Bedste spil fra 2003

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply

Hvilket spil fra 2003 var det bedste?

Europe Engulfed
1
4%
YINSH
1
4%
Mare Nostrum
0
No votes
A Game of Thrones
7
26%
Amun-Re
5
19%
Princes of the Renaissance
0
No votes
Liberty
1
4%
Santiago
0
No votes
Zendo
1
4%
Domaine
2
7%
Carcassonne - The Castle
3
11%
The Ark of the Covenant
0
No votes
Attika
1
4%
Alhambra
5
19%
Coloretto
0
No votes
 
Total votes: 27

User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Bedste spil fra 2003

Post by Frouvne »

Så går vi endnu et skridt tilbage i tiden og spørger: Hvilket spil var det bedste i år 2003? Året er spækket med gode spil, så nogle vil måske være uenige i udvalget... så giv lyd nedenfor. Så kan det tænkes, at indholdet justeres... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Tja, egentlig er den slags afstemninger jo anonyme, men det er nok ikke svært at gætte mit valg - helt klart Zendo. Er man glad for deduktionsspil, så er denne perle ikke til at komme uden om (selvom mange hævder, at det må være et induktionsspil ... )
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jeg kan ikke bestemme mig :(
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

2003 er et rigtig svært år for mig! Det er en imponerende mængde af rigtigt gode spil, der kom det år.

Mare Nostrum var i min kikkert. Spillet er virkelig flot og det lyder interessant. I mellemtiden er der dog nået at komme flere spil i samme genre, der umiddelbart tiltaler mig mere. Så tiden for det spil er nok forpasset for mig. Domaine lød også virkelig interessant, men det lød som om denne engelsksprogede versionering ikke kun var et fremskridt i forhold til den tyske version. Jeg ville stadig gerne prøve spillet ved lejlighed, men det er ikke et, jeg vil gøre noget for at få fat i. Europe Engulfed har ganske simpelt en spilletid, der gør det usandsynligt, at det ville blive spillet nok.

A Game of Thrones er et rigtig godt spil. Det er dog også et af de spil, jeg gerne ville kunne lide mere end jeg gør. Spillet kommer til at få nogle flere forsøg med nogle af de eksisterende udvidelser og så må vi se, om det kan lykkes at få rettet op på de anker, jeg har. Men det er et stort spil og det har dels et rigtig godt tema og dels kan jeg rigtig godt lide den måde, man simultant afgiver sine ordrer på.

YINSH er også et stort spil for mig. Et abstrakt spil med bred appel, der er skruet sådan sammen, at man kan få en interessant dyst selv man ikke er fuldkommen jævnbyrdige. Zendo og er også i kategorien af abstrakte spil. Endnu et spil jeg godt kan lide men samtidig et spil, jeg også kan blive lidt irriteret på, når jeg spiller det. Måske er induktion ikke min stærke side?! :wink:

Santiago blev jeg meget begejstret for. Desværre har jeg ikke haft så meget held med at få det på bordet, da flere af dem jeg spiller med, har haft et andet førstehåndsindtryk af spillet end mig. Det er en skam, men årets spil kan for mig heller ikke blive et spil, der ikke kommer på bordet... også selvom det måske er af de forkerte årsager, det ikke kommer på bordet. Attika fik en tilsvarende modtagelse. Synd og skam! Men spil skal spilles og hvis de ikke appellerer til dem jeg spiller med, nytter det ikke noget, at de tiltaler mig.

Carcassonne - The Castle var en skuffelse for os. Vi har aldrig været de store Carcassonne-spillere, men jeg havde alligevel haft højere forhåbninger til spillet. Lige nu ligger det og venter på at få endnu et forsøg. Mere skræmte var vi ikke. Men fænger det ikke i anden omgang udgår det nok af samlingen. The Ark of the Covenant har jeg aldrig prøvet. Måske en fejl, når man ser dets placering. I første omgang undgik det stort set helt min opmærksomhed og så er tiden gået...

Coloretto er et STORT lille spil. Det fornøjer mig meget og igen er det et spil med bred appel, hvilket for mig er et stort plus, da det øger mulighederne for at få det spilet. Men, men, men... for mig er det dog ikke muligt at udnævne et kortspil som årets spil, et år hvor der er så mange og så gode spil!

Alhambra er et af de spil, jeg heller ikke har fået prøvet, men som skal prøves en dag. Det har jeg høje forventninger til og tænker, at det vil være et rigtigt sommerhus-spil for mig; et spil med bred appel, der kan komme på bordet og som vil blive spillet... hvor jeg vil være godt underholdt men uden at det virkelig vil rykke i mig.

Tilbage er så tre titler, hvoraf jeg ikke har fået spillet de to. Princes of the Renaissance står og venter på den rigtige lejlighed. Kreeret af en af mine favorit-designere er der ingen tvivl om, at det vil komme højt på mine lister. Men de mange forskellige tiles gør, at det givetvis ikke vil indfinde sig blandt de mest elegante spil... og det er gerne dem, jeg kommer til at holde mest af. Liberty er det block-spil, jeg har højst forventninger til. Det er endnu ikke blevet indlemmet i samlingen, men det skal nok komme en dag!

2003: Et år hvor jeg stort set har rosende ord enten på baggrund af erfaringer eller forventninger til alle spil. For mig er perlen dog Amun-Re. En del blev skuffet over Amun-Re. Der var meget høje forventninger til spillet, da Reiner Knizia endelig ville komme med et stort spil igen. Jeg syntes han lykkedes og finder at det er et af hans mest vellykkede spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Netop ét af spillene på listen er i min personlige top 10, så det var et let valg for mig... :D


Amun-Re !
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Netop ét af spillene på listen er i min personlige top 10, så det var et let valg for mig... :D


Amun-Re !
Tja, netop et af spillene er pt. på min personlige top 1 :wink:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re:

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:[...] Domaine lød også virkelig interessant, men det lød som om denne engelsksprogede versionering ikke kun var et fremskridt i forhold til den tyske version. Jeg ville stadig gerne prøve spillet ved lejlighed, men det er ikke et, jeg vil gøre noget for at få fat i. Europe Engulfed har ganske simpelt en spilletid, der gør det usandsynligt, at det ville blive spillet nok. [...]

Nu er Domaine blevet spillet nogle gange og det var en overordentlig positiv overraskelse. Nu mangler jeg så bare at få det ind i samlingen... hvilket DU måske kan hjælpe mig med! :wink: Til gengæld er Europe Engulfed kommet ind i spilsamlingen og min profeti om, at det nok ikke ville blive spillet så meget holder indtil videre vand, da det stadig er indpakket. :(

Frouvne wrote:[...] Alhambra er et af de spil, jeg heller ikke har fået prøvet, men som skal prøves en dag. Det har jeg høje forventninger til og tænker, at det vil være et rigtigt sommerhus-spil for mig; et spil med bred appel, der kan komme på bordet og som vil blive spillet... hvor jeg vil være godt underholdt men uden at det virkelig vil rykke i mig. [...]

Min vurdering af Alhambra var nok meget realistisk. Det virker efter mine første erfaringer som et ganske tilforladeligt spil, som jeg nok vil spille nogle gange men næppe gøre det store for at få på bordet.

Frouvne wrote:[...] Princes of the Renaissance står og venter på den rigtige lejlighed. Kreeret af en af mine favorit-designere er der ingen tvivl om, at det vil komme højt på mine lister. Men de mange forskellige tiles gør, at det givetvis ikke vil indfinde sig blandt de mest elegante spil... og det er gerne dem, jeg kommer til at holde mest af. [...]

Princes of the Renaissance er blevet spillet - men kun et par gange og det er virkelig en skam. Det spil ser der umiddelbart ud til at være stort potentiale i... det er formentlig blandt Martin Wallaces absolut bedste!

Amun-Re er dog stadig det spil, der oftest bliver luftet... dog mest på SpielByWeb. Og endnu har ingen af årets øvrige spil kunnet fravriste det titlen som årets bedste spil. Hvis man altså spørger mig! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply