GermanGames Logo

Perikles


Perikles (92K) I Perikles repræsenterer hver spiller en græsk familie, der har indflydelse spredt ud over de seks hovedbyer i Grækenland. Spillerne kæmper om at opnå kontrol over disse byer for derved at opnå militær magt, der kan bringe dem hæder på slagmarken. Spillerne trækker ved spillets begyndelse en specialbrik, der giver dem en særlig egenskab, der kan anvendes én gang i spillets løb.

Perikles er designet af Martin Wallace og er udkommet i år 2006.

Perikles er inddelt i tre ture, der igen er inddelt i et antal faser.

Kampen om kontrol over de seks græske hovedbyer
I den første fase kæmper man om at opnå indflydelse i de seks byer, der har varierende værdi men også varierende styrke i deres hære og flåder.

På skift indsætter man sine kuber, der symboliserer henholdsvis indflydelse i en by og hvem der er kandidater til den ledende position i byen. Dette gøres ved at man vælger blandt ti åbne indflydelsesbrikker, der indikerer hvilken bystat, de kan give indflydelse i. Nogle kan bruges på en hvilken som helst by, men giver til gengæld også kun halvt så meget indflydelse. Endvidere kan nogle indflydelsesbrikker give mindre indflydelse, men så til gengæld også muligheden for enten at nominere én af deltagernes kuber til den ledende position i byen eller at likvidere en person eller en indflydelsesmarkør.

I den anden fase foreslår spillerne kandidater til de tilbageværende ledige kandidaturer. Når alle ledige kandidaturer er udfyldt, afgøres det hvem af de to kandidater i hver af de seks byer, der indtager ledelsesposten. Valgsejren går til den af kandidaterne, der har mest indflydelse bag sig. Har kandidaterne lige meget indflydelse bag sig, vinder den, der først blev foreslået. Samtidig med at valgsejren er i hus, mister den vindende kandidat indflydelse svarende til den indflydelse, der var bag hans modkandidat.

De militære slag
I spillets anden hoveddel udkæmpes krigene. Spillerne tager kontrol over de militære styrker (hære og flåder), der er tilknyttet de byer, de er ledere af. Spillerne slås om syv brikker, der symboliserer forskellige historiske lokationer, der alle blev kæmpet over i den rigtige krig. Rækkefølgen som spillerne kan sætte deres tropper ind i slagene på afhænger af hvilke indflydelsesbrikker de valgte tidligere i spillet. Normalt kan hver spiller sende to tropper i krig for hver indflydelsesbrik, men han kan sende yderligere tropper af sted, hvis han er indstillet på at give afkald på nogle af de kuber, der symboliserer indflydelse i byerne. Nogle af de historiske lokationer, der kæmpes om, har på forhånd enheder, der forsvarer dem, mens rebeller deltager i angrebet på andre. De fleste af slagene involverer såvel krig mellem flåder som mellem hære. Rækkefølgen afhænger dog fuldstændig af den aktuelle historiske lokation, hvilket fremgår af brikken. Vinderen af den første runde af slaget modtager en fordel i slagets anden runde. Og vinderen af slagets anden runde er sejrherren, der modtager den brik, der symboliserer den historiske lokation, der blev kæmpet over, og dermed et antal sejrspoint.

Ny tur
Ved afslutningen af hver tur dør samtlige ledere og der fremstilles en statue af dem, så man senere kan huske, hvem der har haft ledere i de forskellige byer i løbet af spillet. Herefter startes forfra med en ny tur. Normalt får et spil over tre ture, men det kan slutte tidligere, hvis Sparta eller Athen bliver slået i krigene.

Spillets afslutning
Spillerne modtager ved spillets afslutning sejrspoint for tre ting:
1) indflydelse i byerne ved spillets afslutning
2) vundne historiske slag
3) statuer har værdi afhængig af, hvordan den by de står i har klaret sig militært.

Perikles 02 (168K)

Beskrivelsen er udfærdiget den 24. oktober 2006
Copyright 2006 GermanGames.

Tilbage til forside (2K)