Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Frouvne »

I weekenden fik jeg spillet Ich glaub, mein Schwein pfeift et par gange med min datter. Hun er egentlig for ung, men det fungerede alligevel overraskende godt og hun var godt underholdt.

Lørdag havde vi gæster, som der ofte bliver lidt hygge-brætspil med. Denne gang blev det Escape Room: The Game vi fik på bordet. Vi spillede to spil og det er en hyggelig måde at være sammen på. Vi klarede begge spil. Første spil var vi tæt på tidsgrænsen men i andet spil var vi færdige i god tid selvom det undervejs så ud som om vi ville komme til at blive presset på tiden, da vi midtvejs bevægede os meget langsomt frem i fortællingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Goblen »

Søndag samledes en lille del af mandagsgruppen til en gang Gaia Project. Har tidligere skrevet jeg rigtig godt kan lide dette spil, men at jeg bedre kan lide Terra Mystica temaet, og det står jeg ved :-) Synes der er ting der er meget mere elegante i Gaia Project.

Kan godt mærke at jeg har spillet Terra Mystica mange gange, for ham der lignede den sikre vinder mistede pusten, og i sidste omgang klappede alt for mig. Det er det jeg elsker ved Gaia Project (Terra Mystica) - du kan tænke meget meget langt, og skal hele tiden tilpasse dig.

I går stod den så på Wingspan igen. Det spil er jeg blevet meget hurtigt meget glad for. Temaet er fantastisk, og hele den måde at bygge sin engine op på holder. Har nu selv købt en "brugt" version for det skal ejes det spil :-)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 488 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Gunness »

For nyligt lagde jeg mærke til, at jeg nærmede mig de 2000 loggede spil på BGG. Jeg havde en skarp bagkant, der hed øl og letbenede brætspil med nogle kolleger i dag, og det ville sgu være lidt kedeligt, hvis spil nr. 2000 endte med at være Love Letter eller Resistance.
Familien viste sig fra sin mest velvillige side, så vi fik spillet forskelligt i sidste weekend, bl.a. et prøvespil Chronicles of Crime plus Evolution: Climate og Just One. Evolution: Climate er ret sjovt, men det kunne også blive ret kaotisk med mange spillere. Som 2p fungerer det godt, og der er mange kombinationsmuligheder i de strømlinede regler. Just One er indkøbt efter pæn omtale i SUSDs podcast. Nogen nyklassiker er det bestemt ikke, men det er hyggelig underholdning for alle.

Men jeg havde stadig ikke ramt nr. 2000, og der gik andre aktiviteter, aftenmøder mv. i den. Heldigvis forbarmede min datter sig over mig i går, og vi fik Glory to Rome på bordet. Det var måske ikke helt det episke spil, jeg havde håbet på, men stadig et glimrende indslag og langt mere interessant end Kingdom Builder og Sagrada, som var faretruende tæt på at blive jubilæumsspillet.

Når jeg ser på statistikken, kan jeg godt se, at toppen er domineret af letbenede titler, men det er dog rart at se, at sådan noget som Twilight Struggle og Mythic Battles: Pantheon når op på næsten 20 spil hver. Jeg har ikke en fast, ugentlig spilledag, så det er ind imellem om at tage, hvad man kan få :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Frouvne »

Endnu en uge hvor Gaia Project var ugens hovedspil. Som altid en stor succes - og et stort nederlag... Resten af ugen bød udelukkende på små-spil: Finders keepers!, Dragon's Breath og Rory's Story Cubes: Voyages.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Neumann »

Weekenden var for lektiebebyrdet til de store ting, men søndag aften bød på et længe forsømt spil Hanabi Deluxe, som vi gennemførte i nogenlunde stil med slutpoint 22/25.

Jeg tænker, at Hanabi er et særdeles udmærket spil, når bare det ikke kommer frem for tit.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Goblen »

Mandagsgruppen var nede på 5 spillere, så vi skulle finde et spil der passede til det.

Vi endte på Istanbul med en kaffeudvidelse. Har ikke prøvet det før, og havde en sjov oplevelse mens jeg bevægede mig rundt i den lokale souk, handlede og forsøgte at skrabe ædelstene til mig. Sjovt at enten efterlade eller samle en assistent op hver gang man besøgte en lokation - kræver lidt planlægning.

Selvom jeg morede mig er det ikke et spil der skal i samlingen. For det første er der flere i gruppen der har det, og for det andet ved jeg at stod jeg og kiggede på det var der bare så meget andet jeg hellere ville spille.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Frouvne »

Tirsdag aften blev der varmet op med Res Arcana. Min oplevelse var forsigtigt positiv. Jeg blev ikke dybt imponeret, men da mine forventninger var noget i retning af The City / Jump Drive, så vil jeg sige at dybden med den målestok er noget større. Ser frem til at få det prøvet igen og så må vi se, om det fænger an.

Endnu en gang var det Gaia Project der kom på bordet som aftenens hovedspil. Jeg syntes vi alle tre kom godt udover stepperne og selvom der var en klar vinder, der tidligt kunne identificeres var det et interessant spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Goblen »

Frouvne wrote: Thu Mar 28, 2019 9:25 am Endnu en gang var det Gaia Project der kom på bordet som aftenens hovedspil. Jeg syntes vi alle tre kom godt udover stepperne og selvom der var en klar vinder, der tidligt kunne identificeres var det et interessant spil.
har I spillet Clans of Caledonia Frouvne? Bare nysgerrig hvad I synes om det - kan nemlig rigtig meget mere lide det tema :-)

Selv spillede jeg et spil Terraforming Mars i går. Det var et underligt spil hvor alle var meget lang tid om at komme i gang, men så gik det pludselig meget stærkt. Stadig et fantastisk spil som jeg holder rigtig meget af at spille.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Stony »

Jeg har et par gange nu stået for en team-aften på jobbet, hvor vi efter endt arbejdsdag hygger os med en eller anden fælles aktivitet. Det har tidligere være bowling, curling, ud og sejle kano. De to sidste gange har det være brætspil, og jeg har stået for lidt underholdning.

Det har været spil i den letbenede ende. Begge gange har jeg hevet et par titler frem, som er knapt så selskabs-spil agtige, men faktisk smager lidt af "rigtigt" brætspil. Og når det er overstået, har det været spil i den helt lette ende for resten. Så generelt et enkelt eller måske to spil, hvor folk lige må tage tænkehatten på, fordi der er en del nyt de skal lære, og så fylde på med fillers bagefter, som ganske vist også er nye, men informationsniveauet meget lettere.

Det er blevet til introduktion og gennemspilning af
Concordia
Ticket to Ride
Ricochet Robots
Taluva
Love Letter
For Sale
The Mind
Timeline
Dixit

Det var enkelte titler som Ricochet Robots der delte vandene. Enten synes man den slags er sjov... eller også gør man ikke. Men de fleste spil faldt i god jord. Ticket to Ride blev specifikt ønsket, fordi vores scrummaster havde det på hylden derhjemme, men endnu ikke havde fået prøvet det.

Alt i alt et par hyggelige aftener. Hen over forår og sommer, bliver vores team hyggeaftener nok noget andet. Men så kan det være det bliver hevet op af mølposen igen, når vejret igen gør at vi trækker indenfor.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Neumann »

Nå, så lærte vi da i går aftes lige på den hårde måde, at man ikke skal spille Hanabi, hvis man er ved at falde om af træthed.

Vi spillede 2 spil (deluxe forstås) inklusive den ekstra "flerfarve" og vred os under de uheldige optræk og de alt for få tipskiver. Første spil gik dog hæderligt med 24/30 points, mens andet spil (hvor vi afprøvede en mere frisk spillestrategi) gik helt op i hat og briller og blev tabt med tre tordenkiler efter mange helt forgæves forsøg på at advare hinanden mod ufatteligt dumme blinde afkastninger.

Enten skal vi spille det spil meget mere eller også virkelig meget mindre...
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by goldbaek »

Vi fik igen Heroes of Land, Air & Sea på bordet og det skuffede heller ikke denne gang. Men man skal huske at bruge sine special abilities - ellers ender man med at tabe... Goblinerne er super-sjove og de har nogle abilities, der virkelig kan få modstanderen til at tabe kæben på gulvet. Jeg nævner i flæng tårne, der kan flytte sig. Tårne der kan eksplodere. Selvmords-gobboer, der smadrer 1-3 units. Og muligheden for at rekruttere ekstra Serfs og Warriors. Fedt spil, og selvom jeg naturligvis skal have prøvet alle 10 racer, ligger Goblinerne allerede nu lunt i svinget til at blive min go-to race.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Goblen »

Heldagsevent i min nye lejlighed i går :-)

Fik spillet en masse fede spil. Vi startede med Dead of Winter. Det er anden gang inden for kort tid det kommer på bordet, og det gør ingenting - et fantastisk sjovt spil :-) Lejren overlevede i de fem runder den skulle, men ingen af os nåede vores eget mål.

Så fik jeg prøvet et spil jeg har haft stående på hylden længe. Port Royal - en lille filler. Ret hyggeligt spil hvor man skal først til 12 point ved at indkøbe allierede. Det er et push your luck game, men det virkede hyggeligt.

Efterfølgende blev det til to spil Sagrada. Det spil er bare godt - dice drafting er en super fed mekanisme. Skal opbygge den smukkeste rude, og selvom jeg ikke er særlig god til det morer jeg mig rigtig meget hver gang vi spiller det.

Har læst fra mange at Yamatai er et underratet spil, og da jeg er ret glad for Five Tribes skulle det prøves da muligheden opstod. Det var virkelig godt. Simpel mekanik hvor du skal sætte de rigtige både sammen farvemæssigt omkring nogle øer for at enten bygge eller få kultur du kan bruge til at tiltrække gudernes opmærksomhed. Behøver ikke eje det, men det skal absolut spilles igen.

Sluttede af med en klassisk Puerto Rico. Spillet holder stadig, selvom det efterhånden er "gammelt". Har ikke spillet det nok til at kende alle de fede træk, men det ændrer ikke på at det er morsomt :-)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 488 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Gunness »

I går eftermiddags fik familien Burgle Bros. på bordet. Det har stået og samlet støv et par år, men det er faktisk et rigtig godt puzzle-coop med den helt rigtige sværhedsgrad. Det er anden gang på kort tid, at vi får det spillet, og i begge tilfælde har vi lige akkurat og i allersidste sekund klaret opgaven. I går med den ekstra udfordring, at en af de fundne skatte var en sjælden perserkat, der havde en idiotisk tendens til at stikke af og løbe ned for at aktivere alarmerne :lol: Der blev virkelig arbejdet meget med at positionere alle vores indbrudstyve, så de ikke kom til at gå i vejen for en vagt.

Image
I går aftes var jeg så på besøg hos en kammerat for at prøve Nemesis. Som stor fan af de første to Alien-film og backer af både This War of Mine og Tainted Grail burde jeg måske have været selvskrevet til at købe dette her, men jeg havde allerede lagt billet ind på en anden Aliens-klon (Lifeform), og det lignede umiddelbart heller ikke et spil, jeg ville have let ved at få på bordet. Men så var det jo rart at få det prøvet.

At Awaken Realms ikke har fået et sagsanlæg fra 20th Century Fox er alligevel lidt imponerende, når man ser, hvor tæt spillet lægger sig op ad forlægget (måske Fox' nye ejer, Disney, vil se anderledes på det?). Men som spiller er det bare genkendelsens glæde. Vores stakkels folk er vågnet op på rumskibet Nemesis (læs: Sulaco), der er blevet overrendt af Intruders (læs: Aliens). Spillet er semi-coop, så på overfladen arbejder alle sammen, men i al hemmelighed går de efter et af to hemmelige mål, der måske, måske ikke er i fællesskabets interesse.

Jeg spillede som en videnskabsmand i rullestol, og min hemmelige mission endte med at være, at en af de andre karakterer (scout'en) skulle dø, eller at jeg var eneste overlevende. I lang tid så opgaven håbløs ud, men til sidst var vi to overlevende, hvoraf den andens opgave var at sabotere rumskibet, så det ikke vendte tilbage til jorden. Da han døde, skulle jeg egentlig bare prøve at overleve, og det lykkedes da også. Næsten. Jeg prøvede at starte skibets self destruct-mekanisme og var egentlig godt på vej ind i en escape pod, da jeg blev overfaldet af en Intruder. Manglede lige at overleve én runde mere..... argh!

Der er mange gode ting at sige om Nemesis. Regelsættet er nogenlunde strømlinet, og det er ikke så meget plastik-fest, som man kunne have gruet for. Stemningen er tommetyk, og semi-coop-aspektet, der tit kikser, fungerer faktisk overraskende godt. De forskellige karakterer føles også ret forskellige, hvilket er et stort plus.
Mine største anker ved spillet er, at
1) Det er for langt. Jeg synes ikke, at vi trak synderligt langsomt, men alligevel sneg vi os op på ca. 4 timer.
2) Jeg synes ikke altid, der er ret mange interessante ting at foretage sig - især havde jeg svært ved at gøre noget ved min hemmelige mission. Men det kommer måske med erfaringen.
3) Der er player elimination, og risikoen for, at det kører skævt, er bare stor. Den ene af os blev konstant overfaldet, og hun blev hurtigt så såret, at det var et rent mirakel, at hun overlevede mere end en time. Hvis det havde været mig, kunne jeg godt være blevet en smule frustreret, tror jeg.

Alt i alt spiller jeg det meget gerne igen, men jeg tror også, at det er heldigt, at jeg ikke backede det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2019

Post by Frouvne »

Goblen wrote: Thu Mar 28, 2019 11:02 am
Frouvne wrote: Thu Mar 28, 2019 9:25 am Endnu en gang var det Gaia Project der kom på bordet som aftenens hovedspil. Jeg syntes vi alle tre kom godt udover stepperne og selvom der var en klar vinder, der tidligt kunne identificeres var det et interessant spil.
har I spillet Clans of Caledonia Frouvne? Bare nysgerrig hvad I synes om det - kan nemlig rigtig meget mere lide det tema :-) [...]
Ja, det har vi. Men det er jo sådan ca. 1½ år siden og jeg blev overhovedet ikke grebet af det. Da jeg så det lidt mere strømlinet udgave af Terra Mystica, hvilket jo også kan beskrive Gaia Project, er der ingen tvivl om, at jeg aldrig vender tilbage til Clans of Caledonia. Men jeg var sådan set ikke i tvivl om, at det var et fint spil - jeg gider bare ikke investere kræfter i det, når jeg har et andet spil, jeg til hver en tid vil foretrække.
frouvne, administrator

Image
Post Reply