Kosmos 2 spillers spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Kosmos 2 spillers spil

Post by Frouvne »

En række af Kosmos' 2 spillers spil er blandt de spil, der har fået mest spilletid hos os. Spillene er små og praktiske; de er lette at pakke i tasken, har generelt en kort spilletid og mange af dem overraskende store spiloplevelser!

Denne tråd er tiltænkt en deling af såvel gode som dårlige erfaringer med serien; hvilket titler er det værd at kigge nærmere på og hvilke skal man måske overveje en ekstra gang inden man anskaffer sig.

Reiner Knizia har givet sine bud på spil i serien. Som vanligt er det titler, der er værd at holde øje med! Lost Cities har vi i perioder spillet rigtig meget! Godt ved det spil er, at selvom det måske ikke er verdens største spiloplevelse, så er det et spil, jeg gider at vende tilbage til igen og igen. Og ikke mindst kan man introducere det for næsten hvem som helst med et positivt resultat. Lord of the Rings - The Confrontation er nok et af de to spil, jeg vil udpege som min favorit til seriens bedste. Den anden er Blue Moon, jeg dog syntes falder lidt udenfor serien, da det først virkelig folder sig ud, når man køber udvidelser til. Disse to spil er suverænt dem, der har givet den bedste fornemmelse af at spille et "rigtigt" spil og ikke bare sådan et lille tidsfordrivs-to-personers spil. Endelig har den gode doktor også bidraget med Medici vs Strozzi, jeg endnu ikke har så mange oplevelser med - men dem jeg har haft, har ligget i den gode ende.

Odin's Ravens er nok det ikke-Knizia spil i serien, vi har haft mest fornøjelse af. Baloon Cup og Die Pyramiden des Jaguar har ligeledes givet gode oplevelser. Blandt de positive overraskelser var også Kahuna, der leverede en noget større spiloplevelse, end jeg lige kunne læse ud af reglerne.

Blandt de spil i serien, der har skuffet mig, har været Blitz und Donner, DruidenWalzer og Caesar & Cleopatra. Jambo fik vi aldrig ind under huden, men det kunne sikkert have været en god oplevelse...

På baggrund af de spil jeg har spillet ville mine anbefalinger være: Blue Moon og Lord of the Rings - The Confrontation for egentlige spiloplevelser og Lost Cities og Odin's Ravens for som kæreste-spil. Baloon Cup er for mig en dark horse, som vi havde stor fornøjelse af en overgang (det var et spil, vi lånte) men som jeg også har hørt andre være skuffet over...

Hvilke spil i Kosmos 2 spillers serien har I spillet og hvilket indtryk har de efterladt sig? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Mine favoritter er LOTR: The Confrontation, Lost Cities, Blue Moon, Blitz und Donner og rejseudgaven af Einfach Genial.

Jeg har været lidt "blah" over både Settler of Catan kortspillet, Caesar & Cleopatra, Starship Catan, Elchfest og Jambo.

Jeg har også været decideret skuffet over en række af spillene; Kahuna, Babel, Hellas og die Pyramiden des Jaguar.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Min favorit er i særklasse LOTR: The Confrontation! Et fremragende spil der kan spilles igen og igen, og som yderligere kan udvides med Deluxe versionen.

Herudover har jeg gode erfaringer med Blitz und Donner, som er et ganske udemærket spil, som på nogle områder giver associationer til Stratego.
Et andet godt spil er Jambo som jeg også har spillet en hel del gange.

Odins Ravens er et ganske simpelt men sjovt spil, som af og til kommer på bordet.

Lost citites derimod siger mig ikke det store. Synes det er temmelig tørt og oplever at held-elementet i korttrækningen fylder for meget.

Hellas er jeg lidt splittet omkring. Kan egentlig meget godt lide ideén, men faktum er at jeg aldrig spiller det, så det får ikke mine varmeste anbefalinger.

Pyramiden des Jaguars er et relativt tørt spil, men jeg er egentlig ganske godt underholdt når jeg spiller det.

Medici vs Strozzi har jeg for nyligt købt. Et glimrende auktionsspil for 2 som jeg bestemt kan anbefale
:D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

En vigtig tilføjelse til serien har været: Einfach Genial - Reiseedition. Endnu en Reiner Knizia-ting, der er kommet i en anden udgave. Spillet er ideelt til at tage med i tasken og kan uden besvær hives frem i toget eller hvor man ellers lige skulle få behov for at spillet Einfach Genial. Spiller man kun hjemme ved spisebordet vil jeg dog stadig foretrække det oprindelige spil, hvor man også kan spille op til fire spillere i modsætning til i Einfach Genial - Reiseedition, der er en to personers udgave af spillet.
frouvne, administrator

Image
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Jeg har også i en periode spillet en del LOTR: The Confrontation, men får det ikke spillet så meget, da de folk jeg kender hånligt afviser det som "noget Stratego-agtigt noget" - også selvom jeg taler varmt for det.

Såvidt jeg husker, er Blue Moon City også et Kosmos spil og det synes jeg absolut er et sjovt spil.

Jeg har haft Pyramiden des Jaguars, men solgte det, da det absolut ikke fangede mig på nogen måde.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Vi har også en del af Kosmos 2 spiller spil, og er generelt glade for dem alle, og i forskellige situationer opfylder de hvert sig behov.

Kahuna er aboslut mit foretrukne spil i serien. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men alt i det tiltaler mig. For mig er der en perfekt kombination af held, strategi og taktik, og jeg kan ikke huske hvornår jeg har tabt sidst.

Lost Cities er det foretrukne spil bland alle pigerne i huset (4 stk.), og jeg kan da også gost lide det, men jeg kan altså ikke vinde dette spil.

The Reef går for at være et rigtigt tøsespil, for det er jo lige som at lege far, mor og børn, bare med fisk, og så har de flotte farver.

Derudover har vi også Rosenkönig, Elchfest, Dracula og Flower Power, og de spilles alle med glæde, selvom de er vidt forskellige.

Vi har også prøvet en lang række af de andre spl i serien, men bortset fra Settlers Card Game, er der ikke rigtig nogen af dem der har fanget os endnu.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Varming wrote:Jeg har også i en periode spillet en del LOTR: The Confrontation, men får det ikke spillet så meget, da de folk jeg kender hånligt afviser det som "noget Stratego-agtigt noget" - også selvom jeg taler varmt for det.

Såvidt jeg husker, er Blue Moon City også et Kosmos spil og det synes jeg absolut er et sjovt spil.

Jeg har haft Pyramiden des Jaguars, men solgte det, da det absolut ikke fangede mig på nogen måde.
Tja, der er da et Stratego-element i Lord of the Ring: The Confrontation. Men det spil har bare så meget mere at byde på, samtidig med at det kan spilles væsentligt hurtigere end Stratego. Så de folk må du hellere få talt til rette! :wink:

Blue Moon City er ikke et spil i Kosmos 2-spillers serien. Det har et andet format og kan jo i øvrigt også spilles af op til fire spillere. I øvrigt syntes jeg ikke, det lever op til Blue Moon, men det er selvfølgelig en smagssag. Grafikken er jo i hvert tilfælde utrolig flot i spillet og det kan jeg da kun nyde!

At man ikke lader sig fange af Pyramiden des Jaguars, kan jeg egentlig godt forstå. Vi har heller ikke dyrket det, men det er et spil, jeg med glæde ville finde frem. Det bliver dog aldrig min favorit i serien.
frouvne, administrator

Image
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Den Blue Moon City jeg har stående er nu fra Kosmos, men måske ikke lige fra en speciel 2-personers serie.

Jeg har ikke spillet Blue Moon, så kan ikke sammenligne de to.

Til gengæld er min LOTR: The Confrontation Deluxe fra Fantasy Flight..

Det er ikke sådan med alle de udgivelser :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Jeg har også været decideret skuffet over en række af spillene; Kahuna, Babel, Hellas og die Pyramiden des Jaguar.
Kahuna syntes jeg ellers efter et par gennemspilninger åbnede sig op for mig og bød på rimeligt interessant valg. Die Pyramiden des Jaguar kan jeg som sagt sagtens forstå, hvis det ikke tiltaler alle, men hos os blev vi ikke skræmt... Babel har jeg stadig store forventninger til. Jeg lavede nogle grundige regelgennemlæsninger, da der er en del uklarheder i regelsættet, og var klar til at spille det for et par måneder siden, men så blev det aldrig til noget... Spillet står endnu og venter på at blive spillet, men andre har overhalet det indenom. Hellas står ligeledes uspillet hen... det har jeg dog endnu hverken de høje forventninger til eller det modsatte!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Varming wrote:[...] Til gengæld er min LOTR: The Confrontation Deluxe fra Fantasy Flight. [...]
Vi har udelukkende spillet to spillers versionen fra Kosmos, som jeg holder meget af! At den i modsætning til udgaven fra Fantasy Flight Games er meget komprimeret har også betydet, at den er blevet spillet meget mere end det ellers ville være blevet, da det har været med i tasken mange gange. Til gengæld er det unægteligt lidt mindre Deluxe! :wink: Jeg skal dog retfærdigvis indrømme, at vi også har Fantasy Flight Games' udgave stående på hylderne, hvis vi en dag får taget os sammen til at prøve de mange nye brikker/personer, der er med i denne udgave. Normalt får vi ikke spillet et spil så mange gange, så det kan friste mig at øge kompleksiteten med denne type udvidelse, men netop med dette spil kan det nu godt komme på tale en dag, da vi har spillet det væsentligt flere gange end vi spiller de fleste andre spil. Kommentarer til udvidelsen skal derfor være meget velkomne til undertegnede, så jeg kan bedømme, om vi skal pakke Fantasy Flight Games' udgave ud eller om vi skal lade den ryge på byttelisten! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply