Månedens spiloplevelse august 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Frouvne »

Hvad var månedens spiloplevelse i august for dig?

---

For mit vedkommende var det en langt mindre aktiv måned end juli:

CLACK! - 4
Crokinole - 3
The Artemis Project - 1
Dragonfire - 1
Enchanted Cupcake Party Game - 1
Escape the Dark Castle - 1
Finders keepers! - 1
Ghost Blitz - 1
Mystic Vale - 1
Pandemic: Rapid Response - 1
Schatz der Drachen - 1
Socken zocken - 1
Twilight Struggle - 1

Det var en stor fornøjelse igen at få spillet Twilight Struggle og det var helt sikkert også månedens højdepunkt. Og da det samtidig var en ny spiller jeg fik introduceret til det, som siden har ytret ønske om at genspille det giver håb for fremtidige spiloplevelser.

Et enkelt spil fortjener at blive fremhævet: Mystic Vale. Det kom på bordet efter at vi måneden før spillede Edge of Darkness og jeg må indrømme, at jeg foretrækker den simplere version som Mystic Vale repræsenterer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Jonezy »

Har da ikke lige været så god til at få skrevet om mine oplevelser på det sidste, så det må vi lige få lavet om på.


Sequence x4
- Meget hyggeligt non-gamer friendly spil, men absolut top random. En hyggelig 6 ud af 10 herfra.

Awkward Guests x2
- Total yndlings deduktion spil, som endda holder med non-gamers. En herlig 8 ud af 10 skal det have.

Kung Fu Zoo x2
- Lidt åndet terninge flicke spil, som jeg totalt elsker. Især da det kun tager 10 minutter. 7 ud af 10 for hurtigt og sjovt gameplay.

Too Many Bones x2
- Yes, yes og mere yes til at jeg fik mit absolutte yndlingsspil på bordet 2 gange i denne måned. Jeg vil spille mere og lige nu... 10 ud af 10!

ICECOOL x1
- Plastic pingvin flick, som kan gøre nas i neglene, når man 'selvfølgelig' skal lave trickshots over væggene. Endnu en 7 ud af 10 for det hurtige og sjove gameplay.

The Oracle of Delphi x1
- I den gode ende af Feld spil, og i min personlige top3 af hans sammen med Bruges og Castles of Burgundy. Elsker komboerne og puzzlen du har hver tur. 8 ud af 10.

Orléans: Trade & Intrigue x1
- Orléans er bare lige mig, og med random setup, udvidelses bygninger og nyt 'pensionerings-bræt' kan group-thinken stoppe og nye strategier afprøves. En meget tæt på mesterværk 9 ud af 10 herfra.

Ticket to Ride Map Collection: Volume 3 – The Heart of Africa x1
- En noget wonky version af TtR. Ikke en fan. 5 ud af 10 (og så er jeg endda lidt flink)

Ticket to Ride Map Collection: Volume 6 – France & Old West x1
- Kan godt lide Old West mekanikken med, at man kun kan bygge ud fra eget netværk. Bliver meget intenst. Solid 7 ud af 10 (India og USA er mine favorit kort)

Ticket to Ride: 10th Anniversary x1
- Klassiker for a reason. Stadig go to non-gamer spillet og jeg er stadig relativt underholdt. Klassisk 8 ud af 10.

Ticket to Ride: Rails & Sails x1
- Mit TtR skal ikke være komplekst. Ikke en fan. Det får en lidt bedre end Africa 6 ud af 10.

Xenon Profiteer x1
- Finurligt lille deckbuilder spil, hvor man hiver kort ind og ud af sit deck. Tror der er noget potentiale her, men er ikke overbevist om at det er mig som skal finde det. En nysgerrig 6 ud af 10 (men jeg hader altså også deckbuilders som regel; shuffle, shuffle og mere shuffle....)


Højdepunkter var gensyn med Orléans og flere eventyr i Too Many Bones selvfølgelig! :)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Gunness »

^Jeg må lige få set mere på Awkward Guests. Det hele ser så brunt-i-brunt ud, at det er svært at tage sig sammen til at få det på bordet. Hvilket spillerantal fungerer bedst, synes du?

Min egen måned var ret begrænset i antal, men til gengæld med nogle udmærkede titler:

Red7 - 2
Sleeping Queens - 2
Brass: Birmingham - 1
Chronicles of Crime - 1
Clank!: A Deck-Building Adventure - 1
Fog of Love - 1
Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr - 1
Nemesis - 1
Terraforming Mars - 1
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Jonezy »

^4 spillere fungerer fint ihvertfald. PÅ DC forrige år spillede vi 6-7 stykker tror jeg og det kunne det faktisk også holde til, men der er lidt mere nedetid når du ikke lige er med i kort bytningen.

Du må have gang i det. Det holder virkelig. :)
Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by zfire »

Gunness wrote: Tue Sep 03, 2019 9:24 am ^Jeg må lige få set mere på Awkward Guests. Det hele ser så brunt-i-brunt ud, at det er svært at tage sig sammen til at få det på bordet. Hvilket spillerantal fungerer bedst, synes du?
Jeg har hørt folk godt kan lide 2 personer varianten(har dog ikke selv prøvet), ellers så kan jeg anbefale 4-5 som sweet spot.

En god måned for mig i forhold til normalt:

Keyforge Age of Ascension - 1
- Morer mig stadig, og nu har jeg også selv 4 decks til at spille med
Bärenpark + Bad News Bears - 1
- Bad News Bears tilføjer 2 små moduler og et par extra goals. Jeg kan specielt godt lide Mono Rails modulet som tilføjer et godt puzzle til hvor man skal ligge sine grønne tiles. Gør et godt spil bedre, uden alt for mange ekstra regler eller tidslængde.
Shards of Infinity - 1
- Et kort solo spil, som jeg vandt lidt for let, tror jeg bedre ville kunne lide 2 player spillet
Anachrony - 1
- Endnu et spil med adventure modulet, synes stadig det er lidt for swingy, men resten af spillet er stadig godt.
Lorenzo il Magnifico med expansion - 1
- Første spil for mig, kunne rigtigt godt lide spillet, især combo potentialet i de forskellige kort og asymetrisk powers der er med i expansion
ShipShape - 2
- Sjovt lille spil hvor man fylder sit skib med cargo fra en bunke i midten af bordet og så spiller kort fra 1-10 alt efter hvilken rækkefølge man vil have cargo "tiles" fra stakken. Perfekt tidslængde på 20 minutter for en lille filler.
Habitats - 1
- God lille tile layer som jeg sagtens kunne spille igen.
Don't Turn Your Back - 1
- Lidt af et impuls-sats-køb. Et lidt ældre spil som for længst er glemt af andre. Selve konceptet lyder rodet med både deckbuilding, worker placement og area control, men alligevel formoder spillet at spille super nemt. Det blev til at lidt forhastet spil da vi var ved at løbe tør for tid, så vil ikke helt tage stilling til det endnu.
Eclipse - 1
- Jeg har en gruppe hvor vi plejer at spille Eclipse hver anden gang, og dette spil var lidt specielt. Den måde kortet havde udformet sig på gjorde at Planta vandt stort da der ikke var nogen der turde forlade deres egne sektore pga frygt for angreb bagfra.
Viticulture + Tuscany - 2
- Mine første plays af Viticulture, og det gjorde et godt førstehåndsindtryk. Jeg er endnu ikke helt sikker på om jeg kan lide special workers, det virker som om de enten er meget bedre end normale arbejdere og alle rekrutere dem, eller de er marginalt bedre og det ikke rigtigt virker til at være det værd at rekrutere dem.
Metro-X - 1
- Fint lille flip and write
Silver&Gold - 1
- Endnu et fint lille flip and write

Månedens spil må nok være en tie mellem Lorenzo og Viticulture.
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Da Senzai »

Jeg har fundet et samarbejdsspil, hvor jeg ikke er ved at dø af kedsomhed, når jeg spiller det!

Spillet hedder Power Rangers: Heroes of the Grid og trækker sin inspiration fra hele Power Rangers Universet. Det betyder, at der er karakterer fra blandt andet de Originale Mighty Morphing, fra det underholdende HyperForce og fra Boom Studios ganske solide tegneserie.

Præmisset er simpelt. Byen Angel Grove er under angreb af farlige monstre, der er stålsatte på at overtage jorden på for deres onde hersker.

Angel Grove består af fire bydele eller felter om man vil. Et spil Power Rangers tager typisk 4-5 runder og i starten af hver runde spawner der monstre på disse felter. Når der er nok monstre på et felt, bliver feltet 'panicked' og, hvis samtlige felter er panicked på samme tid, har menneskeheden tabt og de onde vundet!

Det er derfor op til spillerne at holde monstrene nede og sørge for, at Angel Grove ikke bliver løbet over ende!

Hver spiller vælger en Power Ranger, der hver især kommer med en særlig evne og en unik bunke bestående af ti kort til den Ranger.

Disse kort repræsenterer angreb som Flyvespark, Øksehug, Laserpistoler eller særlige manøvre som Rangerne besidder og kan bruge til at dele øretæver ud.

Men ikke nok med det, så repræsenterer dine ti kort også dine livspoint eller rettere din energi fra Morphin-Grid'et, hvis vi skal respektere Power Rangers-loren.

Så selvom det kan være fristende at lave cirkel-spark i et væk og dele knyttere ud hele dagen, så er man nogle gange nødt til at holde lidt igen og finde en balance mellem at levere håndmadder og ikke løbe tør for energi/kort. Bliver en Ranger ramt af et monster mister man kort og har man ingen kort tilbage i sin bunke er man færdig.

Er det ved at gå helt galt er det muligt for en Ranger at tage tilbage til hovedkvarteret og få sine brugte kort tilbage, men det koster dyrebare action-point.

Heroes of the Grid kommer med en masse seje figurer, men egentligt er det et kortspil.

Af de spil, jeg har prøvet, kan det bedst sammenlignes med Sentinels of the Multiverse, så jeg vil drage en del paralleller dertil. Begge er kortspil og i begge spil bliver fjenden repræsenteret ved kort, der ligger på bordet og skal besejres ved at bringe deres hp ned på nul.

Jeg synes, at sentinels er et awesome spil, der er meget stærkt tematisk og formår at få mig til at føle mig som en superhelt.

Det kedelige ved Sentinels er, at der til tider er meget downtime og hver runde er, der hvad, der kan føles som en endeløs række af kort, der skal læses og aktiveres, før, at du som spiller får lov til at tage din tur. Sentinels føles ofte mere som arbejde end som sjov.

Heroes of the Grid er en langt hurtigere og mere strømlinet affære. Jeg vil være så fræk, at sige, at Heroes of the Grid er Sentinels, hvis Sentinels var sjovt at spille.

Strukturen i kampene er således, at det første af Monsterets kort aktiverer, herefter er det spillernes tur, så er det monsterets andet kort, så er det spillernes tur, så er det monsterets tredjie kort og så spillernes tur osv.

Det gør kampene hurtigere, mere frem og tilbage og tempofyldte, så man ikke skal sidde og vente på, at man får sin tur.

Nu vi taler ture. I Heroes of the Grid er der ikke en fastlås rækkefølge spillerne er tvunget til at tage deres tur. Det er ganske enkelt ham eller hende, der råber hurtigst og højest, der tager sin tur først. Det er fedt af to årsager. Et, hvis man synes, at folk er for langsomme, så kan man råbe Yolo! Og rykke sin Ranger eller spille sit kort. Alternativt giver det mulighed for planlægge rækkefølgen og få mest ud af sine træk ved at koordinere med resten af holdet.


Image
- To spillere med to Rangers hver.

De forskellige Rangere er alle forskellige og spiller som man vil forvente, hvis man har set tv-serien. Billy er en defensiv-orienteret figur, der kan manipulere med toppen af sit deck. Jason, den røde ranger, er lederen, så han kan buffe de andre Rangere og re-rolle deres Terninger og Trini er hurtig og præcis, så hun kan spille flere kort ad gangen og har angreb, hvor hun rammer direkte uden at slå med terninger.

Hvert Ranger deck består kun af ti kort og det synes jeg er fedt. Det betyder nemlig, at man spiller hele figureren og ikke kun den ende af decket man trækker, som ofte er tilfældet i de fleste andre kortspil. Det giver også spillet et Fighting Game agtigt-vibe, når jeg føler, at jeg har adgang til alle figurens angreb, men det er måske bare mig.

Pacingen i spillet er god og spillet bliver ikke ved for længe. Et problem jeg ofte har i andre Coops. I første runde af Heroes of the Grid møder du kun fodsoldater. Perfekt, så spillerne nemt og sikkert kan lære, hvordan spillets systemer virker. I både runde to og tre spawner, der et monster og lige efter i fjerde runde kommer Bossen og så er det pretty much at besejre hende eller jorden færdig.

Jeg har slet ikke nævnt det, men jeg synes, at det er alt, alt for sjovt, at man under spillet låser op for Zords - det er Power Rangernes kæmperobotter. Disse Zords giver holdet ekstra evner, der hjælper med at besejre ondskaben.

Jeg kan ikke finde en eneste ting ved spillet, jeg ikke kan lide. Det er sjovt, det er Power Rangers. Det er action packed og Tempofyldt. Det går hurtigt og man er hele tiden involveret i spillet, da der ingen turn-order er og man kun aktiverer et fjendekort af gangen. Rangerne er forskellige og det er sjovt at finde små komboer og tricks imellem dem, så man føler sig som et rigtigt Power Rangers hold.
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse august 2019

Post by Goblen »

Endnu en god måned med masser af fede spil - 22 spil blev det til. Flere tungere spil, og ikke så mange små som jeg plejer.

Der var ingen dårlige oplevelser overhovedet, så ingen titler til den dårligste oplevelse. Månedens oplevelse er ikke så svær. Det er Terraforming Mars. Min kone og jeg tog på anniversary trip til Tyskland, og vi spillede tre spil i løbet af turen. Det var skide hyggeligt, og det er stadig et spil vi holder sindsygt meget af :-)

Spillene fordelte sig på:

Terraforming Mars - 3, en fed klassiker jeg kommer til at spille meget mere.
Twice As Clever - 3, roll & write. Er ikke god, men morer mig meget.
Ave Caesar - 2, endnu en klassiker hvor jeg fik muligheden for at spærre Stony ude så han ikke kom til Cæsar.
Corinth - 2, godt spil. Desværre blev det skadet af regn en af de dage det gik amok og regnede sidelæns ind af vinduet.
London (Second Edition) - 2, længe ville prøve det spil, og var så glad for det at jeg nåede to spil i august.
Pandemic Legacy: Season 1 - 2, hygge med gode venner.
Underwater Cities - 2, er super glad for engine building og det kan det her spil. Kan godt lide hvordan det hele bare hænger sammen
Brass: Birmingham - 1, super godt spil, bare ikke lige så godt som Lancashire.
The Castles of Burgundy - 1, en klassiker - dem var der nogle stykker af.
Dice Throne: Season Two – Battle Chest - 1, dice chucking når det er bedst. Fedt spil
Edge of Darkness - 1, fik prøvet det med Stony og synes det holder. Fik efterfølgende min egen KS kopi
Harry Potter: Hogwarts Battle - 1, familiens spil hvor vi sidder med Wands, Harry Potter slik og virkelig er i character
Pipeline - 1, månedens mest komplekse oplevelse. Bliver aldrig god til den her slags spil, men var underholdt.
Post Reply