Hvad har du spillet i dag? April 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Stony »

Goblen wrote: Mon Apr 29, 2019 4:21 pmSøndag blev for mit vedkommende dagen med kun et spil. Robinson Crusoe. Havde glemt hvor fedt det spil er. Det kommer jeg dog ikke til igen for nu er det bestilt. Dette super fede ø-spil holder stadig vand, og synker ikke ned i glemslen forløbig.
Så skylder du dig selv som minimum også at overveje udvidelsen. Men det kan jo være et ønske til fødselsdag eller jul. :)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -voyage-be
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Gunness »

^Eller den netop ankomne Mystery Tales-udvidelse.

Min egen DC var - som altid - en fornøjelse.

Fredag lagde vi blødt ud med 2x Skull inden maden, hvorefter aftenens hovedindslag var Near and Far. Jeg glæder mig til at komme i gang med kampagnedelen. Vi fulgte op med Welcome to the Dungeon, som var en fin lille push your luck-filler. Aftenen blev rundet af med Quacks of Quedlinburg, som Jon var så flink at introducere til. Jeg var lidt for træt til at være helt skarp på de ellers ikke synderligt indviklede regler, men sjovt var det, og det ryger nok i kurven.

Lørdag startede vi med Gugong. Rent visuelt var deluxe-udgaven virkeligt lækkert produceret, og det var da også behørigt brainy til det tidspunkt på dagen. Spilmæssigt er det knastørt, og første indtryk er, at det er solidt, men også minder om 117 andre spil med småknudret ikonografi og ikke synderligt intuitive regler. Herefter var der plads til en hurtig omgang Azul: Stained Glass of Sintra, der ikke er så elegant som originalen, men til gengæld gav nogle ekstra strategiske muligheder.

Efter frokost stod den på Blackout: Hong Kong. Som stor fan af Great Western Trail havde jeg set frem til at prøve det, men de første tilbagemeldinger var en kende lunkne, så jeg prøvede ikke at forvente for meget. Det sagde mig ikke det store, måske også fordi jeg havde langt sværere ved at fange reglerne end til GWT. Ud over, at det er kedeligt at se på (og ikke synderligt "brugervenligt"), er temaet spændende nok, men det virkede en smule ensformigt. Herefter nuppede vi en gang Twice As Clever, som ikke rigtig kunne noget interessant i forhold til originalen.
Aftenens hovedspil blev Lords of Hellas, som vi fik en hurtig regelintroduktion til. Jeg har prøvet det én gang sidste år, men kunne huske væsentligt mindre af regler og taktikker end håbet, så der blev en hen del regelopslag for os alle. Det lykkedes mig at trække en relativt hurtig sejr i land efter at have sat mig på to lande. Min datter insisterede på, at vi spillede det en gang til, nu vi endelig kunne reglerne, og andet spil blev på alle måder længere, mere lige og meget mere intenst. Der var virkelig hård kamp om templer og om at dræbe monstre, og de enkelte ture gik dejligt hurtigt.
Til sidst tror jeg, at alle var lidt for trætte til at få det fulde udbytte, så det passede mig fint, da en af de andre endelig fik lukket og slukket ved at erobre et sidste område.

Selv om spillet stritter i lidt for mange retninger, kan jeg egentlig godt lide det. Der er mange veje til sejr, og det er et meget fedt "take" på områdekontrol. Jeg savner nok en form for timer, for når alle er obs på hinanden, er det rigtigt svært at trække afsted fra de andre og få lukket spillet, der derfor bliver lidt længere end helt godt er. Men vi havde det sjovt alle sammen.

Søndag nåede jeg kun Western Legends. På papiret burde jeg elske det. Jeg er med på, at det ikke er tænkt som et tungt spil. Men det stiller (for) store krav til, at spillerne holder hinanden nede. Jeg var marshall og havde en uheldig start. Det betød, at outlaw'en kunne boltre sig, og da jeg først var oppe i omdrejninger, kunne jeg stort set intet gøre. Imens var der en anden spiller i fast rute mellem mine og bank. Ikke så spændende, men det virkede. Et sandkasse- og oplevelsesspil, der var sjovt at prøve men nok havde gjort sig bedst med en stak øl og noget Morricone i baggrunden 😉 Jeg prøver det gerne igen, men mekanismerne er lige loose nok.
Last edited by Gunness on Tue Apr 30, 2019 1:05 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Goblen »

Stony wrote: Tue Apr 30, 2019 8:36 am
Goblen wrote: Mon Apr 29, 2019 4:21 pmSøndag blev for mit vedkommende dagen med kun et spil. Robinson Crusoe. Havde glemt hvor fedt det spil er. Det kommer jeg dog ikke til igen for nu er det bestilt. Dette super fede ø-spil holder stadig vand, og synker ikke ned i glemslen forløbig.
Så skylder du dig selv som minimum også at overveje udvidelsen. Men det kan jo være et ønske til fødselsdag eller jul. :)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -voyage-be
Thanx. Det skal der kigges nærmere på. Min track record viser desværre at så snart jeg køber en udvidelse stopper jeg med at spille spillet :-(
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Stony »

Gunness wrote: Tue Apr 30, 2019 12:38 pm...Jeg savner nok en form for timer, for når alle er obs på hinanden, er det rigtigt svært at trække afsted fra de andre og få lukket spillet, der derfor bliver lidt længere end helt godt er. Men vi havde det sjovt alle sammen.
Spillet har faktisk en form for timer. Folk skal vælge en special action hver gang de har tur, og til sidst kan de ikke vælge andet end at bygge på en statue, for at få nulstillet deres tavle. Så man kan ikke undgå at der bliver bygget på statuerne. Når først en af dem er helt færdige, vil der kun være tre runder tilbage.

Det kan så godt være at hvis folk bygger alle tre statuer næsten-færdige, at spillet bliver for langt. Men timeren/spiltermineringen er der faktisk.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Gunness »

^Ah.... det kan meget vel tænkes, at vi har spillet den regel forkert. Det gik lidt hurtigt med reglerne ind imellem, så vi havde forstået det, at når statuen var bygget færdig, skulle én spiller holde området i tre ture. Det bliver der naturligvis slået hårdt ned på hele tiden (lige som når en spiller nærmede sig de fem templer). Men hvis det er som du siger, gør det spillet noget mere stramt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Frouvne »

Stony wrote: Tue Apr 30, 2019 8:36 am
Goblen wrote: Mon Apr 29, 2019 4:21 pmSøndag blev for mit vedkommende dagen med kun et spil. Robinson Crusoe. Havde glemt hvor fedt det spil er. Det kommer jeg dog ikke til igen for nu er det bestilt. Dette super fede ø-spil holder stadig vand, og synker ikke ned i glemslen forløbig.
Så skylder du dig selv som minimum også at overveje udvidelsen. Men det kan jo være et ønske til fødselsdag eller jul. :)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -voyage-be
Jeg ville nok vælge at klappe hesten i.f.t. at kigge på udvidelser. Der er virkelig mange gode timers spil i grundspillet. Jeg har kun prøvet kræfter med den første udvidelse, som jeg syntes har et fantastisk tema med Darwin - men jeg ville nok ikke genanskaffe mig den, hvis jeg skulle starte forfra på spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2019

Post by Jonezy »

Man var jo på Djengis i weekenden....

Fredag:

Startede min con med at intro Too Many Bones: Undertow til 3 spillere som aldrig havde prøvet det før. Too Many Bones systemet er et af mine absolutte favoritter for tiden, elsker det puzzlely gameplay, alle terningerne og de meget unikke helte, som kan udvikles vidt forskelligt fra spil til spil. Jeg undervurderede nok drengene med det set-up, som jeg havde valgt. Vi spillede noob-mode mod begynder bossen og det endte lidt i cruise control og selve boss fighten var noget af et anti-klimaks. Jeg hyggede mig dog stort alligevel, selvom min Gaskets rolle egentlig bare endte med at tanke de store baddies gang på gang. Håber drengene havde en god oplevelse og jeg måske bare har tændt lidt nysgerrighed på Too Many Bones hos en af dem. Jeg glæder mig ihvertfald til at dykke ned i grundspillet, som jeg selv lige har fået anskaffet mig.

Jeg var noget ristet af at styre Too Many Bones, så der var ikke overskud til det helt store bagefter, så jeg b-linede ned og tog Tommys pimpede Quacks of Quedlinburg, da jeg så han var i færd med noget andet, og fik hurtigt overtalt 3 andre til at lege med. Vi spillede nøjagtig det set-up, som jeg havde prøvet før, da jeg ikke orkede at sætte mig ind i nye ting. Det er et super sjovt og hyggeligt press your luck spil, som Mads så er lidt for OP til. :)

Lørdag:

Så var der tid til en af mine euro favoritter, nemlig Orléans. Vores spilstyrer holdt på at det skulle være uden udvidelser, da vi havde 2 nye med og det var nok også den helt rigtige beslutning, selvom jeg meget hellere ville have haft lidt udvidelser med. Da det kun var grundspil besluttede jeg mig for at prøve noget nyt, men som sædvanlig fik jeg ikke gjort sådan noget helhjertet nok. Jeg tog nemlig hestevognen og puttede et tandhjul på, da planen var at suse rundt på kortet og samle varer op. Men jeg er en klovn og begyndte også at bygge huse, så det gik for langsomt og jeg blev også lidt bange for grundspils event decket, da det straffer den strategi. Så det blev altså ikke helhjertet nok og så endte det med en hæderlig 2. plads og en erkendelse af, at jeg nok personligt er færdig med grundspils Orléans, da jeg savnede de muligheder og nye veje at gå, som udvidelserne bringer.

Frokosten var blevet rykket en time, og når man så lige har en time til sjov, ja hvad gør man så? Man tager selvfølgelig igen Tommys pimpede Quacks of Quedlinburg og finder 3 ofre til at lege med. :D Denne gang med nye effekter på ingredienserne og det gjorde bare, at man kunne se replay valuen ryge through the roof, da de gav nye strategier at følge. Skide skægt igen og Mads var stadig OP. :)

Efter frokost var det tid til piratsjov med Rum & Bones. Jeg tog Bone Devils piraterne, som med deres necromancer-agtige skills fik døde til at rejse sig igen og gøre livet surt for Wellsport piraterne, som Tommy og Pejk styrede. En episk show down ved min main mast, hvor masten lige akkuraten overlevede et frontal angreb, gjorde at jeg fik overhånden til at styren sejren i land. Et helt fantastisk underholdende terninge-fjolle spil. Hvis man kan sætte pris på spil som Zombicide og Arcadia Quest, så bør man også elske Rum & Bones. Altid underholdende og fyldt med ondskabfulde og fantastisk dejlige terningerul, samt solide muligheder for hån og trashtalk.

Vi overvejede en revanche, men endte med at spille Res Arcana i stedet. Det er det nye Tom Lehman (tænk Race of Galaxy manden) spil, hvor man får et random deck af kort, som man bruger til at engine builde med i et ræs for 10 point. Det er faktisk virkelig godt og underholdende. Elsker man må finde sine egne komboer i det deck, man nu en gang har fået. Kan anbefales, selvom jeg lige akkurat ikke fik sneaket en win med et broken monument kort.

Efter aftensmaden havde jeg rottet med sammen med 4 andre til en omgang 'gode 5-spiller spil'. Vi startede med Endeavor: Age of Sail uden udvidelser. Det er en, synes jeg, super elegant euro som med ret simple regler, alligevel har en ret stor dybde. Vi lod Peyk hygge sig helt alene i Indien og Fjern Østen og han hyggede sig til en sejr, da ingen af os andre gad slåskampen (det kunne de andre jo bare gøre jo... :roll: ). Vi tog straks en omgang mere, denne gang med 3 exploits, hvilket de fleste af os faktisk blev en smule overvældet over, men ikke Carsten, som udnyttede sin forts i Syd- og Nord Amerika til en overbevisende sejr. De der exploits åbner edder bakme op for noget seriøst replay value. Bare det lige at fatte hvordan man rent faktisk skal bruge de enkelte exploits og hvordan man kan udnytte dem bliver da en seriøs dejlig omgang at gå på udforskning i. Lugter af en keeper i samlingen, som skal spilles igen og igen.

Så stod den på Hansa Teutonica: East Expansion. Jeg holder ufatteligt meget af Hansa Teutonica, som igen har det der vidunderlige i et spil, som er simple regler og stor dybde. Jeg er dog også fuldstændig håbløs til det, med en win rate på omkring 2% og det blev der naturligvis ikke ændret på, men det var igen intenst og sjovt. East Expansion kortet åbner meget mere op end grundspils kortet og det ved jeg ikke om jeg er fan af. Men det giver ihvertfald en anden slags oplevelse, og det er jo egentlig også meget fedt.

Vi tog en tur mere med Hansa Teutonica. Denne gang på grundspils kortet, hvor vi virkelig fik gang i blokeringerne. Top undeholdende og tror sgu endda jeg nappede en hæderlig 2. plads med hjem samtidigt med, at jeg kunne erkende at jeg fortrak grundspils kortet fremfor East Expansion kortet.

Awesome dag!

Søndag:

Imens jeg ventede på at alle var klar til spillet, som var planlagt til modulet fik jeg lige tid til at flicke terninger i Kung Fu Zoo. Som så ofte før var mine elefanter hurtigt ude af spillet, især da jeg er særlig dygtig til at flicke mine egne terninger i hul. :lol:

Søndagens hovedspil var Pioneer Days, som jeg håbede var en medium/let euro med sjove valg og det var det faktisk. Man drafter en terning i hver tur, som giver dig 3 forskellige muligheder. Så bygger man ellers komboer op, imens man prøver at undgå, at de katastrofer som nødvendigvis opstår rammer dig for hårdt. Vi var super underholdt og nåede 2 spil. I første omgang stak jeg af med en strategi, hvor jeg fyldte mine vogne med medicin og scorede en masse point på det, imens jeg i anden omgang prøvede en guld graver strategi, som ikke kunne følge med Nicolai og hans mange Townsfolk. Dejligt spil at slutte connen af med. Simpelt og tilgængeligt, men stadig fyldt med valg og komboer.


Tror I lige den weekend gik hurtigt....

Gigantisk tak til Steen, for at skabe så fede rammer til en weekend, hvor man virkelig kan få dyrket denne vidunderlige hobby! :D
Image
Post Reply