GermanGames Logo

Tempus


Tempus (43K) Tempus er et civilisationsspil med så simple regler, at de kan læres i løbet af ti minutter. Dette i sammenhæng ed at et spil kan afvikles på 90 minutter er i sig selv bemærkelsesværdigt for et spil i denne genre. At spillet samtidig er designet af Martin Wallace (Age of Steam, Struggle of Empires m.fl.) og har masser af dybde grunde de mange indbyggede valg og den tydelige euro-game inspiration, må få såvel fans af civilisationsspilsgenren som andre gamere til at spærre øjnene op. Alle forudsætning for at få et civilisationsspil på spillebordet syntes at være til stede med Tempus.

Målet med spillet er at opnå flest point efter 10 ture. Antallet af point optælles ved spillets afslutning, hvor der gives point for alle byer samt de fleter, spillerne har brikker i.

Ved spillets begyndelse opbygges spillebrættet. Det sker ved at spillerne på skift trækker og placerer en brik, der består af 6 hexagoner, i stil med de brikker, man ser i Attika. Det endelige spillebræt udgør en ø med forskellige typer terræn: skov, marker, græsarealer, bjerge og bakker. På øen kan område være adskilt af flodløb.

Når spllebrættet er samlet, placerer spillerne tre brikker på tre hexagoner, der støder op ad hinanden. Endvidere placeres én markør på teknologi-træet og man modtager tre tur-markører.

En startspiller udvælges og han placerer en tur-markør på en af de fem mulige aktioner og udfører denne aktion. Herefter får de øvrige spille på skift lejlighed til at gøre det samme. Dette gøres indtil alle har anvendt alle deres tur-markører hvorefter turen er slut.

Tempus01 (261K)

Aktionerne

1) Ryk
Fra begyndelsen har man mulighed for at rykke en markør til et tilstødende felt. Efterhånden som spillerne gør sig teknologiske fremskridt, får de mulighed for såvel at rykke flere markører i en aktion som at rykke markører flere fleter. Teknologiske fremskridt kan endvidere sætte en brik i stand til at rejse ad søvejen. Dette sker ved at man rykker fra et hexagon, der tøder op ad havet til et hvilket som helst andet hexagon, der også støder op ad havet og som ikke på forvejen har nogle brikker i sig.

2) Forøg populationen
Med denne aktion har spilleren mulighed for at øge populationen på et af spilleren kontrolleret græsareal. Der er en begrænsning på, hvor stor populationen kan være i et enkelt felt. Teknologiske fremskridt øger dette antal.

3) Byg en by
En stak med mindst to markører konverteres til en by, der har en størrelse svarende til antallet af markører i stakken. Byer kan ikke bygges i et bjerg-felt.

4) Få en idé
Spilleren får mulighed for at trække to idé-kort, der giver fordele i forbindelse med forskellige faser eller aktioner. Idé-kortene har endvidere markeret et terræntype på sig, der kan anvendes i forbindelse med krige eller når det skal afgøres, hvem der gør teknologiske fremskridt. Antallet af idé-kort man må have på hånden øges i forbindlse med at spilleren gør sig teknologiske fremskridt.

5) Indled en krig
spilleren angriber en stak af en modstanders brikker, der er i et felt, der støder op til en af hans egen stakke af brikker. Styrken af hærene afgøres af stakkenes størrelse. Ved slagets begyndelse kan den angribende spiller øge sin angrebsstyrke ved at tilføje idé-kort med den terræn-type på, som forsvarerens stak befinde sig i. Herefter har den forsvarende spiller muligheden for at øge sin styrke på tilsvarende vis.

Hvis den angribende spillers styrke er størst, vinder han krigen og fjerner alle modspillerenes forsvarende brikker. Taber den angribende spiller, mister han én af sine brikker. Ved uafgjort resultat regnes forsvareren som vinder. Efter slagets afslutning har den angribende spiller, hvis han har vundet, muligheden for at overføre så få eller mange brikker fra det angribende felt til det angrebne felt, som han har lyst til.

Teknologiske fremskridt
Teknologiske fremskridt finder sted efter hver runde. Til hvert stade af teknologisk fremskridt svarer en type terræn. Hver spiller opregner, hvor mange markører han har på denne terræntype og lægger hertil yderligere +1 for hver by han har på terræn-typen. Spillerne har endvidere mulighed for at spille idé-kort med den krævede terræn-type og øge summe me +1 pr. kort. Den eller de spillere, der har den højeste sum, gør et teknologisk fremskridt.

Det teknologiske fremskridt giver en fordel for den eller de spillere, der har erhvervet sig den i den følgende runde. Når runden er overstået, mådtager de øvrige spillere automatisk og uden omkostninger dette teknologiske fremskridt, som de så har til deres rådighed i den resterende del af spillet.

Et eksempel på et teknologisk fremskridt er, at man må have op til 5 idé-kort på hånden, hvor man fra spillets begyndelse maksimalt må have 2.

Pointoptælling
Ved spillets afslutning optælles point, der udgøres af summen af:
- størrelsen af alle byer
- antallet af felter spilleren kontrollerer (dog ikke bjerge)
- +3 point for at gøre teknologisk fremskridt i spillets afsluttende runde.

Spilleren med det højeste pointantal vinder

Selvom Tempus med sine simple regler og korte spilletid nok vil placere sig i mellemvægtskategorien, er der mulighed for mangeartede strategier; hovedvægt på ekspansion, hovedvægt på krig, hovedvægt på at erhverve sig idé-kort, hovedvægt på at gøre sig teknologiske fremskridt osv. og diverse kombinationer af disse.

Timing spiller en afgørende rolle og fremadrettet planlægning vil være afgørende for succes: hvornår skal man satse på at gøre sig teknologiske fremskridt, da man nok ikke skal gøre sig forhåbning om at gøre det i hver runde, hvad skal man anvende sine idé-kort til og hvornår, hvor skal man vælge at bygge en by og skal man satse på at øge sine bunker, så man har stærke hære, øge sandsyndligheden for at få teknologiske fremskridt og kan bygge store byer eller skal man satse på at okkupere mange felter, hvilket givet mange points til slut...

Tempus er et spil med mange valg, der får vidtrækkende konsekvenser for din civilisations udvikling!


Beskrivelsen er udfærdiget den 30. oktober 2005
Copyright 2005 GermanGames.

Tilbage til forside (2K)