Hvad har du spillet i dag? Oktober 2007

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Igår havde jeg igen fornøjelsen af at spille med/mod Frouvne, Kanzler og Anders.

Det var Allan/Frouvne der medbragte spil, og det stod først på Medici. Det fornærmer jo ikke nogen, men en personlig favorit bliver det nok aldrig. Dertil har Knizia lavet alt for mange andre spændende spil.

Dernæst blev det til Elasund, og det var umiddelbart en positiv oplevelse. Sammen med Domaine, er de to nok mine foretrukne Teuber spil. Settlers må se sig henvist til kun at være seedet i andet lag. :)

Til sidst blev det til en hurtig gang Flaschenteufel, og det skuffede lidt. Men det skyldes nok til dels, at jeg har spillet en hel del kort, som f.eks. Whist. Og selv om der er lidt muligheder i Flaschenteufel, så er det stadig et noget nedkogt kortspil. Det skal måske prøves igen, men det er ikke noget der haster.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

I går blev det så til det første scenarie i Memoir'44. Et scenarie der er urimeligt nemt for de allierede, og det viste sig da også at vi begge vandt som allieret. Hvis man skal se på hvem der klarede sig bedst som aksemagten, må jeg desværre indrømme at min nabo slog mig med en hestemule.

Jeg glæder mig til at fortsætte mede mere M'44.

I dag blev det så til 3 gange Carcassonne The Caste medens vi ventede på hospitalet. Min 14 årige bankede min to gange i træk, men til sidst lykkedes det dog at vise hende at det er far der bestemmer.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] det stod først på Medici. Det fornærmer jo ikke nogen, men en personlig favorit bliver det nok aldrig. Dertil har Knizia lavet alt for mange andre spændende spil.

Dernæst blev det til Elasund, og det var umiddelbart en positiv oplevelse. Sammen med Domaine, er de to nok mine foretrukne Teuber spil. Settlers må se sig henvist til kun at være seedet i andet lag. :)

Til sidst blev det til en hurtig gang Flaschenteufel, og det skuffede lidt. [...]
Til onsdag aften var tre spil blevet befriet deres indpakning og indlemmet i spilsamlingen. Kun Medici havde jeg tidligere prøvet. Og det er da svært at blive meget uening med Stony i hans vurdering: Knizia har lavet endnu bedre spil end dette - men for mig er det dog alligevel i den absolut bedste onde omend overgået af andre auktionsspil som Taj Mahal, Amun Re og Modern Art. Til gengæld foretrækker jeg rent personligt Medici fremfor f.eks. Ra, hvilket siger noget om, at jeg mener, det er i den tunge ende! :)

Første spil af Elasund: The First City of Catan faldt godt ud. Spillet trak lidt ud i forhold til, hvad jeg fornemmer, det har at byde på. Jeg har absolut mod på at vende tilbage til Elasund: The First City of Catan og det vil absolut være med til at give Klaus Teuber et bedre ry hos mig, end han tidligere har haft. Det vil næppe kunne leve op til det indtryk, jeg har fået af Domaine, men mindre kan også gøre det! :wink: Endnu et rigtig godt argument for at udforske Elasund: The First City of Catan nærmere er det ry det har for at skalere utrolig godt for 2 til 4 spillere.

Flaschenteufel var også en lille skuffelse for mig. Dog tror jeg, at det kan betale sig at give spillet nogle flere chancer. Det er langt fra så simpelt at vurdere en strategi, som man umiddelbart skulle tro og jeg tror slet ikke vi formåede at gøre brug af den information, man indledningsvis har, vi de kort man bytter med sine medspillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

I eftermiddags introducerede jeg Helle til reglerne i Black Box + og det blev til et enkelt prøvespil. Jeg ser meget frem til at få genoplivet denne klassiker og må se om min hjerne kan klare den nye hexagonale udgave!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Dagen har budt på to spil Dawn Under / Dicke Luft in der Gruft. Dicke Luft in der Gruft er absolut i den bedre ende, når vi taler Memory-baserede børnespil. Og så har det et fantastisk tema og er i det hele taget fantastisk flot udført! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Efter en solo-oplevelse til morgen med Lunar Lockout tilbød dagen en pæn ration af mere sociale spiloplevelser. Vi spillede igen i dag Dicke Luft in der Gruft, som jeg stadig er begejstret for. Desværre nok den mest begejstrede i familien, hvilket kan begrænse spilmulighederne. Rosenkönig kom igen i spil. Et udmærket bud på et to-spillers spil, der dog næppe vil udkonkurrere de største favoritter i kategorien. Efter et afbrud med Rechen-Piraten fortsatte vi igen med voksenspillene. For første gang forsøgte vi os med Diamant. Vi tog to spil i træk, da junior blev grebet af spillet. Diamant kan ikke anbefales for tre spillere, men jeg er sikker på, at der er potentiale i spillet, hvis man er 6-8 spillere. Aftenen blev spillet af med Flowerpower, der stadig ikke rigtigt formår at fange mig og klassikeren Black Box, der til gengæld er en fornøjelse at få fat i en brætspilsversion af!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Fredag blev det kun til et enkelt Carcassonne The Castle, hvor jeg med nød og næppe vandt. Om aftenen skulle jeg have spillet med nogle kolleger og venner, men da konen havde fødselsdag synes jeg at jeg heller måtte blive hjemme og forkæle hende.

Lørdag blev vi ringet om af nogle venner, som havde købt nye spil på deres sommerferie i Berlin. Det viste sig dog at vi kendt to af dem (T2R & Turn & Taxis), men Yspahan var dog et nyt spil for os.

Vi startede med Ticket to Ride, som endte utroligt tæt (107/103/102/.../...).

Herefter prøvede vi Yspahan, og det lød omfattende, men viste sig at være et hurtigt spil hvor alle spillere var involveret hele tiden. Det eneste som jeg ikke helt synes fungerede var Supervisoren. Han blev kun brugt to gange, og de to spillere (som brugte den mod hinanden) endte med at tabe. Hvad nytte er det at genere en anden spiller, når de to øvriger spillere blot fortsætter fremad i medens?

Herefter fik jeg for første gang spillet Abalone, to gange og jeg vandt endda begge gange. Spillet bliver dog aldrig et af mine favoritspil, da det er alt for tørt og strategisk. Jeg savner simpelthen lidt tema, og jeg følte at man kun kan vinde hvis en af spillerne dummer sig. Lidt som dam eller mølle.

En rigtig god dag.

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Ca$h n' Gun$ blev smidt på bordet i går, med to vennepar på besøg.
En gang med standard reglerne og to gange med undercover cop varianten, som vi alle syntes var sjovest.

Det er et spil som, hvis man gider at lege lidt med det, er enormt underholdende i venners lag.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

To gange to spiller Antiquity. Ganske underholdende: Vandt første gang på en san Giorgio omringning og tabte anden gang til Nicolaus (alle bygninger).
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:Det eneste som jeg ikke helt synes fungerede var Supervisoren. Han blev kun brugt to gange, og de to spillere (som brugte den mod hinanden) endte med at tabe. Hvad nytte er det at genere en anden spiller, når de to øvriger spillere blot fortsætter fremad i medens?
En af de mest effektive måder at bruge supervisoren på, er at bruge den på sine egne kuber. Sammen med den bygning der giver en lov til at trække et kort, når man får sendt en mand til karavanen, er det en stærk strategi, hvis kun en spiller er bekendt med den: I *særdelseshed* hvis man kan få placeret sine egne kuber i en af de to placeringer der giver mulighed for at sende *to* kuber afsted på en gang, er det en vanvittig stærk strategi.

Da Westpark Gamers i Tyskland udgav en computerudgave af Yspahan til gratis download, var den første patch en der gjorde computerspillerne i stand til at forsvare sig mod den ovennævnte strategi - uden den patch kunne man som spiller uden problemer vinde over 95% af spillene, og det var ikke usædvanligt at man endte på over 150 points (i et fire-personers spil)! Man placerer aldrig særligt mange kuber med den strategi, men man får trukket rigtigt mange kort og scoret karavenen nogle gange, og det er oftest mere end rigeligt til at distancere dem der bare placerer kuber... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Ang. Yspahan så glæder jeg mig til at spille det igen, og er overbevist om at der er mange veje til sejeren.

Men i dag blev det kun til en enket gang Ark inc. udviddelsen. Jeg ved ikek om jeg er vild med den udviddelse, det eneste den gør er at forlænge spillet, og gøre det sværere at sikre sig en af de "små" grupper. 4 spillere hvoraf 1 var førstegangsspiller. Jeg vandt :D

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Villa Paletti med begge ungerne. Altid sjovt med spil der kan vælte :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

En enkelt gang Wyatt Earp, og efter første runde stod det 23-13, spillet sluttede 38-23 til mig :D på den anden side så var min modstander altså kun 8 år :roll:

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Post by Frouvne »

Eftermiddagen har budt på et enkelt spil Diamant med min søn og en af hans små kammerater.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Jeg satte Hannibal op i går efter at have pakket det ud - og kiggede på de pæne brikker og kortet, og så pakkede jeg det sammen igen. Håber at få det spillet snart...
Jesper Rugård Jensen
Post Reply