Kvaliteten af spil produceret i Kina

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Jens_Hoppe »

Kigger man på BGG finder man masser af diskussioner om problemer med brætspil produceret i Kina: Mug (!), kemikaliestank, trykte komponenter hvor malingen ikke er rigtigt tørret inden pakningen, og meget mere. I hvor høj grad det man hører om blot er en lille minoritet af spillene, eller om det er et mere generelt problem, er det dog svært at finde ud af.

Af de fire spil jeg for nyligt modtog med posten, viser det sig at tre er lavet i Kina. Jeg vidste godt at det ville være tilfældet med Valley's Municipium, men at to af de andre spil også var det, kom som en overraskelse. For alle tre spil gjaldt det, at de stank da jeg åbnede æsken til dem. En gennemtrængende, øjnene-løber-i-vand-agtig lugt, som leder tankerne hen på maling eller gud ved hvilke andre typer kemikalier. Der er i hvert fald nogle komponenter der skal hen og ligge under emhætten natten over...

For mindst et andet kinesisk-produceret spil i min samling gælder det samme. Omvendt har jeg ikke overblik over, hvor mange (om nogle) kinesiske spil jeg ellers har, som jeg ikke har bemærket noget ved.


Så med den introduktion kommer her spørgsmålet:

Hvad er jeres erfaringer med produktionskvaliteten af kinesisk-producerede spil?
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3963
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 145 times
Been thanked: 138 times

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Andrea »

Det eneste spil, jeg pt. kan komme i tanke om, der har lugtet, er Duel in the Dark (hvor der var generelle problemer med størstedelen af den produktion) - og jeg ved ikke, om jeg ikke er så lugtfølsom, eller om mit eksemplar var nådigt sluppet, men det var ikke så slemt. Jeg er dog ikke helt sikker på, om det var kinesisk produceret :?:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Mik »

Det er ualmindeligt almindeligt!

Selv tyske udgivere har indimellem brugt asiatiske leverandører (ikke kun Kina). Blandt andet husker jeg et spil fra Goldsieber, hvor alle træklodserne var 'limede' sammen da de tydeligvis var blevet pakket inden malingen var tør.

Og ja, de stinker ofte. Hvorvidt det er sundhedsfarligt er svært at vide, men når man ser hvad der bliver snydt med herhjemme, hvor vi dog trods alt har en vis kontrol, ser jeg ingen grund til optimisme mht. asien.

Kvaliteten er generel lav - den er den forsåvidt også på spil fra USA. det er meget få trykkerier der kan levere den ænskede kvalitet til en rimelig penge. I USA er det simpelthen et spørgsmål om at de gode trykkerier kræver kæmpestore oplag for at få det til at løbe rundt, og de fleste af 'vores' spil kan simpelthen ikke bære oplag på mere end nogle få tusinde.

Specialtrykkerier, som LudoFact, er langt at foretrække da de er gearet til at lave alt fra nogle få hundrede spil og op. Og desuden lever op til de skrappe tyske standarder mht. genbrug osv.

Det er klart at visse udgivere har fundet gode leverandører (f.eks. FFG), men uanset hvad har asien endnu ikke teknologien til at lave GODE spillekort. For eksempel er de nød til at importere forstærket papir fra EU hvis de skal lave kort i Carta Mundi kvalitet - og så kan ligesågodt få dem trykt i Europa, da fragtudgiften ellers overstiger besparelsen på arbejdsløn. Derfor er kort fra asien altid i en dårligere kvalitet (end Magic kort).
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Jens_Hoppe »

Det ser også ud til at mit Arkham Horror er kommet med en ekstra, "bonus" Unspeakable Horror, idet den sorte bagside på brættet var dækket med små lyse pletter - som om det var jordslået/muggent! En solid skrubning med et stærkt rengøringsmiddel ser dog umiddelbart ud til at have uddrevet den fare fra vores dimension. Tag den, spawn of Kytrqsnwqq!

Tematisk nok, bevares, men realisme kan altså også blive for meget af det gode. 8)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Frouvne »

Hvis der er mulighed for at mikroorganismer kan mangfoldiggøre sig på spillebrættet, må der trods alt være grænser for hvor slemme de dampe der undslipper spillene er! :wink:

Jeg kom i øvrigt selv til at tænke på problemerne med spil der lugter dicideret sundhedsskadeligt, da min søn forleden efterlod sine selvlysende Ben 10 Top Trumps kort i stuen og jeg næsten ikke kunne holde ud at bevæge mig derind. De gav mindelser tilbage til et spil som Pandemic, der også stank vederstyggeligt i den første tid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Tobias »

idet den sorte bagside på brættet var muggent!
Det er da økologi!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Hvis der er mulighed for at mikroorganismer kan mangfoldiggøre sig på spillebrættet, må der trods alt være grænser for hvor slemme de dampe der undslipper spillene er! :wink:
Se, det er indbegrebet af et positivt livssyn! :lol: (Uden at jeg i øvrigt har nogen anelse om hvorvidt det som sådan er rigtigt).
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Oseali »

Maling afgiver eksempelvis formaldehyd, som selv ved lave koncentrationer på omkring 10 PPM kan lugtes af et menneske. I DK er der strenge regler for hvor stor en koncentration der må være af formaldehyd i eksempelvis produktionen af industrivarer. De samme regler er ikke gældende i asien, derfor hvis malede træbrikker pakkes inden de er helt tørre, vil der være en ophobning af formaldehyd.

Og til info er formaldehyd ikke særligt sundt, men man får nogle naturlige reaktioner som eksempelvis hovedpine.

Min viden stammer fra mit arbejde hvor jeg reagere POM (plast produkt) med Salpetersyre, som danner formaldehyd, så vi har haft et fint besøg af miljøstyrelsen for at demonstrere hvordan vi håndtere det.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Kvaliteten af spil produceret i Kina

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Kigger man på BGG finder man masser af diskussioner om problemer med brætspil produceret i Kina: Mug (!) [...]
Mit eksemplar af Catacombs, der også er produceret i Kina, viste sig ligesom mange andre eksemplarer af samme spil, at være dækket af mug. Heldigvis har producenten været hurtig til at udskifte de befængte dele, så jeg slap for at rense dem, hvilket jeg ved en del har kastet sig ud i og flere uden bedre resultat end at væksterne er kommet igen efter kort tid.

Image
Billede fra BGG - men mine så nu ikke hverken værre eller bedre ud...
frouvne, administrator

Image
Post Reply