Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

Så tager vi for alvor fat på den første forårsmåned. Forhåbentlig er der stadig plads til at få spillet lidt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Gunness »

Min kone og jeg har ferie i denne uge, og det skulle selvfølgelig fejres med nogle spil. Mandag fik vi langt om længe genoplevet Near and Far med Amber Mines-udvidelsen, som optakt til, at Sleeping Gods burde lande i min postkasse inden for kort tid. Vi spillede de to første scenarier i kampagnen, og det er et rigtigt udmærket mix af udforskning, historiefortælling, worker placement, lidt kamp etc. Det er et meget afslappende spil, og udvidelsen giver nogle interessante valgmuligheder til steder, hvor grundspillet virker lidt mere spartansk.

I går havde min søn en kammerat på besøg, og de havde efterspurgt noget dungeon crawl-agtigt. Conan er ikke rendyret d.c., men har nogle af de samme kvaliteter. Jeg har altid godt kunne lide, at der var et stærkt puzzle-element, og som førstegangsspiller kan man nemt lave nogle dumme, taktiske fejl. Med andre ord havde det været nemt for mig som Overlord at tromle al modstand ned - men det måtte jo også gerne være sjovt for alle, og det endte da også med nogle nervepirrende kampe for at redde sig selv ud af en håbløs situation. Fedt spil, fedt at prøve det igen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Andrea »

Vi havde lokket 2 x Gunness til at prøve Abyss online sammen med os i går, da det er et spil, jeg flere gange har overvejet at købe. Konklusionen var dog, at det nok er lettere/mere overskueligt at spille fysisk, for det føltes ind imellem lidt klodset online, og jeg var ikke helt overbevist mht. gameplayet.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Gunness »

Vi fortsatte vores Ryan Laukat-tema i går med Empires of the Void II. Trods navnet har det efter sigende ikke voldsomt meget med førsteudgaven fra 2012 at gøre. Vi er langt ude i rummet, hvor de sidste mennesker er flygtet til, efter Jorden (igen) er blevet udraderet af aliens. Som en af fem racer skal man prøve at klare sig bedst muligt i noget, der minder om et meget stort solsystem.

På overfladen minder EofV2 mest om et 4X-spil. Man flyver rundt mellem små og store planeter, skaber alliancer, opgraderer sit tech-træ, køber nye tropper og udfører missioner. Det er dog ikke fuldblods 4X - man ødelægger f.eks. ikke hinandens enheder i kamp; taberen får i stedet lov til at trække sig tilbage til nærmeste kontrollerede planet. Spillet har som de fleste øvrige Red Raven-titler også et relativt stærkt narrativt element - alle planeter har deres egen, lille historie, og de mange missioner er også med til at skabe deres egen fortælling. Dette underbygges af den gennemførte, grafiske stil og de flotte komponenter (ja, tænke sig, at man kunne få et smukt produceret spil med lidt plastic og metalmønter og hele dynen for $60 på Kickstarter dengang. Suk).

Image

I forhold til Laukats øvrige spil fremstår det her noget mere ambitiøst hvad spilmekanismerne angår - der følger et spændende hæfte med, hvor han gennemgår de mange iterationer, designet har været igennem i årenes løb - og der er mange regler at holde styr på. Derfor er det også skideærgerligt, at regelhæftet er så uklart struktureret. Alle informationer, man har brug for, er der (tilsyneladende), men ofte spredt over mange forskellige sider. Det medførte, at vores første gennemspilning var noget mere famlende end det havde behøvet at være. F.eks. kan man både invadere og alliere sig med de forskellige planeter, og samspillet mellem de to dele var ikke synderligt åbenlyst.

Men stadig - Empires of the Void II føles passende episk, uden at det behøver at tage en hel aften. Så hvis man vil have sit 4X-agtige sci-fi-fix, er det her bestemt værd at overveje.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Andrea »

Gemalen og jeg fik spillet et par spil i går aftes. Først to gange D Day Dice, som vi har måske-skal-det-sælges-stakken. Og konklusionen er desværre, at det skal det. Jeg kan godt lide temaet, og at det er samarbejdsspil, men scenarierne bliver hurtigt irriterende svære, og da alt afgøres med terninger, så er det også utrolig random. Æv.

Derefter blev det til en omgang Isle of the Cats. Hyggeligt spil men ikke optimalt med to personer.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Neumann »

Endnu en weekend, endnu et spil Dominant Species: Marine. :D

Denne gang krabbede jeg mig sørgeligt afsted i vild kamp mod øglerne. Det meste af spillet delte vi de samme elementer (plankton/orme,/sol) og jeg snuppede 2 specialbrikker mod datterens 3 (og der er altså vildt mange slutpoints i de brikker). Vi lavede én fejl med evolutionskortet "Univalves" og kom til at fjerne alle gastropoder fra jordens overflade (de skulle have været fjernet fra handlingsområdet), og derfor kom gastropoder ikke til at spille nogen nævneværdig rolle i spillet.

DS:M er lige som sin forgænger nærmest et krigs-euro-spil, og når man som jeg ikke rigtig kan finde den indre kriger frem i brætspilssammenhæng, så ender man jo bare altid som fej-op-affald, således også i dag, hvor jeg tabte med lidt mindre forsmædelige 220-151.

Igen tog spillet præcis 2 timer alt iberegnet. Mindre regelforklaring, men til gengæld meget mere analyseparalyse. :mrgreen:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

Der er lidt stilstand i spilleriet her for tiden. Til formiddag ville min datter gerne spille "noget nyt", så jeg fandt en gammel traver frem, der for hende ville være ny, nemlig The Adventurers: The Temple of Chac. Jeg måtte hurtigt skimme regelbogen igennem, da det var meget fjernt i hukommelsen men spillet fungerede om muligt bedre end jeg erindrede det. Et tematisk spil hvor der grundet den indbyggede timer (stenen der på bedste Indiana Jones-vis triller gennem gangene og vil afspærre udgangen) hele tiden er fremdrift.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Gunness »

^Det er flere år siden, jeg solgte mit Adventurers, men det var et flot og hyggeligt familiespil. God fornøjelse med det :)

Her er det blevet til spil de seneste tre dage med hhv. 7 Wonders: Duel, næste scenarie i Near and Far, samt Terraforming Mars, som min søn blev introduceret til i dag. Han endte et enkelt point bag mig, så det må siges at være en god start.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Andrea »

I onsdags spillede vi de tre første scenarier i Gloomhaven: Jaws of the Lion. De fem første scenarier er introscenarier til reglerne, og da jeg har spillet det originale spil for nogle år siden, så føltes introscenarierne desværre ret banale. Glæder mig til at komme i gang med 'det rigtige spil' ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

Så fik vi endelig prøvet Maglev Metro. Som et spil fra Ted Alspach var min forventning, at det var lidt mindre aggressivt end f.eks. Steam. Det tænker jeg også det er. Det er dog stadig et spil, hvor man har rig mulighed for at spænde ben for sig selv og det gjorde vi da også begge. Jeg gjorde det allerede i første tur, men havde til gengæld også mulighed for hurtigt at rette op på det igen. Umiddelbart et rigtig interessant spil, jeg også ser frem til at prøve med mere end en modspiller.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

I dag spillede vi Ted Alspach og Friedemann Frieses America. Vi skiftede dog hurtigt over til Terra, da det i mine øjne er et langt bedre spil ... næste lige så godt som Fauna i samme serie! :wink: :D Inspirationen til at finde disse spil frem er, at vi de seneste dage i familien har stillet hinanden samarbejdsopgaver: nævn så mange danske pattedyr som muligt, oprems alle verdens lande, nævn så mange grundstoffer som muligt, oprems så mange stater i USA som muligt... I de kommende dage regner jeg med, at vi kaster os over Nobelprismodtagere i litteratur, genkend alverdens flag osv.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Neumann »

I dag er lidt af en mærkedag: Et spil Dominant Species: Marine, som jeg ikke tabte!!! :D

Altså, ikke at jeg ligefrem vandt, men vi spillede præcist lige op og endte med 189-189.

Jeg var vanen tro bagud det meste af spillet, men fordi jeg havde fået kannibal-egenskaben (1 VP for hver af mine arter elimineret), så var datteren ikke helt så blodtørstig som hun plejer, og jeg gjorde til gengæld god brug af eliminationskortene, bl.a. Asterioiden, og grabbede også en af hendes specialbrikker lige før slutscoren.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

Sidste weekend var vi helt udenfor nummer sammen med 'rigtige mennesker' og det gav anledning til at få et lille brætspil på bordet, nemlig Shipwreck Arcana. Det tænker jeg, vi stadig har mange gode spil til gode af. Vi nyder det og de mennesker vi indtil nu har introduceret det for, har også virket ret begejstrede - en del af grunden hertil er nok også, at det er relativt let at justere sværhedsgraden ved antallet af udvidelseskort, der anvendes. For nogle dage siden læste jeg op på reglerne til The Red Cathedral. Jeg valgte at spille et solo-spil for lige at få en bedre fornemmelse for spillet mens det stadig stod friskt i erindringen. Nu håber jeg snart at få det på bordet med nogle rigtige modspillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Neumann »

Så skulle det efter mange frustrerende forsøg endelig vederfares mig ligefrem at vinde et spil Dominant Spcies: Marine. Oven i købet med hæderlige 232-123 :mrgreen:

Hvad gik galt, mon? For det første trak jeg igen kannibal-egenskaben, hvilket altid lammer datterens sædvanlige dræb-dræb-dræb-strategi. Hun har virkelig en blokering overfor at forære VP væk. :wink:

Dernæst lod jeg mine blæksprutter blive landfaste og gå efter geyserne, som jeg tektoniserede ud i en stribe for at undgå element-atrofien. Det kostede lidt VP men jeg holdt datterens reptiler borte fra geyserne ved at være uvanligt aggressiv, når jeg fik chancen og spillede desuden efter at lokke hende i regressions- og depletion-fælder. Selvom hun havde 2 flere brikker end mig (Spirende Intelligens + 3 specialbrikker mod mine 2), nåede hun aldrig at bruge dem, fordi jeg ustandseligt underbrugte mine egne brikker gik ofte meget direkte efter at spille evolution og pløje kortbunken igennem, når jeg havde vent-overtaget, så der langt oftere end forventet (af hende) skulle skiftes tur.

Rart at prøve at vinde - det er mildest talt ikke noget, jeg oplever tit.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2021

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Sat Mar 27, 2021 6:15 pm[...] Rart at prøve at vinde - det er mildest talt ikke noget, jeg oplever tit.
Tillykke med sejren! Jeg kender kun alt for godt fænoment kun meget sjældent at vinde! Jeg kan godt høre, at jeg bliver nødt til snart at få pakket mit eksemplar af Dominant Spcies: Marine ud!

De sidste par dage har vi igen fået spillet nogle spil The Shipwreck Arcana. Jeg er meget begejstret for spillet og det har meget overskuelig spilletid, der gør, at det er til at få på bordet selv når man ikke har tid eller overskud til et traditionelt brætspil.
frouvne, administrator

Image
Post Reply