Terraforming Mars husregel
Posted: Wed Jun 26, 2019 1:48 pm
En ting der altid har naget mig ved Terraforming Mars - til trods for at jeg holder meget af spillet - er når man trækker "døde kort". Kort der ganske enkelt ikke længere kan spilles, eller subsidiært slet ikke giver værdi at spille.
Jeg tænker det vil være svært helt at undgå, men man kunne vel med et par små tilpasninger sno sig udenom det værste.
Hvis man eksempelvis trækker et kort, der skal bringes i spil inden iltprocenten når over 7%, og man trækker det på et tidspunkt hvor iltprocenten allerede er højere, kunne en let tilgængelig husregel være, at man så har lov til at smide kortet direkte i discard bunken og trække et nyt.
Men jeg har også overvejet, om det kunne give mening at gå skridtet videre. Der er mange spil der opdeler kortbunken i eksempelvis æraer, hvor de stærkeste kort eller de pointgivende kort først kommer i spil i den sidste æra. Kunne man ikke overveje noget lignende i Terraforming Mars? Ikke at man behøver øremærke hver "æra" til specifikke generationer, men mere øvelsen i at opdele kortene i dem der bør bringes i spil tidligt, dem der først kan spilles sent eller måske "bare" giver point, og så dem der falder et sted mellem de to yderpunkter. Så tænker jeg spillerne selv kan bestemme hvilken bunke de trækker fra, og dermed lade det være op til dem selv, hvornår de flytter fokus fra at opbygge en ressourcemaskine til i stedet at samle point.
Any thoughts?
Jeg tænker det vil være svært helt at undgå, men man kunne vel med et par små tilpasninger sno sig udenom det værste.
Hvis man eksempelvis trækker et kort, der skal bringes i spil inden iltprocenten når over 7%, og man trækker det på et tidspunkt hvor iltprocenten allerede er højere, kunne en let tilgængelig husregel være, at man så har lov til at smide kortet direkte i discard bunken og trække et nyt.
Men jeg har også overvejet, om det kunne give mening at gå skridtet videre. Der er mange spil der opdeler kortbunken i eksempelvis æraer, hvor de stærkeste kort eller de pointgivende kort først kommer i spil i den sidste æra. Kunne man ikke overveje noget lignende i Terraforming Mars? Ikke at man behøver øremærke hver "æra" til specifikke generationer, men mere øvelsen i at opdele kortene i dem der bør bringes i spil tidligt, dem der først kan spilles sent eller måske "bare" giver point, og så dem der falder et sted mellem de to yderpunkter. Så tænker jeg spillerne selv kan bestemme hvilken bunke de trækker fra, og dermed lade det være op til dem selv, hvornår de flytter fokus fra at opbygge en ressourcemaskine til i stedet at samle point.
Any thoughts?