Tikal, Java og Mexica

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Henrik
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 13
Joined: Sun May 28, 2006 2:22 pm

Tikal, Java og Mexica

Post by Henrik »

Tikal er et af mine favorit-spil. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad andre synets om de beslægtede spil: Java og Mexica. Java trækker i mig og er måske den mest logiske fortsættelse... men bliver det for tungt? Her tænker jeg specielt på om der er for meget 'brainburner' over det i forhold til Tikal? Java har ry for at kunne låse, når folk begynder at tænke for meget over deres træk - men det ry har Tikal jo til dels også og der finder jeg ikke, at det er et stort problem. Mexica er en dark horse for mig, da jeg ikke ved særlig meget om det - men modtagelsen har vist generelt også været lidt mere lunken.
User avatar
krasch
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 180
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:53 pm
Location: København N

Post by krasch »

Jeg synes Java er en helt del tungere at komme igennem end Tikal. Det er skam ikke fordi reglerne er komplicerede, men der kan nemt gå lige lovlig meget brainburner i det. Det er meget begrænset hvad man kan planlægge før man får sin tur - og det sætter jo også hastigheden ned.

Dog synes jeg det er et rigtig godt og utrolig flot spil - og når du er så glad for Tikal, tror jeg også du vil kunne lide Java.

Mexica har jeg kun prøvet en enkelt gang, og det er længe siden. Derfor kan jeg ikke lige mindes hvor godt det var
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Henrik - Jeg har luret lidt på Tikal (først fordi jeg troede, at der var mere Indiana Jones over det, derefter fordi det får mange pæne ord med på vejen). Men hvad er det ved spillet, som gør det så fremragende?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Andrea wrote:[...] Men hvad er det ved spillet [Tikal], som gør det så fremragende?
Jeg vil gerne give mit bidrag til et forsøg på at besvare spørgsmålet.

Først og fremmest så udmærker Tikal sig ved at være et usædvanligt smukt spil... og her tænker jeg rent æstetisk! Og for Tikals vedkommende syntes der at være bred enighed om dette standpunkt. Når folk skal fremhæve de flotteste spil, vil jeg tro, at Tikal er det oftest nævnte.

Tikal gør endvidere brug af en meget populær mekanisme med sin brug af action points. Disse spil, hvor der er så meget man gerne vil gør og så få action points at gøre godt med, syntes at være en meget populær kategori. Og Tikal syntes at ramme rigtigt, således at man får følelsen af gerne at ville gøre meget mere men samtidig og syntes, at man får gjort noget betydningsfuldt i sin tur.

Endelig har spillet en meget rimelig spillelængde, hvis man spiller uden auktionsdelen. Det er sådan, jeg selv har spillet det. På et tidspunkt vil jeg også forsøge mig med auktionsdelen, som nogle mener gør spillet langt bedre. Selv tvivler jeg dog lidt på det. Ingen tvivl om, at man på nogle måder får et mere rent spil, men også et væsenligt længere spil. For mig passer det moment af held, der er knyttet til de manglende auktioner perfekt med spillets tema... men her er meningerne altså meget delte!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Tak for svaret :)
Hvor lang tid varer spillet, hvis man undværer auktionsdelen?
Og hvor simpelt er det opbygget? Er det i stil med Carcassonne og Settlers? Eller er der flere valgmuligheder/twists?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Uden auktionsdelen bør det kunne spilles på omkring 1½ time. Måske kan det spilles endnu hurtigere - men den første gang skal I jo nok regne med at sætte to timer af til spillet. Det kommer dog fuldstændig an på, om man tillader folk at blive ramt af analysis paralysis. Det er faktisk på det punkt, at spillet oftest bliver kritiseret... men det er jo strengt taget mere et problem med spillerne!

Spillet er simpelt og logisk opbygget. Så det skulle ikke vold de store vanskeligheder, hvis man er vant til spil som f.eks. Settlers. Jeg har tidligere lavet en beskrivelse af spillet, der så vidt jeg husker, i store træk inkluderer alle regler:

http://www.germangames.dk/Beskrivelser/Tikal.htm

Tikal kan i hvert tilfælde få en varm anbefaling fra min side! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Ok! Dealen er nemlig, at spillet ikke må være for simpelt, men ud fra din beskrivelse af spillet lyder det til, at det er mere varieret end min opfattelse af Settlers - men stadigvæk med en simpel opbygning.

Jeg vil i hvert fald overveje, om ikke spillet skal prøves på et tidspunkt :)
Post Reply