Regnekongen / Rechenkönig![]() Spillene kan spilles ud fra nedenstående spillebeskrivelse som er en gengivelse fra de engelske regler, der følger med spillet. Spillet indeholder: 1 Regnekonge (kontrolfigur) 1 Terning med specialsymboler 1 Kortramme 10 Opgavekort 10 Resultatkort Både resultatkort og opgavekort er printet på begge sider. Nedenstående tabel viser indholdet på kortene.
I alle kortene er der et hul. Kongefiguren i spillet fungerer som kontrol af resultatet ved, at kongens fødder sættes i hullerne på kortene. Hvis resultatet er korrekt vil afstanden mellem hullerne i kortene være præcis så lang, at det passer med kongens skridtlængde (afstanden mellem fødderne). Spillevarianter Her nedenfor vil reglerne til de forskellige spillevarianter blive beskrevet. I denne beskrivelse er alle de 7 varianter beskrevet, men en enkelt undervariant af en af disse er udeladt. Alt andet er medtaget. Illustrationer findes i reglerne under de enkelte spil varianter. Varianterne er beskrevet i samme rækkefølge, så det skulle være muligt at finde den rigtige illustration. ![]() 1. Aritmetik med regnekongenDette spil er en regneøvelse for en spiller. Til spillet skal alle opgavekort og resultatkortene bruges, desuden skal kongen og kortrammen bruges.Der tages et opgavekort, som placeres i rammen til venstre. Nu skal spilleren så løse regneopgave på kortet og finde det rigtige resultatkort i bunken. Hvis spilleren har regnet rigtigt vil fødderne på kongen passe præcis i hullerne på de to kort. Hvis ikke kongen passer, må der prøves igen. Spillet fortsætter til alle 10 opgavekort er løst. Spillets sværhedsgrad afhænger af hvilken vej kortene vender. For begynderen skal den blå side vende opad på både opgavekort og resultatkortene. Der vil være billeder til at hjælpe til at finde det rigtige resultat. Når denne opgave bliver let, kan resultat-kortene vendes om, så den gule side vender opad. Det betyder, at der ikke længere er billeder, men kun tal. Når også denne variant bliver let kan begge slags kort have den gule side opad. Således at der hverken på opgavekort eller løsningskort er billeder. 2. Hvem kender resultatet?Denne spillevariant kan spilles af mellem 2 og 6 spillere.Til denne variant skal alle kortene (både opgavekort og løsningskort) bruges, kongen, terningen og kortrammen. Alle kortene spredes ud på bordet med den gule side opad. Adskil opgave- og løsningskort. Spillerne kaster efter tur terningen. Hvis terningen lander på en farve, skal spilleren tage et opgavekort, hvor et af tallene har denne farve. Hvis terningen derimod lander på kongen, må spilleren selv bestemme, hvilket opgavekort han eller hun vil have. Nu skal spilleren findes det løsningskort, som passer til. Det kontrolleres med kongen, om spilleren har valgt det rigtige kort. Hvis resultatet er rigtigt må spilleren beholde begge kort, hvis resultatet er forkert lægges begge kort tilbage. Når der kun er et par tilbage på bordet slutter spillet. Den spiller som har den højeste bunke vinder. Variant: Skal spillet gøres lidt sværere, så vendes opgavekortene med den blå side op, mens løsningskortene vendes med den gule side opad! 3. Tal kludder mudderSpillet kan spilles af mellem 3 og 6 spillere, og går ud på at finde de manglende tal.Til dette spil er det kun løsningskortene, som skal bruges. De ti kort blandes på bordet. De skal have den samme side opad, men det kan være enten den blå eller den gule. Før spillet begynder tegner alle spillerne 5 hoveder på et stykke papir. Den spiller som har det korteste hår er kongen først. Alle spillerne lukker øjnene og kongen fjerner 3 kort, og giver spillerne lov til at åbne øjnene igen. Nu skal spillerne finde de tal som mangler. Hver gang en spiller finder et manglende nummer, må vedkommende tegne en kongekrone på et af sine hoveder. Hvis det er forkert, skal spilleren tegne et nyt hoved på sit papir – nu har spilleren 6 hoveder. Når alle tallene er fundet, er det den næste spillers tur til at være kongen. Spillet fortsætter indtil en spiller har fået kronet alle sine hoveder. Variant: Hvis det skal være ekstra svært, så kan man spille med opgavekortene i stedet for løsningskortene. I så fald kan begge sider bruges. Bare det er med den samme side opad på alle kort. Ellers er spillet det samme, det svarer til at der i stedet for at stå 3 står 5-2. ![]() 4. BingoDenne variant kan spilles af mellem 2 og 6 spillere.Til dette spil skal hver spiller have et stykke papir, og derudover skal alle opgavekortene, regnekongen, blyant og terning bruges. Opgavekortene lægges i en cirkel på bordet med den gule side opad. Regnekongen placeres på et vilkårligt kort. Hver spiller skriver 4 tal mellem 1 og 10 på sit stykke papir. Spilleren med de klareste øjne begynder! Der slås med terningen. - Hvis terningen viser et tal flyttes kongen i urets retning hen til det næste felt med et tal i denne farve. - Hvis terningen viser en konge må spilleren vælge, hvilken farve kongen skal placeres på. Nu læses opgavekortet højt og alle regner resultatet ud. Resultatet kan kontrolleres med kongen og kortrammen, hvis man har lyst. Den eller de spillere, som har skrevet dette tal på sit stykke papir råber ”Bingo” og krydser tallet ud. Den spiller som først har krydset alle sine 4 tal ud har vundet. 5. Pick and mixDette spil kan spilles af 3-6 spillere. Spillet er for de lidt større børn.Til spillet skal bruges alle opgave- og løsningskort, blyant og et stykke papir til alle spillerne. Regnekongen kan bruges som kontrol om nødvendigt. Alle kortene lægges med den gule side opad. Opgavekort og løsningskort parres og lægges som par på bordet. Hver af spillerne tegner 5 hoveder på sit stykke papir. Spilleren med det længste hår begynder spillet med at være konge. Alle andre spillere skal lukke øjnene og kongen bytter rundt på tre kort, således at tre af parrene er forkerte. Dernæst giver kongen de øvrige spillere lov til at åbne øjnene. Nu gælder det om for de andre spillere at finde forkerte resultater. Når en spiller har fundet noget forkert siges det højt, og det kontrolleres. Hvis spilleren har ret i at resultatet er forkert må spilleren tegne en kongekrone på et af de fem hoveder på papiret. Hvis spilleren pegede på et resultat, som var rigtigt, så skal spilleren tegne et ekstra hoved på sit papir. Når alle tre forkerte kortpar er fundet er det den næste spiller i rækken, som får lov til at være konge. Spillet fortsætter indtil en spiller har fået kongekroner på alle sine hoveder! ![]() 6. Kongens hemmelige talGættespil for 3-6 spillere.Til dette spil skal bruges papir og blyant. Kongens hjælper er den spiller, som har de mørkeste øjne. Kongens hjælper skriver et tal mellem 1 og 20 på et stykke papir. Nu skiftes spillerne til på tur at stille et spørgsmål, som kan besvares med et klart ”ja” eller ”nej”. Efterhånden som de enkelte tal kan udelukkes krydses disse ud. De spørgsmål, som kan stilles, kan eksempelvis være: Er det et lige tal? Kan tallet deles med 3? Er tallet højere end 12? Den spiller som gætter tallet bliver den nye kongens hjælper. I reglerne findes desuden en særlig variant, som kan spilles af to personer! 7. Magiske numreDette spil er snarere en tryllekunst, som udføres af en person.Til regnekunsten skal bruges kortet med 8 på (eller 10 i varianten), et stykke klæde, blyant og papir. Du begynder med at vælge en blandt publikum til at hjælpe dig. Denne person skal regne og skrive resultaterne ned efter dine anvisninger. Gem kortet med tallet under klædestykket – ingen må se hvilket tal du gemmer her. Du beder nu din hjælper om følgende: Vælg et tal mellem 1 og 7 Læg 2 til Gang med 2 Læg 1 til Træk 4 fra Træk 4 fra igen Læg 3 til Nu løfter regnekongen klædestykket og præsenterer sit kort. Resultatet er højst overraskende …8! Regnestykket bliver 8 hver gang. Hvis du skal gentage nummeret med det samme, så bed din hjælper om at lægge 5 til i stedet for, men husk så at lægge kortet med nummer 10 ned under klædestykket i stedet. Haba 4581 |