Journey to the Moon / Mondreise![]() Spillet indeholder: 7 fuldmåner - hver bestående af to dele 4 Ole Lukøjer 1 terning samt regler 1. Fuldmåne, hvor er du? Dette spil går ud på, at finde de månedele, der passer sammen, så der kan dannes fuldmåner. Spillet kan spilles fra 3 år. Spillet er en variation af memory, men hvor børnene har formen på månen til hjælp, således at det ikke blot handler om at huske, men også at kunne sammensætte former. De 14 månehalvdele blandes og lægges på bordet med forsiden nedad. Spillerne skiftes til at vende to halvdele efter eget valg. · Hvis de to halvdele passer sammen, så må spilleren beholde halvdelene. · Hvis de to halvdele ikke passer sammen, så lægges halvdelene tilbage på bordet. Så er det den næste spillers tur. Spillet slutter, når alle månehalvdelene er fundet. For at gøre spillet sværere, har Haba to forslag til variationer: · Når en spiller vender et rigtigt par, så tager spilleren kun den ene del, den anden bliver på bordet… således er der stadig mange dele at vælge mellem. · Bland månerne mellem hver spillers tur, således at spillet ikke handler om at huske, men alene om at genkende månernes form. 2. Månemandens rejse til månen. Dette spil er et terningespil for spillere fra 4 år og opefter. I dette spil arrangeres de syv månehalvdele med næse i en lang række, mens de syv månehalvdele uden næse lægges med forsiden nedad. Hver spiller vælger en Ole Lukøje, som de stiller i den ene ende af rækken med "næsemåner". Spillerne skiftes nu til slå med terningen. Flyt terningen det antal måner frem, som der er øjne på terningen. Nu skal spilleren vende den måne (blandt månerne uden næse), som passer til den måne, som terningen ligger på. Hvis spilleren kan vende den rigtige måne, må spilleren flytte sin Ole Lukøje frem til terningen - og skal så give terningen videre til den næste spiller i rækken. Dernæst blandes månerne, som ligger med forsiden nedad. Spillet slutter, når en spiller med sin Ole Lukøje, når til den sidste måne i rækken. (Hvis man i sit sidste træk slår et antal, så man kommer forbi den sidste måne i rækken, så er det blot den halvdel, der passer til den sidste måne i rækken, man skal finde, før man har vundet spillet!). 3. Månekapløb Det sidste spil i samlingen er et reaktionsspil for spillere fra 5 år. Spillet begynder med, at spillerne samler 5 hele måner - og dernæst blander de 10 dele og lægger dem på midten af bordet. De sidste 4 halvdele lægges i en række. Hver spiller sætter (ligesom i den forrige variant) en Ole Lukøje figur, for enden af rækken med brikker, der har forsiden opad. Den første spiller vælger en af brikkerne på bordet - og vender, så forsiden er opad. Alle spillere skal kunne se brikken samtidig. Og nu går det stærkt - alle spillerne (undtagen den spiller, som har vendt brikken) skal prøve at finde den brik, som passer til den vendte brik. Spillerne må ikke vende brikkerne, men skal blot lægge deres hånd på den brik, de tror er den rigtige. Når alle spillerne har lagt hånden på en brik - eller er enige om, at en anden spiller har fundet den rigtige brik, så undersøges det, hvem der har fundet den rigtige brik. - Har en spiller fundet den rigtige brik? Så må spilleren flytte sin Ole Lukøje et månefelt frem. - Er der ingen spiller, som har fundet den rigtige brik? Så må den spiller, som valgte brikken, som skulle ledes efter, gå et skridt frem med sin Ole Lukøje. Spillet slutter, når en spiller, når frem til den fjerde og sidste månebrik i rækken. Links: Regler på engelsk Beskrivelsen er udfærdiget den 27. februar 2006 Copyright 2006 GermanGames. |