Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Jens_Hoppe »

Efter en udlandsferie, hvor det ikke blev til så meget spil (andet end endeløse spil Koi-Koi med ungerne!), var vi også nogle dage i sommerhus. Her havde knægten og jeg allieret os med et par lidt tungere spil, og vi fik derfor spillet Pandemic: Fall of Rome en masse gange (det blev også til en enkelt sejr og en enkelt "lige ved" på højeste sværhedsgrad).

Det blev også til et gensyn med 1. udgaven af Bios: Megafauna (som jeg synes er langt mere interessant end den helt anderledes 2. udgave), og vi fik også prøvet Ragnar Brothers' sidste og nyeste spil, The Romans. Dette sidste spil var ok, og selvom der var lagt en central worker placement mekanik ind over, var man ikke i tvivl om at man spillede et Ragnar Brothers spil, idet dele af det mindede meget om History of the World. Et udmærket første indtryk, og et spil jeg gerne spiller igen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Helle »

Har brugt hele eftermiddagen i mega godt selskab!
Stony, Frouvne og jeg har spillet første scenarie i Enigma box.
Det var virkelig hyggeligt - fine puzzles ... men finde rundt i app’en var jeg ikke skrap til.
Håber snart vi skal spille igen!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Det var en atypisk spilleaften i aftes, da The Enigma Box kom på bordet. Det er uden sammenligning det mest gennemførte spil af sin type, jeg har set. Mængden og kvaliteten af de ting, der skal undersøges og remedierne dertil er med til at gøre spillet til en rigtig interessant oplevelse. Når det så er sagt blev mit tålmodighed udfordret, da vi ikke undervejs fik kontrolleret de bud på svar vi kom frem til - og så kan det også virke en smule distraherende at have sin tre-årige til at vimse rundt omkring spillet. Men bestemt et spil jeg ser frem til at dykke dybere ned i nu da vi har en bedre ide om hvad det er, vi kaster os ud i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Gunness »

Det er blevet til et spil Set a Watch mere derhjemme, og det kom også på bordet, da jeg besøgte en kammerat, der sørme også havde backet det :) Efter tre gennemspilninger flyder de enkelte runde relativt hurtigt og ubesværet. Nogen nyklassiker er det ikke, men der er en del variationsmuligheder i de forskellige karakterer, og vi var som sådan fint underholdt. Det er dog svært at komme ud over, at det med ni runder i alt bliver liiiidt monotont hen mod slutningen.

Derefter havde jeg fornøjelsen af at introducere ham til Wingspan, der ikke var blevet åbnet endnu.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Goblen »

Gunness wrote: Thu Jul 25, 2019 11:45 am Det er blevet til et spil Set a Watch mere derhjemme, og det kom også på bordet, da jeg besøgte en kammerat, der sørme også havde backet det :) Efter tre gennemspilninger flyder de enkelte runde relativt hurtigt og ubesværet. Nogen nyklassiker er det ikke, men der er en del variationsmuligheder i de forskellige karakterer, og vi var som sådan fint underholdt. Det er dog svært at komme ud over, at det med ni runder i alt bliver liiiidt monotont hen mod slutningen.

Derefter havde jeg fornøjelsen af at introducere ham til Wingspan, der ikke var blevet åbnet endnu.
Har også prøvet det. Dog kun en enkelt gang, og der var vi fire. Det virker rigtig godt, og et simpelt koncept med med masser af interaktion om hvem der gør hvad.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Gunness »

Jeg havde en kammerat og hans kone forbi i går, hvor vi skulle prøve et par af hans nyere erhvervelser.

Trogdor!! er et spil udviklet af folkene bag en eller anden web-tegneserie, som jeg ikke kender, i samarbejde med Cheapass Games. Man samarbejder om at styre en drage, der bevæger sig rundt i et 5x5 grid af brikker, nogle af dem med hytter på. Ud af hytterne kommer der bønder, man kan trampe på (+1 health) eller sætte ild til, samt nogle riddere, der hhv. reparerer hytter og tæsker på dragen, samt nogle bueskytter, der generelt bare skyder på det stakkels dyr og er irriterende.
Man vinder spillet ved at dræbe alle og brænde alt af, og det besværliggøres af, at modstanderfigurerne styres af nogle kort i en bunke, hvorfor de bevæger sig ret tilfældigt og man derfor ikke kan planlægge ret meget. Men altså, kort spilletid og nogle ganske sjove items gjorde, at det alt i alt var tilforladeligt nok.

Det var aftenens andet spil desværre ikke. Stumped var mildest talt en rædsom oplevelse. En deckbuilder med et "huge twist to the traditional deck-building game: buildable miniature wooden trees". Så man bygger sit deck op, mens man samtidig bygger et træ op af fod, stamme, grene, blade og bær.
Image
Specielt kønt var træet ikke, men ok, ideen var da sjov nok.
Finten er, at kortene består af jord, vand, sol plus en hulens masse specialkort. De tre første typer bruger man enten til at købe flere kort, eller til at placere under sit træ. Hvis der ligger jord, vand og sol i en hel runde, er træet vokset, og man bygger så rent fysisk træet op med nye grene, blade og bær (der øger ens hand limit). Man vinder ved at være den første, der har 10 blade på sit træ. Så langt så godt. Desværre er af minimum 50% af specialkortene destruktive. Jeg har absolut intet mod konfrontative spil, men det her endte med at trække ud og ud og ud, for hver gang nogen var ved at få deres træ til at vokse eller faktisk havde fået et blad på, blev der spillet et kort, der bombede én baglæns. Som i en slags Ludo fra helvede kunne man lege "1 skridt frem og 2 tilbage", hvis man virkelig havde lyst til at gå efter hinanden, men så ville spillet blive meget langt.
Oven i købet var mange af kortene dårligt formulerede eller virkede komplet ligegyldige. Og det var lidt svært at få øje på spillets "huge twist", for træet var sådan set mest til pynt.
Spillet er for rodet og simpelt til gamere og for frustrerende for børnefamilier, så jeg har lidt svært ved at se, hvem målgruppen er.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Helle »

.... og jeg har spillet THE ENIGMA BOX igen i dag.
Der er ca 10 scenarier, hvor man i hvert scenarie skal finde 10 tal/bogstaver/ ord, som tilsammen leder til næste destination (koordinater).
Vi er kommet til destination 2, hvor vi leder efter spor langs vandet.
1 times gådeløsning førte os cirka halvvejs gennem løsningerne, vi tror dog, at vi har et par af de svære tilbage med mange komponenter.
Aftenen i dag blev rundet af i stearinlysets skær, hvor vi med håndfagter skulle afkode det ene af vores kodeord.
:D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Andet besøg i The Enigma Box - ja, den er så stor, at man fornemmer at grave sig ned i den - fungerede langt bedre for mig end det første. Flowet i spillet var langt bedre og selvom der var små frustrationer undervejs, var der hele tiden en fornemmelse af at spillet skred fremad. Vi stoppede ikke et sted, hvor vi var gået i stå, så motivationen til at vende tilbage og færdiggøre vort ophold i Grækenland er høj. I forhold til de Escape Room spil jeg har prøvet er det tydeligt at komponentkvaliteten i dette spil er bedre og at de overordnet er mere interessante. Samtidig fungerer det rigtig godt for mig, at spillet foregår på nogle realistiske lokationer; at man finder vej via et rigtigt verdenskort og at man undersøger de konkrete lokationer ved at bevæge sig rundt i sin App.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Eftermiddagen bød på tre spil Beasts of Balance. Beasts of Balance har sikker kurs imod at blive årets mest spillede spil, hvis man gør det op i antal spillede spil. Det appellerer meget bredt og det har det med at drage folk til, når de først får øje på det. Og så kan man sjældent nøjes med kun et eller to spil, når man først kommer igang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi Edge of Darkness. Det er første gang jeg har prøvet dette Card Crafting System og jeg syntes faktisk at det fungerede og ikke bare var en gimmick. Alt i alt var det et rigtig solidt spil. Min største anke er, at det er så over-produceret som det er. Det er super-fedt men det bliver et problem, når spillet knap kan være på bordet fordi det fylder så meget og at hvad der i bund og grund er et lille kortspil skal have en æske på størrelse med den man anvender til et middelstort figurspil. Men altså et solidt spil.

Der blev også tid til et par spil Pandemic: Rapid Response, der er ret stressende, men hvor jeg dog føler at vi er ved at have rigtig god kontrol. Og så blev aftenen afsluttet med to spil Crokinole.
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by zfire »

I søndags var der dømt brætspil i Ungdomshuset i Fredericia. Her joinede jeg Jannick som er en del af en af mine brætspilsgrupper.
Jeg ville gerne prøve Anachrony en gang inden jeg skal introducere det om et par uger, og der var ingen protest fra Jannick. Kabalen med antal mennesker gjorde at det blev til et 2 spiller spil. Anachrony er et engine building worker placement spil, som kort sagt går ud på at bygge din base op så godt som muligt inden en asteroide rammer jorden, hvorefter man kæmper om de sidste worker placement positioner inden de lukker permanent og evt evakuere nogle af sine folk ud i rummet. En af de helt store fokus punkter i spillet er den 2 delte worker placement mekanisme, hvor dine private steder på dit eget player board kun kræver en worker, hvorimod de fælles steder hvor alle kan placere kræver exo suits sammen med en worker for at placere, og det kan være dyrt at lave exo suits som du ikke får brugt, da de går tabt hvis de ikke bliver brugt.
Alt i alt så havde jeg en rigtig god oplevelse med spillet. Der er mange svære valg, og man skal holde mange bolde i luften for at få det hele til at passe sammen i sidste ende. Jeg tror det eneste jeg som sådan ikke var helt så vild med er mængden af moduler der følger med til spillet. Så vidt jeg har forstået så er det heller ikke meningen man skal spille med alle moduler på en gang(og det gjorde vi heller ikke). Vi spillede med "Pioneers of New Earth" modulet som tilføjer en extra strategi hvor man opgradere sin exo suit til kamp, og derefter sender dem ud på adventures, som egentligt bare er trække kort, se om du har nok styrke(+ rulle en terning) og så enten få en reward eller noget negativt hvis man fejler. Der var som sådan ikke noget galt med modulet, måske lidt for random til min smag.
I sidste ende kræver det måske et par plays før man finder sin foretrukne valg af moduler. Nå men jeg endte med at vinde, evt hjulpet på vej af lidt ekstra held, da jeg gik efter adventure delen.

Efter Anachrony fik vi selvskab af 2 flere, og en af dem introducerede Bomb Squad Academy, som er et filler spil hvor det gælder om at klippe ledninger, men ikke lige den ledning som sprænger bomben. Der er 4 forskellige farver ledninger. Hver farve ledning har en grænse for hvornår den sprænger bomben, og et unikt deck med kort med værdier fra 0-5. Hver person har en hånd med 6 kort, en af hver farve, en kylling og en "hold". Hver person vælger så hemmeligt hvilket kort de vil spille, og man flipper dem på samme tid. Man flipper så antal kort alt efter hvor mange personer der har spillet den farve, kontrollere om bomben springer og hvis ikke får man point alt efter hvor mange kort der er flippet på den farve, hvor pointene så bliver fordelt over de spillere som spillede den farve(så man vil helst være alene). Hvis bomben springer mister dem der klippede i den farve ledning man 5 point og man går videre til næste bombe. Efter 3 bomber vinder den spiller med flest point.
Fin lille filler hvor jeg endte med at vinde, ikke noget prangende, og så er points lidt forvirrende med dobbelt sidet tokens.

En af de 2 tilkoblere tog hjem, så vi fortsatte med et 3 spiller Gaia Project. Jeg spillede en race jeg havde spillet før(og tabt med), hvor man kan låse Gaiaformere(padehatte) for at få grønne cubes. Jeg havde som sådan et fint spil, hvor jeg lagde okay i front i point, desværre blev jeg sidst i begge end game scoring tiles, og var bag ud på research, så det blev til en sidste plads. Stadig et fedt spil, selvom jeg har en tendens til at tabe.

Vi sluttede af med The Manhattan Project: Chain Reaction, som er et lille kort spil version af det store brætspil. Jeg har endnu ikke prøvet nogle af de andre Manhattan Project spil, så kan desværre ikke sammenligne med dem. Spillet slutter når en spiller har fået 10 point, og hvem end der så har flest point vinder. På ens tur får man en hånd af 5 kort, alle kortene er dual use, enten kan man bruge dem som en bygning som tager et input af arbejdere og evt ressourcer og laver et output som så også er enten arbejdere eller ressourcer, eller kortet kan bruges som arbejdere(af 3 forskellige slags). Målet er så at lave Yellow Cake fra miner, Uranium fra Yellow Cake og så til sidste bomber ud af Uranium. Spillet fungerede egentligt godt nok, jeg har dog 2 store problemer med spillet. Første er at der er "take that" kort i spillet, blandt andet et kort hvor man kigger på en spillers hånd og tager et af deres kort, så de har mindre kort på deres tur, og du kan ødelægge hele deres tur ved at tage et specifikt kort. Andet problem er AP, fordi alle kort kan bruges på 2 måder, kan personer som vil have det perfekte ud af alle sine hænder eller som ikke er helt lige så hurtig til at se de forskellige muligheder hurtigt trække hvad der burde være et 15-20 min spil ud til et 45 min spil, hvilket er alt for langt til min smag. Der er som sådan heller ikke noget at lave mellem ens ture, ud over at planlægge ens tur, som så kan blive ødelagt af en anden spiller.

Alt i alt dog en rigtigt god dag i godt selskab.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2019

Post by Frouvne »

Vi afsluttede en god spillemåned med at bevæge os lidt videre i vores igangværende spil i The Enigma Box. Vi havde lidt større udfordringer end sidste gang og der var et puzzle, der blev ved med at drille. Men vi må snart op på hesten igen. :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply