Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by JoelP »

Goblen wrote: Sat May 18, 2019 4:39 pm Den stod på en overraskelse i torsdags da jeg fik muligheden for at prøve Dinosaur Island. Et spil hvor du skal gensplejse dinosaur og så udstille dem i din park. Spillet var faktisk ganske godt, og alt for langt. Det slutter når der kun er et unclaimed objective tilbage. Sjov måde de har lavet de forskellige faser på, men med tre af de fem objectives som "long" blev det lige præcis det. Kan være det er bedre når de ikke er med - alt for meget rinse and repeat.

I går fik jeg spillet Memoire '44 med en fra mandagsgruppen. Jeg skulle som japaner bryde igennem et russisk forsvar. Det gik ikke så godt, men jeg morede mig meget :-)
Trak i tilfældigt blandt alle objectives? Det er jo meningen at man vælger en spillængde, kort, medium eller lang og så bruger man kun objectives fra den kategori, så man netop kan bestemme spillængden på forhånd
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

JoelP wrote: Sun May 19, 2019 8:34 am
Goblen wrote: Sat May 18, 2019 4:39 pm Den stod på en overraskelse i torsdags da jeg fik muligheden for at prøve Dinosaur Island. Et spil hvor du skal gensplejse dinosaur og så udstille dem i din park. Spillet var faktisk ganske godt, og alt for langt. Det slutter når der kun er et unclaimed objective tilbage. Sjov måde de har lavet de forskellige faser på, men med tre af de fem objectives som "long" blev det lige præcis det. Kan være det er bedre når de ikke er med - alt for meget rinse and repeat.

I går fik jeg spillet Memoire '44 med en fra mandagsgruppen. Jeg skulle som japaner bryde igennem et russisk forsvar. Det gik ikke så godt, men jeg morede mig meget :-)
Trak i tilfældigt blandt alle objectives? Det er jo meningen at man vælger en spillængde, kort, medium eller lang og så bruger man kun objectives fra den kategori, så man netop kan bestemme spillængden på forhånd
Vi valgte hvor mange af den enkelte type der skulle være med. Havde ikke prøvet det før, og de andre mente det var for kort sidst de havde spillet uden nogle lange.

Startede godt, men begyndte at halvkede mig til sidst. En medium mere i stedet for en lang havde været god tror jeg.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Frouvne »

Stony wrote: Tue May 14, 2019 11:03 pm Jeg fik Quodd Heroes på bordet her til aften.

Som jeg tidligere har skrevet andetsteds, så virker spillet som om det er inspireret af RoboRally. Det er bare om muligt endnu mere kaos. [...]
Jeg var også med til at spille Quodd Heroes og som et første spil trak det naturligvis lidt for meget ud. Vi var heldige at vi endte meget lige - hvilket der undervejs ikke var meget der tydede på ville ske - og jeg fik en god omend alt for lang spiloplevelse. Jeg havde glædet mig til spillet men alt i alt bar det præg af at være et Kickstarter-spil på den måde, hvor der er blevet lagt lag på lag uden en kritisk vurdering af om det nu også er nødvendigt at putte en mekanisme med tilfældigheder ovenpå en mekanisme med tilfældigheder ovenpå... Jeg er mest stemt for at spille RoboRally næste gang jeg igen skal spille noget indenfor den genre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Gunness »

Den seneste uges tid er det blevet til to gange Dreamwell (meget venligt udlånt af Goblen) med familiens yngste . Det grafiske udtryk er forfriskende anderledes, men selve spillet er lige simpelt nok, selv om junior synes det er ganske sjovt.

Desuden er det blevet til fire spil af prototypen af Space Race, som jeg har haft til låns for at anmelde til BGG (hov, reklame). Spillet er baseret på kortspillet af samme navn, og det har været sjovt at prøve. Man spiller chef for et nydannet rumagentur (NASA, ESA mv.) og skal konkurrere om at komme først og længst ud i rummet. Der er tale om klassisk engine building med lidt area control inde over. Jeg kan godt lide temaet, og mekanismerne er strammet op i forhold til kortudgaven, men til gengæld fylder det fire gange så meget på hylden, så jeg holder bare fast i min eksisterende udgave.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by goldbaek »

Konen havde tøse-hygge-aften i går, så jeg læssede en sæk spil i bilen og kørte hjem til en ven.

Vi startede med et enkelt spil Santorini. Det er ikke et spil, jeg er synderlig god til, men det er nu meget hyggeligt en enkelt gang eller to.

Der er ikke mange i min spil-omgangskreds, der er glade for Wildlands. I hvert fald ikke lige så meget som jeg er. Så jeg var glædeligt overrasket over, at vi fik spillet det hele 4 gange. Indrømmet - det er en anelse tamt med kun 2 spillere, men det er stadig sjovt og en fin måde at få introduceret spillet på synes jeg. Og nu er der i hvert fald lys forude ift. at få spillet det noget oftere.

Jeg havde primært taget Kingdomino med i tilfælde af, at min vens kone ville være med, men hun smuttede tidligt i seng. Det holdt os dog ikke fra at fyre 4 spil af. Det er et hurtigt og sjovt spil, også selvom jeg tabte alle 4 gange...

En af de nye favoritter er Res Arcana. Det er helt vildt, hvad man kan få ud af en hånd på 8 kort og især som 2-player rykker det ret hurtigt. Der er mange veje til sejr, men at få spillet til at vare max. 4 runder som designeren siger kan lade sig gøre, er vi dog stadig et stykke fra...
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

Der er gået lidt Garphill Games i vores sidste par seancer. I dag mødtes vi og fik spillet Explorers i hans vikinge-serie, og sidste mandag stod den på Shipwrights. Havde ikke prøvet Explorers of the North Sea før, men tile laying er altid sjovt. Balanceringen mellem hvad der smides i båden, hvornår du skal aflevere og hvad de andre gør virker godt. Som med andre Garphill spil er de gode, og så ikke noget jeg bare må eje. Heldigvis er der mange fra min spillegruppe der ikke har det sådan, så jeg får prøvet dem alle :-)

I går spillede konen, min ældste datter og jeg så Terraforming Mars. Efter 30 spil holder det stadig :-) Glæder mig til Turmoil udvidelsen kommer.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Goblen »

Har haft en hektisk uge.

Mandag stod den på Escape Plan med Vital Lacerda, og selvom temaet virkede som et spil der ikke passede i hans genre så er det så elegant udført. Du kan kun to ting i din tur, men konsekvensen af de valg er omfattende - helt som hans spil altid gør. Han bruger nogle af de samme mekanismer med Actions og Executive actions, hans regelhæfte er meget to-the-point, og der er kælet for alle detaljerne i dette fede spil. Håber jeg snart skal spille det igen :-)

Så har den stået på Game Night #23 hvor vi endnu engang var samlet i Grønnegades Kassene Kulturcenter hvor alle kan komme forbi og spille. Introer regler for alle, så får ikke selv spillet :-) Bl.a. var Newton på bordet, exploding kittens, Patchwork og Azul. Fedt folk gider bruge en kedelig tirsdag på at møde op og spille lidt brætspil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Frouvne »

Tirsdag var vi kun to til vores spilaften, så vi prioriterede lidt anderledes end vi plejer. Først blev jeg introduceret til Arboretum, som jeg længe har tænkt kunne være interessant at få prøvet. Det var et meget sympatisk lille spil. Jeg spiller det gerne igen, men det er ikke et spil, jeg skal eje.

Resten af aftenen spillede vi Crokinole og det var super-hyggeligt. Vi spiller meget lige op og det gør det kun endnu mere interessant. Det burde komme på bordet lidt oftere!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Gunness »

Den seneste uges tid har jeg fået prøvet mit nyerhvervede Wingspan to gange. Altså... det er jo superlækkert produceret, og som tableau building fungerer det også ret godt, især nu hvor spilletiden er så relativt kort. Det ærgrer mig lidt, at temaet ikke er brugt til noget som helst, men igen: lækkert og lettilgængeligt.
I fredags var jeg på Bastarden med min yngste, hvor vi spillede to gange Deep Sea Adventure og derefter Copenhagen. Sidstnævnte er en habil blanding af hand management og lidt Tetris. Hyggeligt nok, men ikke noget jeg har specielt brug for at prøve igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2019

Post by Stony »

Frouvne wrote: Sat Jun 01, 2019 4:58 pmFørst blev jeg introduceret til Arboretum, som jeg længe har tænkt kunne være interessant at få prøvet. Det var et meget sympatisk lille spil. Jeg spiller det gerne igen, men det er ikke et spil, jeg skal eje.
Det bør spilles mindst en gang til. Der var en scoringsregel som var forkert (eller i hvert fald tvetydigt) gengivet i den regelvideo jeg så. Da jeg fik kigget i reglerne, kunne jeg se at det forholdt sig anderledes. Det væsentligste forskel er at du eksempelvis ikke vil kunne score 1'er og 8'er kortene mere end en enkelt gang.
Sidst spillet:
Image
Post Reply