Hvad har du spillet i dag? September 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Jonezy »

Skubbede sgu pap, kuber og meeples igår! :)

Først et kærligt gensyn med Troyes, hvor vi var 3 mand som alle genopdagede et skønt spil. Jeg elsker artworket, som andre sikkert seriøst hader og så er der et fedt gameplay med crunchy beslutninger. Man skal strategisk have overvejet hvor ens VP'ere skal komme fra i den kombo af kort som er til rådighed og så er der det taktiske spil omkring terningerne der er til rådighed i runden. Klasse spil!

Så blev vi en extra mand og skulle afprøve det nye sorte i form af Tapestry. Det var ikke lige en super førstegangs oplevelse, som jeg fik ud af det. Man får sine actions ved at gå frem på forskellige 4 forskellige tracks, hvilket egentlig var en god og interessant mekanik, som jeg så ikke helt gennemskuede, da jeg hurtigt var hægtet af på alle tracks i min iver for at prøve alt muligt. Det lugter lidt af at man kan kontrollere meget selv, men så kommer der lige en dosis tilfældighed ind med special abilities, kort og terningerul, så selv kortsigtede planer hurtigt kan blive spoleret. Jeg endte ret frustreret, da der ikke rigtig var noget der lykkedes, men jeg falmede også rundt som et barn i sit første kuglebassin og kunne ikke få spillet til at klikke for mig. Jeg skylder nok spillet en chance til med en noget bedre forståelse for mekanikkerne, så jeg bedre kan vurdere det, men selvom jeg nok kan få en markant bedre oplevelse næste gang, tror jeg stadig ikke at Tapestry kommer til at ramme evergreen land på samme måde som Scythe og Viticulture.

Så blev vi 3 mand igen og spillede en rigtig evergreen i form af Terraforming Mars. Altid en fornøjelse, også denne gang hvor jeg ikke kunne få pengene op og stå og derfor grindede VP'ere med Spaceships og noget Microbe-sjov, men det var slet ikke nok til at være konkurrence dygtig. Det holder bare det spil her, og det bliver jeg ikke træt af foreløbig.

Lækkert med noget seriøst brætspil.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Neumann »

Det bliver knageme ikke til meget spilleri for tiden. De sidste uger har gået med at køre ny hundehvalp ind i stedet.

I dag blev det dog til en enkelt omgang med mit hjemmetrykte spil "Til Roms Ære", som jeg omgående tabte kontrollen med, da min lumske datter lagde ud med at næsten-færdigbygge et sæt katakomber og således have den fulde kontrol med, hvornår spillet skulle slutte.

Jeg riposterede med at bygge en bymur, legionærede som en besat, og efter at have bygget et lille hurtigt marked fyldte min boks op med alle mulige materialer. Det gav gevinst, da datteren besluttede sig for at lukke - vi stod næsten lige, men jeg havde flere monopoler, så jeg kunne vinde 33-31.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2019

Post by Stony »

Jeg fik også prøvet Tapestry forleden. Og jeg må sige at jeg efterfølgende er lidt lunken på det. Det er tydeligt at der er lagt en indsats i spillet. Fantastiske komponenter. Temaet bliver nok aldrig gammelt. Interessante spilmekanismer. Men jeg synes bare ikke delene hænger sammen. Spilmekanikker og temaer skal meget gerne understøtte hinanden. Det synes jeg ikke er tilfældet her. Tværtimod er der nogle spøjse konstellationer, hvor du især i starten af spillet bygger huse i din hovedstad, men når du kommer et stykke op på et af de fire teknologi-spor, så kan du ikke længere bygge huse. Men jeg har da masser af plads? På angrebs-sporet kan du på et tidspunkt flyve, og lave et angreb længere væk end de felter du støder op til. Men din civilization smider åbenbart teknologien væk igen lige efter, for bagefter kan det ikke lade sig gøre. Set som en abstrakt øvelse, at jeg lige præcis på det felt får mulighed for at gøre noget særligt, har jeg ikke et problem med. Men det hænger bare ikke særlig godt sammen med temaet. Og det skurer mig mod hårene.

Jeg gav først spillet 6/10, men efter at have funderet lidt over ovenstående, har jeg reduceret det til 5/10.

Bagefter nåede vi en omgang Terraforming Mars. Meget, meget, meget bedre.
Sidst spillet:
Image
Post Reply