Hvilke kortspil kommer jævnligt frem hos jer?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvilke kortspil kommer jævnligt frem hos jer?

Post by Frouvne »

Kortspillene har det med ofte at blive trængt i baggrunden for de mere traditionelle brætspil, når jeg skal have fundet spil frem til en spilaften. Og på mange måder er det da lidt synd, da et kort men intensivt spil bestemt har sin charme og bl.a. øger min tolerance-tærskel væsentligt, når det drejer sig om at acceptere et øget held-moment.

Typiske opvarmningsspil er: Bang! og Guillotine - så de skal nok få lidt spilletid. Et alternativ har til tider været: Citadels.

I lidt mere informelle sammenhænge (familie etc.) er det rart at kunne hive spil som: Money!, Coloretto, Schotten-Totten (der snart hos os vil blive afløs af BattleLine!) og Lost Cities frem. De er lette at lokke folk til at spille og er til at holde ud at spille - faktisk syntes jeg ofte, at de leverer en rigtig god spiloplevelse.

Nogle andre favoritter her i huset er :San Juan, Modern Art og Set!... og så selvfølgelig deduktionsspillet: Sleuth!

... jeg har sikkert glemt nogle i farten, men ovenstående titler er nogle af dem, jeg ikke lige kommer til at skaffe mig af med!

Jeg modtager gerne inspiration!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Er der nogen der har erfaringer med Setlers -the card game? Har et stykke tid overvejet om det var værd at skaffe sig. Og nu er det jo blevet genoptrykt, så det er nemt at få fingrende i.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

En sikker vinder i den kategori er Bohnanza. Men også Mamma Mia!, Colossal Arena, Ivanhoe og Family Business er gode kortspil...

- Boris
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Guillotine og Munchkin. Vi har også Family Business stående, men jeg synes hurtigt, det bliver uinteressant. Meeen nu får vi snart nye kortspil, og så må vi se, om ikke der er et par af dem, der får noget spiltid det næste stykke tid :)
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Nu genopliver jeg lige denne tråd...

Gennem de sidste måneder har Coloretto helt klart været en sikker vinder på spillebordet. Det er hurtigt at lære, hurtigt at spille og fænger generelt godt.

Saboteur virker også fint, men det er sjovest med fem spillere (eller til nøds fire spillere), hvis balancen mellem de 'gode' dværge og sabotørerne skal være interessant. Bang! lider lidt af samme problematik, og jeg har været lidt forbeholden over for det i starten pga. player elimination, men efter at have spillet det flere gange i påsken, har jeg besluttet mig for, at det skal noget oftere på bordet, for det er jo egentlig ret sjovt...

Spank the Monkey er ok, men kommer ikke på bordet så tit.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Post by Mikkel »

Black Sea wrote:En sikker vinder i den kategori er Bohnanza. Men også Mamma Mia!, Colossal Arena, Ivanhoe og Family Business er gode kortspil...

- Boris
Bohnanza...Jeg har stadig ikke forstået de regler til det spil! Måtte opgive. Synes de var beskrevet på en underlig og ikke helt så nem måde.
Men det er måske bare mig? :D
Image
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Guillotine og Set.. Munchkin sjældent (da jeg er ved at blive syg af alle de udvidelser, også selvom de ikke er med), og Badabom endnu mindre. San Juan måtte gerne komme oftere frem.

Illuminati aldrig - hvilket ærger mig. Til gengæld hiver vi en gang eller to fat i Nuclear War når samtaleemnet i vores spilcafe bliver for kedelig.

Sjovt nok går jeg altid rundt og mener jeg mangler kortspil der er omfattende. Ønsker mig et 2-3 timers spil med ikke andet end kort, en terning eller to og et spændende deck der ikke er collectible (hvilket er i skarp kontrast til min Munchkin-lede :))
:::...---== Bananlikør ==--...:::
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

stoffer wrote:Sjovt nok går jeg altid rundt og mener jeg mangler kortspil der er omfattende. Ønsker mig et 2-3 timers spil med ikke andet end kort, en terning eller to og et spændende deck der ikke er collectible (hvilket er i skarp kontrast til min Munchkin-lede :))
Lige indtil det punkt hvor du skrev collectible ville jeg have foreslået Magic i et af de mere avantgarde formater.
At det er collectible bestemmer man jo snart sagt selv. Så længe alle parter der spiller sammen er enige om at spille med en begrænset pulje, så ryger collectible egenskaben jo.

Jeg selv er begyndt at betragte Magic som et "forbrugsspil".. vi køber gerne en booster box til 800,- .. den udgift deler vi 8 mand, så booster-drafter vi med den, deler kortene til sidst og går hjem. På den måde får vi 2-4 timers underholdning for 100,- pr. gang... og deri ligger så forbruget. Man kan sågar lave sine egne boosters med de kort man allerede har draftet med tidligere, og så bliver det til sidst gratis.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Sjovt nok er jeg langsomt begyndt at blive interesseret i Magic. Spillede det sidste gang for .. ja... det må næsten være 11-12 år siden. Så købte jeg en stak på 1000 kort på QXL for ~150kr, og overvejer nu at arbejde videre med den (ret fortabte) deck-blanding.

Eneste problem ligger i at dem jeg i et sådan tilfælde skulle spille mod, sidder og vifter med 200-300kr's kort. Det er altid irriterende at sidde og spille med "non-rare" kort, mens modspiller fyrer det vildeste magi af.. "jeg tapper to øer, bruger den her artifact og du skal fjerne halvdelen af dit deck", "alt det du har dør, koster mig 1 uncolored og jeg kan animate det hele" og den bedste: "Beklager, du får dobbelt-trippel skade fra min mega-mucho fireball og taber hele dit deck til mig, pga. dette speciele interrupt kort".

..ooO dette indlæg er skrevet under indflydelse af for meget kaffe Ooo..
:::...---== Bananlikør ==--...:::
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Hvis du er interesseret, så findes der en ret genial to-spillers draft, som man kan lave af de kort man allerede har, og så er begge parter lige, da man spiller kun med din bunke/mængde... jeg skal lige læse godnat historie, men hvis du er interesseret skal jeg gerne komme med en udførlig beskrivelse.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Kortspil er på nogle måder undervurderede ...

Men i virkeligheden er et godt kortspil fantastisk - så længe man - om man så må sige - sætter tæring efter næring ... Man skal måske ikke forvente de vilde oplevelser, men spiller man med non-gamere, så kan kortspil være underholdende ...

jeg stadig begejstret for Schotten Totten, Geschenkt, Money og andre småspil ... mamma mia, coloretto og hvad der ellers ligger i skuffen - hyggelige små spil ...

Senest fik jeg introduceret Thor i Loco versionen .... Spillet går i al sin enkelhed ud på, at der ligger 5 bunker med 5 ens guder i hver. Spillerne får uddelt kort til at få på hånden beståede af de 5 farver repræsenterende guderne - i værdierne fra 0 til 5. I sin tur lægger spilleren et værdikort på en af farverne/guderne og tager et gudekort fra en hvilken som helst bunke. Når spillet slutter har hver gud værdi efter det øverste kort i rækken - og hver spiller ganger deres guder op med denne faktor ...

Spillet er kort sagt ikke noget særligt - men alligevel ganske hyggeligt lille spil, som er let at forstå og dermed lige til at lokke folk til at spille ... det er sikkert lettere at lokke non-gamers til at spille det end gamers ....
Post Reply