Terraforming Mars husregel

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Terraforming Mars husregel

Post by Stony »

En ting der altid har naget mig ved Terraforming Mars - til trods for at jeg holder meget af spillet - er når man trækker "døde kort". Kort der ganske enkelt ikke længere kan spilles, eller subsidiært slet ikke giver værdi at spille.

Jeg tænker det vil være svært helt at undgå, men man kunne vel med et par små tilpasninger sno sig udenom det værste.

Hvis man eksempelvis trækker et kort, der skal bringes i spil inden iltprocenten når over 7%, og man trækker det på et tidspunkt hvor iltprocenten allerede er højere, kunne en let tilgængelig husregel være, at man så har lov til at smide kortet direkte i discard bunken og trække et nyt.

Men jeg har også overvejet, om det kunne give mening at gå skridtet videre. Der er mange spil der opdeler kortbunken i eksempelvis æraer, hvor de stærkeste kort eller de pointgivende kort først kommer i spil i den sidste æra. Kunne man ikke overveje noget lignende i Terraforming Mars? Ikke at man behøver øremærke hver "æra" til specifikke generationer, men mere øvelsen i at opdele kortene i dem der bør bringes i spil tidligt, dem der først kan spilles sent eller måske "bare" giver point, og så dem der falder et sted mellem de to yderpunkter. Så tænker jeg spillerne selv kan bestemme hvilken bunke de trækker fra, og dermed lade det være op til dem selv, hvornår de flytter fokus fra at opbygge en ressourcemaskine til i stedet at samle point.

Any thoughts? :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Terraforming Mars husregel

Post by Jonezy »

Jeg holder rigtig rigtig meget af Terraforming Mars, men grunden til at jeg ikke kan få mig selv til at rate det 10 på BGG er, at man faktisk kan spille det perfekte spil med de kort, som man får og stadig tabe; da en modspiller kan gøre det samme og have fået kort som i sidste ende giver flere point.

Men det fjerner ikke min glæde ved at spille det, da gameplayet og flowet er ekstremt tilfredstillende. Derfor har jeg også bare accepteret at spillet til tider kan føles lidt swingy med perfekte kort det ene øjeblik og 'døde' kort det næste. Det handler bare om at prøve at få det bedste ud af de kort man får fat i.

De 'døde' kort generer mig mig egentlig ikke så meget. Jeg spiller næsten altid med draft, så de gør det bare nemmere at træffe en hurtig beslutning, hvilket så igen hjælper med at gøre gameplayet hurtigt.

Kort som først er gode til sidst i spillet og som man får chancen får at få fat i tidligt giver mig mere en risk/reward følelse. Kan jeg sætte kortet op til at give mig værdi senere eller skal jeg fokusere på noget andet lige nu. I min sidste spil TM vandt jeg faktisk på at nappe Livestock og Fishes kortene tidligt sammen med nogle events kort, som gav dyr til de kort. Jeg kunne først få Livestock og Fishes ned i næstsidste runde, men endte alligevel med at lave så mange point på dem at jeg kunne nappe sejren. Det føltes godt, men andre gange kan planer gå helt skævt og man får ikke værdien hjem. Det er en del af charmen synes jeg.

Jeg tror for det første, at det er noget af en udfordring at lave decks til forskellige faser af spillet, da spil kan være ret forskellige. Nogle spil er alle oceans ude lyn hurtigt og i andre kommer de ud som det allersidste for eksempel. For det andet tror jeg det er at overtænke spillet med forskellige decks, da det ofte er kombinationen af de kort man får til rådighed, som gør at man drafter dem. Da jeg nappede de Livestock og Fishes kort var det jo fordi jeg ikke rigtigt fik noget til min engine, som jeg kunne bruge til noget, så derfor kunne jeg lige så godt prøve at lægge en plan for late game.

Jeg forstår egentlig godt kritikken, men for mig er det egentlig bare en del af charmen ved at spille TM. Og så kan man jo også altid bebrejde uheldig draw luck, hvis man har spillet et uheldigt spil. ;) :)
Image
Post Reply