Hvad har du spillet i dag? April 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Gunness »

I torsdags blev det til et hurtigt spil Citadels og to klækkelige nederlag i Pandemic, hvor vi dog også kun spillede tre mand.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Vi forsøgte os med Race for the Galaxy. Nu skal reglerne genlæses og spillet have endnu en chance, da første spil bar præg af (totalt) manglende overblik. Der er dog endnu et stort håb for, at det kan være et spil, der indeholder mange fornøjelige timers underholdning. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Andrea »

Pyyyh...
I dag havde vi nogle venner på besøg. Mens vi ventede på sidste mand, spillede vi to omgange No Thanks! Derefter kom Caylus på bordet, og det blev bedre modtaget, end jeg først frygtede (folk fandt det ikke for brainy).

Efter aftensmaden prøvede vi World of Warcraft - The Boardgame (venligst udlånt af Black Sea og Kramme B :)). Det blev en lang aften (seks timer inkl. regelforklaring), men det var en udmærket oplevelse. Hvis vi skal summere op, så fandt vi følgende plusser og minusser ved spillet:

Plus:
  • Mere interessant karakteropbygning end f.eks. Descent.
    Rimeligt afbalanceret (især i forhold til flere andre FFG-spil)
    Fanger stemningen fra computerspillet ret godt.
Minus:
  • Meget downtime.
    For lidt interaktion mellem de to fraktioner - og det virkede ikke som om, det overhovedet kunne betale sig.
    Gameplayet er lige lovlig simpelt.
    PvP-kamp til sidst er ikke interessant.
Alt i alt rart at få prøvet - og en ok spiloplevelse - men samtidig har vi også fået afklaret, at det ikke nødvendigvis er et spil, vi skal indkøbe til spilsamlingen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Stony »

Fredagen bragte en spilaften, hvor jeg først fik introduceret de andre for Mykerinos.

Bagefter spurgte jeg hvad der var mest stemning for. Om det skulle være noget nyt, eller noget de kendte i forvejen. Om det skulle være brainburner eller casual eller midt imellem. Ønsket blev nyt og ikke for brainburner, så blev det til Kingsburg, som jeg selv lige havde læst reglerne til. Det involverer en del terninger, hvilket sædvandligvis ikke er min kop te, men her er det gjort på en måde der egentlig er okay. Spillet blev købt på basis af Obsessedwithboardgames' review af spillet, som beskrev at det var et spil der flød ret godt også med mange spillere. Og det synes jeg også var tilfældet. Så det er en fin tilføjelse til spilsamlingen. Jeg er så mere skeptisk hvorvidt det forbliver interessant, når først man har prøvet nogle gange. Det må tiden vise.

Aftenen blev sluttet af med en relativt hurtig gang Can't Stop.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Tobias »

så blev det til Kingsburg, som jeg selv lige havde læst reglerne til.
Jeg deler præcis din opfattelse af spillet men det er steget lidt i min agtelse efter, at have prøvet PC version, hvor der er en temelig god AI.
Nogle hurtige spil viste, at spillet afligevel havde lidt mere, at byde på end ved første øjekast. Lidt statestik viste også, at det ikke nødvendigvis var spilleren, som havde slået gennemsnitligt højest, som vandt.
Jeg kan anbefalde PC version, som kan downloades gratis her:
http://mitglied.lycos.de/thunderfall/
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Race for the Galaxy var allerede meget mere interessant i vort andet spil. Jeg ser frem til et forhåbentlig længerevarende bekendtskab her. Der er stadig en del ting, der ikke sidder fast, men det betyder knap så meget, når man fornemmer, at man har mange gode spil at se frem til. Herefter blev det til lidt over et spil Medici vs. Strozzi. Første spil blev hurtigt afbrudt, da jeg stak af. Jeg kan rigtig godt lide denne type auktionsspil, men med to spillere er de meget utilgivelige overfor fejl. Det tror jeg ikke min spil-makker syntes var lige så interessant som jeg. Endelig blev det til et prøvespil Marquiz. Det ser jeg frem til at prøve igen i fremtiden med et par spillere mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Herefter blev det til lidt over et spil Medici vs. Strozzi....Jeg kan rigtig godt lide denne type auktionsspil, men med to spillere er de meget utilgivelige overfor fejl.
Jeg er enig, men samtidig er jeg lidt imponeret over spillets elegance og den mængde gameplay, man har proppet ned i den korte spilletid. Til gengæld har jeg endnu ikke set lyset i Medici, som virker mere tørt og kluntet. Men jeg har sikkert bare overset noget...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Stony »

Sjovt nok, så har jeg det lige omvendt. Jeg synes Medici er et fornøjeligt lille spil, mens Medici vs Strozzi er en matematisk øvelse. Og det synes jeg er knapt så fedt. Different strokes for different blokes, I guess... :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

Stony wrote:Sjovt nok, så har jeg det lige omvendt. Jeg synes Medici er et fornøjeligt lille spil, mens Medici vs Strozzi er en matematisk øvelse. Og det synes jeg er knapt så fedt. Different strokes for different blokes, I guess... :)
Jeg har svært ved at disponere mine penge, og svært ved at overskue, hvad der kan betale sig ... så jeg var ganske rigtigt ikke så begejstret for spillet ...

Men sådan har jeg det nok med rigtigt mange auktionsspil ... bortset naturligvis fra Taj Mahal... og et par andre....
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by akwlinka »

Da jeg er ny på her så bliver dette indlæg en opsumering af hvad denne måned har budt på.
En stor del i forhold til hvad jeg er vandt til her i konfirmationsmåneden.

15 x Race for The Galaxy
3 x Agricola
2 x Pandemic
2 x Aquaretto
1 x Kingsburg

og så er der ca. 3 spilsessions tilbage i denne måned. Fantastisk

Som man kan se har Race for the Galaxy absolut indtaget førstepladsen.
Når først man har styr på de mange iconer (og så mange er det så heller ikke) Så er det meget lig San Juan.
Vi er efterhånden nede på en spilletid pr. spil på 35-45 minutter.
Man lære med erfaring at der er mange måde at styre sit spil på, og der er ingen sikker sejersstrategi. Men lidt held og de rigtige kort er ingen skade til. :D

Agricola er mit absolutte favoritspil og har været det genne en del måneder nu. Jeg har fundet 3 der ikke er tysk forskrækket og der deler interesse for dette spil lige som jeg. Den eneste grund til at det ikke bliver til flere spil agricola, er at jeg jo også gerne vil prøve nogle at den andre nye spil jeg hele tiden modtager, og med en spiltid på 2t+ så er det jo også begrænset hvormange spil vi kan nå. Jeg har bewstilt et engelsk eksemplar, så jeg kan udbrede dette fantastiske spil ril endnu flere. :D

Zooloretto - Auqaretto, to sider af samme sag. Lidt nyt er der dog i spillet. Det er vand dyr, burene/bassiner er ikke af en given størrelse/beliggenhed. Det er lettere at tjene penge. Same old same old :o

Pandemic - ikke lige min kop te. Vi tabte første spil på 10 minutter og brugte en time på at vinde det andet.
Har allerede solgt spillet videre. :(

Kingsburg - Et teriningspil hvor man skal bruge kombinationer til at besætte felter på brættet og derigennem skaffe sig råvarer som man derefter bruger til at opbygge sin by. Dette giver fordele i kamp mod fjender, sejrspoint og endnu flere råstoffer. Et meget let spil, som desværre tager lige en kende for lang tid at spille. Og så er fjenderne alt for lette at besejre. :)

Annemette
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Larsine »

akwlinka wrote:Da jeg er ny på her...
Annemette
Hej Annemette, velkommen her.

Glæder mig til vi ses på søndag. Tag endeligt nogle interesante spil med, Race for the Galaxy lyder f.eks. interessant, specielt da San Juan er et af vores favoritspil.

MKH
Lars
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Jens_Hoppe »

Hej Annemette, & velkommen til!

Jeg er også ret betaget af både RftG og Agricola, selvom jeg selvfølgelig ikke har spillet nogen af spillene så meget som dig endnu. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by netsapiens »

akwlinka wrote:Pandemic - ikke lige min kop te. Vi tabte første spil på 10 minutter og brugte en time på at vinde det andet.
Har allerede solgt spillet videre. :(
Øv :(

Men velkommen alligevel :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Velkommen til, Annemette! Dejligt at se dig her! Det ser jo ud til at have været en rigtig god måned indtil nu!

Selv er jeg tilpas tyskforskrækket til at jeg forsøger at behovsudskyde til den engelske version af Agricola dukker op. Det er ikke let - men nu er der ikke så lang ventetid tilbage! :D Til gengæld har vi endelig kastet os over Race for the Galaxy og det skal såmænd nok formå at holde os godt underholdt indtil Agricola endelig kommer i den engelske udgave!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Gunness »

akwlinka wrote:Pandemic - ikke lige min kop te. Vi tabte første spil på 10 minutter og brugte en time på at vinde det andet.
Har allerede solgt spillet videre. :(
Også velkommen til herfra!
I Pandemic går det typisk noget hurtigere med at tabe end med at vinde. Men det gode ved spillet er, at spillet stadig er undeholdende, selv når man taber. Jeg har rigtig gode erfaringer med at introducere det for andre, men det er bestemt ikke for alle og enhver, så godt at se, at du har fundet nogle andre favoritter :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply