Månedens spiloplevelse marts 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Månedens spiloplevelse marts 2019

Post by Gunness »

Det blev til i alt 34 spil i marts:
Just One - 6
Codenames - 4
Battle For Souls - 3
The Resistance - 3
Burgle Bros. - 2
Endeavor: Age of Sail - 2
Evolution: Climate - 2
Chicken Cha Cha Cha - 1
Claustrophobia 1643 - 1
DVONN - 1
Everdell - 1
Flick 'em Up! - 1
Flix Mix - 1
Forbidden Island - 1
Glory to Rome - 1
Love Letter - 1
Nemesis - 1
Onirim - 1
Trickerion: Legends of Illusion - 1

Jeg var glad for endelig at få afprøvet den opdaterede Endeavor. Lidt til den simple side, men stadig sjovt. Jeg var mere begejstret for Evolution: Climate, som nok skal få en del spilletid. Trickerion er altid et hit, også selv om vi ikke smider alle udvidelserne i. Nemesis har jeg allerede skrevet om i "hvad har du spillet"-tråden. En rigtig fed oplevelse, men rent spilmekanisk var jeg ikke helt så imponeret, som jeg havde håbet på. Endelig er Just One blevet populær som familieunderholdning.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2019

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet disse spil:

Terraforming Mars: Colonies 4
Koi-Koi 3
Azul 2
High Society 2
New Frontiers 2
Terraforming Mars: Prelude 2
Twice As Clever 2
Wingspan 2
Glen More 1
Gùgōng 1
Ra 1
Santa Maria 1
Village Pillage 1


Som sædvanlig spillede jeg i marts en masse Terraforming Mars. Jeg har dog kunne fornemme, at min entusiasme er dalet lidt på det sidste, og det skyldes helt sikkert brugen af Venus og Colonies udvidelserne: Tilsammen gør de spillet væsentligt længere end uden, og det er nok især fordi de begge gør det nemmere at implementere en langsom, solitaire-agtig engine building strategi. Vi har i hvert fald på det sidste haft nogle skrækeksempler på 3-4 timer lange spil.

Men i et par spil i weekenden lykkedes det at gennemtrumfe, at vi skulle spille uden Venus og Colonies - altså bare grundspil + Preludes (og de nye plader, selvfølgelig). Det gjorde en forskel! Spillene tog nu mellem 1½ og 2 timer, og der var masser af interaktion og spænding. Jeg tror jeg har fundet min favoritkonfiguration. :)

I ovennævnte weekend blev det også til en gensyn med Azul. Jeg kan godt mærke at jeg tidligere har logget over 150 spil med min datter, for det blev i hvert fald til tørre tæsk til de andre i begge spil.

New Frontiers er stadig supergodt, og personligt foretrækker jeg det over de forskellige kort- og terningbaserede alternativer.

Vi fik spillet et par klassikere: Glen More og High Society. Glen More er jeg vild med, og High Society er også godt, men måske lige en tand for skrabet for min smag. Af lignende Knizia-auktionsspil foretrækker jeg i hvert fald både Ra, Medici og Modern Art.

Wingspan er ret charmerende, men skal jeg være ærlig, synes jeg også det er lidt kedeligt. Mon ikke det ryger ud af døren igen på et tidspunkt...?

Jeg fik prøvet et par nye såkaldt "moderne euros", og ingen af dem imponerede: Både Gugong og Santa Maria var overkomplekse, utematiske og ret interaktionsløse optimeringsøvelser, og jeg kedede mig i hvert fald bravt. Design-øvelsen med at skære så meget væk man kan, uden at spillet bliver uinteressant, er i hvert fald ikke noget designerne har forholdt sig til her. ;-)

Skulle jeg spille et af dem igen, måtte det nok være Gugong.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2019

Post by Goblen »

Spilantallet steg igen i forhold til måneden før. Oppe på 25 spil, og det er 21 flere end måneden før, og otte mere end samme måned sidste år. GOD måned :-) To heldags-events skæppede godt til i kassen af oplevelser.

Spillene var også gode. Der var faktisk ikke en skuffende oplevelse, og det var svært at vælge hvilken der var den bedste. Det var fedt at spille lidt Dead of Winter igen. Et spil jeg er rigtig glad for, og det er lidt sjovt at det dukker op som ønsket i to forskellige grupper. Kan også være fordi jeg bare taler meget om det. Fik købt The Long Night men om det nogensinde kommer på bordet må tiden vise.

Fik også spillet Wingspan som jeg synes er rigtig godt. Der er ingen take that i spillet, men det virker for mig ikke så solitaire agtigt som andre føler. Spiller det meget gerne meget mere :-) Synes også det er utroligt forfriskende tema i stedet for byopbygning, kolonisering, handel og alt det andet vi har set så mange gange før. Fik også spillet Underwater Cities denne måned - tilsvarende Wingspan synes jeg det er rigtig godt. Mekanismen med kort i farver der giver "ekstra" actions når farverne matcher med dine valg virker. Da jeg købte Underwater Cities stod valget mellem det eller Wingspan. Købte begge :oops:

En anden god oplevelse var Gaia Project. Mit andet spil i en gruppe der har prøvet det noget mere, men det var tydeligt at alle mine Terra Mystica spil hjalp mig :-) Tror de andre passer mere på næste gang.

... men månedens oplevelse må være Terraforming Mars (igen). Eva og jeg fik en brætspilsven på besøg og vi spiller det i sin grundform med Venus Next. Det er klart det der er sjovest for os (well - vi kunne faktisk godt undvære Venus Next). Spillet holder stadig max.

Spillene var fordelt på:

Kingdom Death: Monster - 4: Altid fedt at få på bordet
Wingspan - 3: Klart en af månedens oplevelser.
Dead of Winter: A Crossroads Game - 2: Is anyone evil? Elsker den slags spil
Sagrada - 2: Terninger, farver og abstrakt tema. What's not to like.
Underwater Cities - 2: Engine building når det er bedst.
Celestia - 1: En anderledes rejse med fedt push-your-luck element.
Champions of Midgard - 1: Altid fedt at kaste terninger og smadre Draugur i vikingetiden
Five Tribes - 1: Sjovt! Bare ikke mere at sige om det.
Gaia Project - 1: Har savnet at spille Terra Mystica, så fedt det her kom på bordet.
Isle of Skye: From Chieftain to King - 1: Elsker Skotland og whisky. Morer mig altid med det her spil.
Istanbul - 1: Nyt for mig, sjovt med anderledes worker placement. Behøver ikke eje det.
Port Royal - 1: Hurtig lille filler game. Kan sagtens spilles igen.
Puerto Rico - 1: En klassiker jeg får spillet alt alt for lidt.
Space Base - 1: Nyt for mig. Anderledes og sjovt og simpelt. Spiller det gerne igen.
Terraforming Mars - 1: FEDT!
Tokaido - 1: Er meget glad for det her spil, og virkelig ked af jeg ikke har det i collector's edition
Yamataï - 1: Nyt for mig, og de variable actions på baggrund af sidste rundes actions virkede godt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2019

Post by Frouvne »

Endnu en måned med mange børnespil:

Beasts of Balance - 5
Brandon the Brave - 5
Speed Colors - 5
Gaia Project - 4
Ich glaub, mein Schwein pfeift - 4
Dragon's Breath - 2
Escape Room: The Game - 2
Finders keepers! - 2
Monza - 2
Rallye-Trucks - 2
Rory's Story Cubes: Voyages - 2
Socken zocken - 2
Tiny Park - 2
Res Arcana - 1
Shards of Infinity - 1

Res Arcana og Shards of Infinity var interessante indslag, der skal prøves igen. Fire spil Gaia Project tager selvsagt prisen. Hvor er det fedt at spille det samme spil gentagne gange, når det er så godt et spil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply