Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Brugeravatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Geografisk sted: Sorø

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2017

Indlægaf Larsine » ons maj 17, 2017 10:02 am

I går tog Larna og jeg et lille spil Carcassonne: The Castle, og selvom Larna er danmarksmester I Carcassonne, og skal til VM til efteråret, så har jeg dog spillet langt flere spil af denne udgave, og det viste sig. Jeg førte det meste af spillet og tog alle bonusbrikkerne lige foran Larna, og hun endte med at tabe med ca. 30 point.

Brugeravatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Indlægaf Larsine » fre maj 19, 2017 10:35 am

Onsdag var vi kun tre til at spille. Michael havde aldrig prøvet Thurn & Taxis, så det skulle han da have lov til. Jeg forsøgte mig med den sædvanlige strategi hvor jeg hurtigst muligt kommer af med alle mine posthuse. Desværre opdagede Michael det, og nåede at få opgraderet sin karet til en 7'er karet i runden før jeg kunne afslutte. Så jeg måtte tage en chance, og trak Lodz, kortet som gav mig mulighed for at bygge mine sidste tre posthuse, og få et posthus i samtlige områder rundt om Bayern og fuldføre endnu en region. I alt tror jeg det gave mig en bonus på 10 point. Ved pointoptælling endte Larna på 9 point. Michael på 22 point og jeg på 26 point.

Vi snuppede endnu et spil, og denne gang var Michael mere opmærksom på at få bygget sine posthuse, så han ikke fik så mange minuspoint. Slutresultatet blev at Larna endte på 20 point, jeg endt på 22 og Michael på 26.

Thurn & Taxis er og bliver et godt spil IMO.

Derefter blev det til to spil Limes, hvor Michael vandt første spil på en tiebreak, og andet spil på point. Andet spil var særdeles frustrerende, da Larna blev ved med at trække brikker som ingen af os syntes var sjove.

Brugeravatar
Goblen
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Geografisk sted: Lundby
Kontakt:

Indlægaf Goblen » søn maj 21, 2017 10:20 am

Vi var fire der var samlet til at bruge hele vores lørdag på brætspil, og vi kom godt i gang med The Great Zimbabwe. Det har jeg ikke prøvet før, og havde hverken set video eller læst regler. De andre var heldigvis tålmodige med mig. Synes pladen og hele konceptet virkede underligt, men da vi kom i gang blev jeg ganske begejstret for det. Fik dog kørt min VR for langt op og startede forkert. Endte med at satse på at have masser af køer så jeg kunne betale det jeg ville - det virkede ikke, men ganske godt underholdt.

Så spillede vi Tesla vs. Edison: War of the Currents. Det kommer jeg så aldrig til at spille igen. Det kostede mig lidt på humørkontoen at se at spillet alene handler om at bygge op til sidste runde hvor man så skal veksle aktier rundt i et stort cirkus. Hvad du laver for at få strømmen rundt i USA er ikke relevant. Føler jeg spildte min tid.

Efter det, og jeg tror det var for mit humørs skyld, spillede vi The Grizzled. Det spil er ganske enkelt fantastisk. Coop om første verdenskrig og kammeratskabet mellem soldater. Det blev til tre spil, og to af dem var så tæt på. Har stadig ikke overlevet krigens rædsler.

Tilbage til de tungere spil og Nippon kom på bordet. Det er lang tid siden jeg har spillet det, og jeg tror jeg har lavet samme fejl før - at gå efter kontrakterne i stedet for at tænke min placering af indflydelse. Fik mega smæk, men jeg kan stadig rigtig godt lide spillet. Man kunne tro at nu har jeg sikkert lært det, men det tror jeg ikke.

Vi sluttede af med Orleans. Et spil jeg syntes var elendigt første gang jeg prøvede det, men efter et spil mere blev jeg sgu glad for det. Bagbuilding og drawing kan jeg rigtig godt lide. Valgte primært at satse på mine bondekoner, og få dem hurtigt. Bygge ost i store mængder og så rejse rundt i Orleans og samle flere ressourcer. Det virkede ikke, men jeg morede mig over spillet.

Brugeravatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Indlægaf Larsine » man maj 22, 2017 9:56 pm

Fredag aften var Larna var på besøg og Eik og hans kærest Gitte kom forbi til lidt hygge og spil. Vi startede med Ticket to Ride: Pennsylvania, hvor man jo ud over de sædvanlige ting også kan få aktier hver gang man bygger en strækning. I slutningen af spillet uddeles der så point for aktieholderne i de forskellige selskaber. Jeg trak 5 billetter der slet ikke passede sammen, så jeg beholdte den mindste og trak to tilfældige af de resterende fire, ikke den bedste start. Eik havde derimod fået en fantastisk start, for han beholdte fire af sine billetter. Eik startede også med at bygge med det samme, og byggede stort set alle de små strækninger i det syd-østlige hjørne, til stor frustration for Lisa, Gitte og Larna. Jeg skulle heldigvis slet ikke ned i det hjørne så det passede mig fint. Det betød dog også at Eik satte sig på aktierne i mange af selskaberne, men jeg forsøgte at undgå at komme i aktiekrig med de andre og tog aktier i de selskaber de ikke var interesseret i. Da vi skulle tælle point op, fik jeg helt klart flest på billetter da jeg havde trukket nogle lange billetter og endt med at få dem til at passe godt sammen. Eik og Larna havde dog gennemført lige så mange billetter så vi fik alle tre de 15 ekstra point for det. Eik fik flest point for aktier, men Larna og jeg lå lige bagefter, og samlet set endte jeg lige over 200 point med alle de andre bagved.

Derefter tog vi to spil The City. I første spil fik jeg en perfekt springvandsstrategi til at fungere, og vandt. det gjorde jeg til gengæld ikke i andet spil hvor intet fungerede og jeg endte sidst. Sjovt nok endte vores andet spil stik modsat af første spil, så sammenlagt klarede vi det alle lige godt (eller dårligt).

Søndag havde vi besøg af Lisbeth og Khurt, og spillede Mahjong. Det var meget hyggeligt, men hvor ville jeg gerne have at vi spillede efter de rigtige regler frem for den variant som Lisbeth og Khurt spiller :-(

Brugeravatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass, Diplomacy, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, Steam
Geografisk sted: 2900
Kontakt:

Indlægaf Frouvne » man maj 22, 2017 10:30 pm

I går fandt vi Race for the Galaxy frem, hvilket efterhånden er lang tid siden. Der har altid været nogle ting, der ikke har været helt intuitive for mig i.f.t. handelsdelen i det spil, men vi har alligevel haft stor fornøjelse og lysten til igen at rode lidt med det er bestemt til stede. At der er et tidsmæssigt sammenhæng med at spillet er kommet i en iOS-version er måske ikke helt tilfældig og det kan da i hvert tilfælde give mulighed for at få lidt mere rutine i spillet.

Ellers har den de seneste tre spil-gange stået på Pax Renaissance, som andre har rapporteret om. Spillet efterlod forskellige oplevelser hos deltagerne og har delt os i dem, der helst undgår spillet og så os andre som nok bare er blevet endnu mere nysgerrige. Og der er jeg altså i den sidste kategori, der både er blevet interesseret grundet lysten til at dykke mere ned i temaet men i høj grad også en nysgerrighed til om i hvilket grad man kan være bedre til via spillets mekanikker at komme til at kontrollere kortet og dermed de muligheder man selv og ens modspillere har.
Allan Frouvne, Administrator

Hot: Pax Renaissance, Conan, Tramways
Top 5: Steam, Brass, Crokinole, Innovation og Dominant Species

Tilbage til "Voksenspil"