Onsdag aften fik vi taget hul på
Excavation Earth herhjemme. Spillet er bl.a. designet af den meget produktive David Turczi, der plejer at være glad for spil med mange bevægelige dele. Der er da også en del at holde øje med her.
Settingen er forfriskende anderledes. Jorden er gået under (igen), og det eneste der er tilbage af menneskeheden er alle vores genstande. Lige præcis den type plot, man gerne vil have under en global pandemi
Hver spiller repræsenterer en race af aliens, med hver deres unikke evne, der er kommet herned for at grave vores gamle, nu meget eksotiske skidt op og sælge det i dyre domme. Jep, i fremtiden er der penge i både rustne nummerplader og voksen...øh...legetøj
I praksis foregår dette ved, at man flytter sine tre Explorers rundt på Jorden, graver ting op og prøver at sælge dem på seks forskellige markeder. Planeten er opdelt i fem zoner, og på hvert marked vil der være et antal købere til varer fra de forskellige zoner. Jo flere relevante købere, desto højere belønning. Man har mulighed for at placere en sælger på de forskellige markeder og at lokke den rette type købere til.
Når man har gennemført et salg, flyttes alle deltagende købere og sælgere til en eller anden form for rumbase, hvor der er et area majority-minispil, man også scorer point på. Desuden kan man købe og sælge på det sorte marked, og jo flere varetyper man fremskaffer fra de forskellige zoner, desto flere point får man også.
Der er flere gode ting at sige om Excavation Earth. Visuelt minder det lidt om noget, Giraud eller Linda og Valentin kunne have disket op med. Der er mange interessante overvejelser mht. at manipulere markedet, kontrollere rumbasen og at flytte sine Explorers rundt, så de er de rette steder på rette tid. Og i modsætning til en del nyere Euros er her gode muligheder for at interagere med (læs: genere) sine modspillere.
Der er dog også lidt af en indlæringskurve, der gøres sværere af, at der både er noget spacy ikonografi og forskellige farver på spillets kort, og hvornår er nu det ene vigtigt og hvornår det andet? Det er ikke det mest intuitive spil, jeg har prøvet, men jeg tænker, at det er et, der er værd at bruge nogen tid på.