Rumpel-Ritter / Knuckling Knights![]() Historien "Over hele landet taler alle om det – Kong Benjamins slot hvor de modigste og tapreste riddere deltager i den største ridderturnering, der nogensinde har fundet sted. I dag skal ridderne finde en hemmelig dør i tårnet, der er fuldt af hemmelige kringelkroge. Det ryster og rumler allerede frygteligt inde i tårnet, når ridderne løber rundt og råber for alle vil være den første til at finde vej ud på den store slotsplads." Spillet indeholder: 1 spillebræt med et slotstårn og en hemmelig dør 32 riddere fordelt på 4 farver 8 mønter 1 specialterning Målet med spillet Spillet går ud på at samle flest riddere i hver runde. Man samler ridderne primært ved tilfældighed, men man har også muligheden for at befri sine riddere fra de andre spilleres fangenskab undervejs. Den spiller, som har flest riddere i en runde, får en mønt. Den spiller, som først får to mønster vinder spillet og bliver adlet til ridder af Kong Benjamin. Hvordan spilles spillet? Først og fremmest skal spillet samles. Tårnet bukkes og sættes i æsken (se tegningerne i de medfølgende regler). Dernæst tager hver spiller alle ridderne i en farve. Hvis der er færre end 4 spillere lægges de resterende riddere tilbage i æsken. Den spiller som har det længste hår begynder – hvis I ikke kan bliver enige, så er det den yngste spiller, som får lov til at begynde. Spillerne har tur på skift. I sin tur slår spilleren med terningen. Terningen kan enten vise et antal prikker eller den hemmelige dør. Hvis terningen viser 1, 2 eller 3 prikker, så skal spilleren tage det tilsvarende antal riddere fra bordet foran sig og putte op i tårnet. Senere i spillet kan du have fået riddere i andre farver foran dig – disse må du også gerne putte ind i tårnet. Hvis terningen viser den hemmelige dør, så må du trække den hemmelige dør ud af slottet, men nu bliver der en masse rumleri, for alle de andre riddere i tårnet vil også ud af døren. Når alle ridderne tumler ud af tårnet er der nogle af ridderne, som falder i hullerne i gårdpladsen og dermed falder de ned i kælderen. Disse riddere skal ikke være med i resten af denne runde. Nu må den spiller, som fandt den hemmelige dør gøre følgende: - Af alle de riddere, som ligger på slotspladsen må spilleren tage alle sine egne riddere. - Af de andre farver riddere, som ligger på pladsen, må spilleren tage en af hver. Hvis en spiller har kastet terningen og terningen viser den hemmelige dør, men spilleren ved/tror, at der ikke er nogle riddere i tårnet, siger spilleren højt: ”En, to, ti – en ridder er nu fri” (I den engelske version, siger børnene ”One, Two, Three – a knight will be free” – men da ”tre” ikke rimer på ”fri”, har vi her valgt en anden oversættelse!). Men har spilleren ret? De andre spillere undersøger om, det er rigtigt, at tårnet er tomt. - Hvis spilleren har ret, må spilleren tage en af sine egne riddere, fra hver af de andre spillere – hvis altså de andre spillere har nogle riddere i den rigtige farve. - Hvis spilleren tog fejl, så er turen slut og det er den næste spillers tur uden, at spilleren har fået lov til at åbne den hemmelige dør. ![]() Når en spiller enten har lagt riddere i tårnet, åbnet den hemmelige dør, befriet riddere eller gættet forkert – så er det den næste spillers tur. En runde slutter når en spiller ikke har nok riddere til at putte i tårnet. Spilleren lægger de riddere de har ned i tårnet og runden er slut. Det vil sige, at hvis en spiller har slået 3 øjne med terningen, men kun har to riddere tilbage, så må spilleren lægge de to op i tårnet – men så er runden også slut! Den spiller, som har samlet flest riddere – uanset farven – har vundet runden og får en mønt. Hvis der er flere spillere, som har lige mange riddere – så er det den af de to spillere, som har flest i sin egen farve, som får mønten. Hvis det stadig ikke kan afgøres, hvem som vinder, så får begge (eller måske endda alle tre) spillere en mønt. Nu begynder en ny runde, hvor alle de riddere, som er faldet ned i slottets kældre igen kommer op og får lov til at være med i kampen om den næste mønt. Spillet slutter Spillet slutter, når en spiller har vundet to mønter. Denne spiller bliver adlet til ridder af Kong Benjamin. Hvis der er flere spillere, som har to mønter, så vinder spillerne sammen. Links: Engelske regler Beskrivelsen er udfærdiget den 23. september 2005 Copyright 2005 GermanGames. |