Monza![]() Spillet indeholder en spilleplade, 6 farvede biler og 6 farveterninger. Spillepladen viser en racerbane med tre spor. Hvert af sporene er delt op i felter med de 6 forskellige farver, som findes på terningerne. Hver spiller kører frem til startstregen på den pil, som passer til bilens farve. Den yngste spiller begynder ved at slå med alle 6 terninger på en gang! Det gælder nu om for spillerne i hvert træk at køre så langt som muligt ved at køre fra felt til felt. Spillerne må køre fremad, hvis de terninger de har slået passer til et af felterne foran. Man må kun køre fremad, og man skal køre så langt man kan med sine terninger. Man må skifte bane, hvis den forreste del af det felt man kører frem i ligger længere fremme end det felt, man er i. Undervejs skal man undgå forhindringer på banen (dækspor). Forhindringerne betyder, at der nogle steder på banen kan være svært at passere. Man må køre på felter med andre biler, og hvis man lander på et felt med en fremmed bil, bliver den fremmede bil flyttet tilbage til det næste ledige felt i samme bane. Når den første spiller kører i mål tælles antallet af brugte terninger i slaget. De resterende spillere i turen får lov til at slå deres slag. Hvis flere spillere kommer i mål er det den spiller, som har brugt færrest terninger i det sidste slag til at komme i mål, som vinder. ![]() Variant: Haba foreslår i reglerne en variant, hvor farven på den sidst spillede terning i hvert slag udløser ”et felt frem” til den matchende bil. Hvis en bil er rykket et grønt, et rødt og et gult slag frem, må den gule bil nu køre et felt frem. I modsætning til spillene for de mindste børn er Monza taktisk og kræver evnen til kombination ved, at de 6 terninger skal føre til de bedst mulige træk. Monza introducerer samtidig spillerinteraktion idet de øvrige spilleres træk har betydning for den enkelte spiller, hvis bilen bliver flyttet tilbage. Det er således ikke kun et kapløb! Links: Engelske regler |