Zendo![]() Indhold: - 60 pyramider - fordelt på 4 forskellige farver. I hver af farverne er der 5 små, 5 mellem og 5 store pyramider. - 60 glassten fordelt på 3 farver: hvide, grønne og sorte. - Regelkort - med forslag til karakteristika for Buddha-natur - Regler Hvordan spilles Zendo? Ved begyndelsen af spillet laver Masteren en regel. I begyndelsen anbefales det i reglerne at anvende regel-kortene, således at reglerne dels ikke bliver for svære, men også vil være lettere at finde frem til. Eksempler på enkle regler kan være: - Den skal være en grøn med i Koan - Der må ikke være en stor pyramide - Der skal være en liggende pyramide, som peger på en anden pyramide. - Der skal være to pyramider af samme størrelse Eksempler på lidt mere komplicerede regler kan være: - Der må ikke være grønne eller liggende pyramider. - Der skal være enten en rød eller en gul, men ikke begge dele Derefter komponerer Masteren to Koans. Den ene af de to Koans skal have Buddha-natur, hvilket vil sige, at den er i overensstemmelse med den valgte regel. Den anden Koan må ikke have Buddha-natur, og SKAL derfor være i modsætning til den valgte regel. En Koan, som har Buddha-natur, markeres med en hvid sten, mens en Koan, som ikke har Buddha-natur markeres med en sort sten. Dernæst vælger Masteren, hvilken spiller, som skal begynde. ![]() ![]() En elev kan i slutningen af sin tur afgive et gæt på regelen. I så fald giver eleven en grøn sten til Masteren. Et gæt er først afgivet, når Masteren har forstået gættet. Det vil sige, at der er mulighed for at korrigere og forklare et gæt, hvis det ikke er forstået. Det er nu Masterens (og de øvrige elevers?!) opgave at undersøge, om nogle af de eksisterende Koans modsiger, det afgivne gæt. Hvis en elevs gæt modsiges af en Koan på bordet, så kan eleven enten lave et nyt forsøg eller eleven får sin sten tilbage. Hvis et gæt ikke modsiges af nogen Koan på bordet, så skal Masteren enten bygge en Koan, som - følger den foreslåede regel, men ikke har Buddha-natur. - har Buddha-natur, men som ikke ville have det ifølge den foreslåede regel. Eksempel: Hvis den regel, som eleven foreslår, er, at der skal være grønne pyramider med i opstillingen, så skal masteren enten lave en opstilling som: - en opstilling uden grønne, men som har Buddha-natur - en opstilling med grønne, som ikke har Buddha-natur. Begge dele vil modbevise elevens forslag. Hvis en elev gætter forkert må eleven gerne indlevere en ny sten og prøve igen. Den elev, som gætter regelen har vundet spillet. ![]() Links: Engelske regler Beskrivelsen er udfærdiget den 14. marts 2006 Copyright 2006 GermanGames. |