Bedste spil fra 2002

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply

Hvilket spil fra 2002 var det bedste?

Puerto Rico
31
70%
Age of Steam
3
7%
Wallenstein
1
2%
Hammer of the Scots
1
2%
Lord of the Rings - The Confrontation
3
7%
Keythedral
0
No votes
Carcassonne - Hunters and Gatherers
1
2%
Himalaya
0
No votes
Mexica
0
No votes
Prophecy
0
No votes
Pueblo
0
No votes
Bang!
1
2%
Flames of War
1
2%
Goldland
0
No votes
Pirate's Cove
2
5%
 
Total votes: 44

User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Bedste spil fra 2002

Post by Frouvne »

Så er vi nået tilbage til året 2002 og spørger derfor denne gang, hvilket spil der var det bedste, der blev produceret i 2002?
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Jeg havde kun prøvet et af dem, så det var nemt at stemme denne gang :lol:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Well, jeg har prøvet syv af dem, men det var stadig nemt at stemme! ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Well, jeg har prøvet syv af dem, men det var stadig nemt at stemme! ;)
Jeg har faktisk spillet ni af dem og fandt det også meget nemt at stemme!

Sjovt nok har jeg en fornemmelse af, at det alligevel ikke er det samme vi har stemt på! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Jep - syv kunne det blive til af dem. En hård kamp mellem Puerto Rico og AoS, men det endte med Puerto Rico, da det har givet mig de bedste oplevelser.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Sjovt nok har jeg en fornemmelse af, at det alligevel ikke er det samme vi har stemt på! :wink:
I know, du har stadig ikke set lyset. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote:Well, jeg har prøvet syv af dem, men det var stadig nemt at stemme! ;)
Amun-Re er da ellers ikke iblandt dem? ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Bedste spil fra 2002

Post by Frouvne »

Jeg har til dags dato spillet 11 af de nævnte spil og ingen tvivl om, at det var et godt år i spilmæssig sammenhæng.

Endnu har jeg ikke spillet Flames of War, Himalaya, Prophecy og Keythedral. Det er kun det sidste, jeg umiddelbart forestiller mig at komme til at spille indenfor en overskuelig tid, så mit grundlag for at vurdere spillene bliver med andre ord nok ikke meget bedre.

I den bløde ende af leverandører af spiloplevelser placerer jeg: Bang!, Goldland, Pirate's Cove, Carcassonne - Hunters and Gatherers og Wallenstein. Bang! er et ganske hyggeligt spil, men nogen stor oplevelse bliver det aldrig. Den primære oplevelse kommer for mig af interaktionen mellem spillerne og spillet er derfor helt afhængigt af, hvem jeg spiller det med. Jeg har følt mig underholdt men har aldrig opnået en stor spiloplevelse. Goldland skuffede desværre mig meget. Jeg havde store forventninger til spillet og kan godt lide ideen om at drage på opdagelse. Det fungerede bare ikke for mig. Jeg tror, jeg spillede Goldland fire eller fem gange og oplevelsen ændredes desværre aldrig. Jeg tror i bund og grund ikke spillet er dårligt - det matchede bare ikke til mine forventninger. Pirate's Cove er et spil, jeg ikke har behov for at skulle spille igen, men temaet er fint og i den rette sammenhæng, skal jeg da heller ikke gøre indsigelser, hvis nogle ønsker det på bordet. Det bliver dog næppe mit valg. Carcassonne - Hunters and Gatherers spillede jeg faktisk en del gange og der var da en smule variation i.f.t. originalen. En overgang var min fornemmelse også, at det var et bedre spil end originalen. Hvad jeg skal mene herom i dag, ved jeg egentlig ikke - og dybest set interesserer det mig ikke. Det er begge fine spil - men der er så meget, der er langt mere interessant. Endelig er der Wallenstein, som jeg egentlig gerne ville kunne lide mere end det er lykkedes mig at komme til at holde af det. Wallenstein skal nok komme på bordet igen - men sandsynligheden er nok stor for, at det igen vil være en mindre skuffelse.

De resterende spil er til gengæld alle spil, jeg vurderer højt. Puerto Rico er et af de mest elegante spil, jeg er stødt på, og jeg har stor respekt for spillet. Selv har jeg dog ikke haft det store behov for at spille og gen-spille spillet... måske mest af alt på grund af de mange analyser, der har været af spillet. Men ingen tvivl om, at det er et rigtig, rigtig godt spil. Mexica har jeg kun spillet et par gange, men det efterlod et overordenlig godt indtryk. Min fornemmelse er endda - og det kom meget bag på mig selv - at det er det spil i trilogien (med Tikal og Java), der er mest langtidsholdbart. Det må tiden vise, men helt sikkert er det, at det er et spil, det er værd at dyrke. Pueblo er et andet spil, der falder i min smag. Et let tilgængeligt spil man kan spille med de fleste og alligevel med en passende dybde. Endvidere et meget originalt spil, der alene af æstetiske årsager kan trække folk til spillebordet. Lord of the Rings - The Confrontation er uden tvivl det af årets spil, vi har spillet oftest - og det skal såmænd nok få en ny storhedstid. Simpelt, elegant og alligevel et spil med stor variation. Hammer of the Scots er endnu en favorit, der igen og igen har leveret spændende spil med overraskende resultater. Som i Lord of the Rings - The Confrontation er der tale om et spil, hvor man har at gøre med to hære, der er sat overfor hinanden, der skal spilles helt forskelligt - og alligevel føler man sig i begge spil presset ligegyldigt hvilken side, man har valgt. Endelig er der Age of Steam tilbage, som jeg, for et år siden, da denne tråd blev oprettet, kastede min stemme på. Og det ville jeg gøre igen. Spillet i sig selv er utrolig veludført og med de mange udvidelser er det hele tiden nyt at gå til.
frouvne, administrator

Image
Post Reply