GermanGames Logo (21K)

Pyramidos


Pyramidos 01 (35K) Pyramidos er et enkelt spil designet af Kirsten Becker og Jens-Peter Schliemann. Spillet er et spil, hvor børnene skal være aktive og det er beregnet for børn fra 5-6 år, men er også sjovt for voksne at være med til. Det tager cirka 15 minutter at spille Pyramidos. Antallet af deltagere kan variere fra 2-4 spillere.

Ideen med spillet:
Ideen med spillet er at hjælpe pyramidernes bygherre med at få de sidste blokke på plads. Du skal bringe de manglende blokke frem til pyramiden. Men undervejs skal du krydse Nilen og der er både stærk strøm og krokodiller, man skal passe på!

Den spiller, som med mest fingersnilde kan få transporteret de manglende blokke og derved optjene flest points, er vinderen. Spillet er et aktivitetsspil, hvor det gælder om at flytte sine kugler fremad på spillepladen ved at skubbe kuglerne fremad med fingrene nedefra. Pyramiden skal konstrueres på byggepladsen (markeret på pladen) og pyramiden skal bestå af 4 blokke i bunden og 1 på toppen.

Spillet indeholder:
4 plader til at lægge kuglerne i.
20 farvede trækugler
1 stor trækugle
1 spillebræt bestående af flere dele, der skal samles.

Selve spillet:
Når pladen er samlet, og spillerne har fået et sæt kugler, kan spillet begynde. Den spiller, som sidst har set en vaske ægte levende krokodille, begynder spillet. Hvis man ikke kan blive enige om dette, så får den yngste spiller lov til at starte.

Spilleren som har tur bestemmer, om han eller hun vil flytte den store kugle. Den store kugle passer til munden på en krokodille, således at munden er blokeret. En spiller må flytte denne kugle en gang i løbet af spillet. Hvis spilleren ikke vil flytte den store trækugle, så tager spilleren en af sine trækugler og forsøger at få den så tæt på byggepladsen som muligt. Man skal bruge pegefingeren og hoppe kuglen fremad.

En spillers tur slutter, når:
- Kuglen man spiller med falder ned fra den øverste del af spillepladen eller når den falder igennem munden på en krokodille.
- Når kuglen lander på flodbredden eller nær ved pyramiden. I den næste runde kan spilleren spille videre med denne kugle eller bringe en ny i spil.
- Når kuglen lander på byggepladsen.

Spillet slutter, når pyramiden er bygget. Spillerne får points efter, hvor mange kugler de har med i pyramiden. De 4 nederste kugler får 1 points hver, den øverste kugle får 2 points.

Variation:
Har du spillet spillet for meget og er blevet rigtig dygtig?
Så kan du spille uden den store kugle, eller hvis det skal være rigtigt svært, så foreslår designerne, at man kun bruger den ene hånd – og kun den modsatte af ens skrivehånd.

Tilbage til forside (2K)