af den nederste del af skrinet - ja, så må mestertyven gå tomhændet. Så det er lidt af en chance at tage. Hvis der falder en rubin ud, så skal den lægges i den hemmelige skuffe i den øverste del af den åbne skuffe - og altså ikke på den røde pude.

Detektiven:
Detektiven må ikke røre boksen, men deler sammen med de øvrige detektiver resultaterne af jagten på juveler i den forløbne runde. Alle juveler på den røde pude deles af detektiverne. Spilleren med det laveste nummer får chancen først.

Meisterdiebe01 (109K)

Hvordan vindes spillet?
Spillet slutter, når en spiller kommer af med alle sine juveler. Vinderen af spillet, er den spiller, som gennem spillet, når at samle flest points sammen. Der gives points for hver af stenene på den sorte pude, mens hver af stenene på den hvide pude giver minuspoints.

Stenene giver points således, afhængigt af deres placering på den sorte/hvide pude
Hver diamant giver 1 plus/1 minus point
Hver safir giver 2 plus / 2 minus points
Hver rubin giver 4 plus points (den kan jo kun ligge på den sorte pude, så den kan ikke give minus points).



Beskrivelsen er udfærdiget den 19. marts 2006
Copyright 2006 GermanGames.

Tilbage til forside (2K)