Hvad har du spillet i dag? April 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Stony »

Velkommen til....

Hmmmmm. Annemette.... Med både et A og et W i brugernavnet.... Der tydeligvis spiller en del brætspil.... Og har været i Essen og der fået en signeret kopi af Mr. Jack...

Det skulle vel ikke være Annemette Wolff vi har med at gøre her? :D
akwlinka wrote:Kingsburg - Et teriningspil hvor man skal bruge kombinationer til at besætte felter på brættet og derigennem skaffe sig råvarer som man derefter bruger til at opbygge sin by. Dette giver fordele i kamp mod fjender, sejrspoint og endnu flere råstoffer. Et meget let spil, som desværre tager lige en kende for lang tid at spille. Og så er fjenderne alt for lette at besejre. :)
Så drop terningen der angiver hvor mange mænd kongen sender. Det burde løfte niveauet en anelse. :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Larsine »

I dag fik Lilli og jeg så afprøvet det ene af vores nyervhervelser, nemlig Coloretto Amazonas.

Vi havde begge forventet at det blev nemt at få serierne med få dyr i, men det blev det ikke. Serierne med 6 var de første til at blive indfangte.

Man må sige at Lilli havde fattet spillet, og hun vandt første spil med 49 point mod mine 41.

Andet spil gik langt bedre for mig, og jeg endte med 58 point, medens Lilli måtte nøjes med 37 point.

Lars
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

Dagen i dag har budt på et par spil med min mor, der var på besøg, nemlig Can't stop og Einfach Genial og så et spil Race for Galaxy med Allan, Stony og Gunness, der var på spil besøg her i huset.

Det må siges, at Stony på trods af, at han var nybegynder, vandt Race for the Galaxy ... med et enkelt point!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Gunness »

I går var vi i relativt prominent selskab, da vi spillede hhv. nr. 77 og nr. 10 på BGGs ratingliste. Vi lagde ud med Galaxy Trucker, som jeg havde læst nogle anmeldelser af og på forhånd syntes lød ganske underholdende. Der er tale om et relativt letbenet spil, der vil gøre sig fint i selskab med en håndfuld øl. Man bygger et rumskib op på tid og sender det herefter gennem rummet for at lade det gå langsomt i stykker igen. Det var sådan set meget sjovt, ikke mindst byggedelen, og der er også en del skæg i at få smadret sit velkonstruerede bud på en Millennium Falcon-kopi af meteorer og rumpirater. Heldfaktoren er dog for høj og der er for få valg i flyvedelen. Men det er heldigvis helt i spillets uhøjtidelige ånd, at hvis man først er kommet bagud, så er sandsynligheden for virkelig at få prygl overvældende stor :)

Derefter blev det til et spil Race For the Galaxy. Jeg havde ikke prøvet spillet før - ej heller San Juan, som det skulle minde en del om. Det sagde mig ikke rigtig noget. Kortene er så oversået med symboler, at det ligner en sikkerhedsvejledning til en dvd-afspiller, og i bund og grund er der tale om flerspiller-solitaire, med ret begrænsede muligheder for at influere hinandens træk. Nej, må jeg så bede om Puerto Rico.

Moralen er, at man ikke altid skal stirre sig blind på BGG-ratings, men det viste alle vel godt i forvejen ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Derefter blev det til et spil Race For the Galaxy. Jeg havde ikke prøvet spillet før - ej heller San Juan, som det skulle minde en del om. Det sagde mig ikke rigtig noget. Kortene er så oversået med symboler, at det ligner en sikkerhedsvejledning til en dvd-afspiller, og i bund og grund er der tale om flerspiller-solitaire, med ret begrænsede muligheder for at influere hinandens træk. Nej, må jeg så bede om Puerto Rico.
Solitaire-delen har du for så vidt ret i, om ikke andet forstået på den måde at spillerinteraktionen er meget indirekte, selvom den så afgjort er der. Symbolerne, derimod, tror jeg mest er et problem for første-gangs spillere, og med lidt mere erfaring med spillet bliver de nemme at forstå/huske, og faktisk meget fremmende for spillets spilbarhed.

Som det også er sagt talløse gange, er RftG ikke et spil man rigtigt kan bedømme efter ét spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Gunness »

Jens_Hoppe wrote:Som det også er sagt talløse gange, er RftG ikke et spil man rigtigt kan bedømme efter ét spil. :)
Det har du nok ret i, og jeg kan også godt se potentialet i ikonerne, selv om jeg synes der er for meget dobbeltinformation.
Temaet er ellers lige mig, men trods de flotte illustrationer slog spillet mig bare som værende ret.... tørt, og det var ikke fordi jeg tænkte "Det fattede jeg ikke ret meget af, men jeg har afgjort fået blod på tanden efter at lære det bedre at kende."

Men godt der er noget for enhver smag ahem...Reef Encounter...ahem ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
rodeo
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 28
Joined: Mon Apr 14, 2008 4:08 pm
Location: København Ø

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by rodeo »

Hejsa!

Jeg er ret ny i brætspilsverdenen, men siden vi for første gang fik prøvet El Grande den anden dag, vil jeg lige aflægge en rapport.

Ingen af os, der var samlet, havde prøvet spillet før, og selvom jeg havde læst reglerne før folk dukkede op, tog det os langt tid at komme igang (omkring 2 timer). Vi var sågar meget tæt på at opgive efter lidt over en time, hvor vi stadig stod tilbage med mange uafklarede spørgsmål og undren over reglernes logik.

Efterhånden går det op for os, at det ikke er os, der er dumme men, at der er en fejl på pladen!?! Fejlen består i, at der er byttet rundt på Øvre og Nedre Katalonien på pladen! Øvre katalonien er placeret nederst og Nedre Katalonien er placeret øverst på pladen. Er dette en kendt fejl? Eller har jeg bare været ekstremt uheldig? :o Det gav i hvert fald anledning til meget fustration hos hele gruppen, siden eksemplerne i reglerne slet ikke gav mening i forhold til pladens udseende!

Problemet er nok også, at ingen af os er rutinerede brætspillere, og vi forholdte os dermed ganske ukritisk til reglerne, og ingen havde forestillet sig, at der kunne være tale om sådan en markant fejl! Dette er også forklaringen på, hvorfor det tog så langt tid at komme igennem de regler :)

Vi blev enige om, at fejlen må være opstået i oversættelsen fra tysk til dansk, siden der også er en hel del sproglige fejl i regelsættet - og altså ikke kun på pladen.

Nå, men efter vi fik ændret pladen, fik vi spillet et ganske godt spil, som dog stadig bar præg af at være vores første.

Jeg er sikker på, at der ligger mange gode timers spil gemt i El Grande, og jeg glæder mig personligt meget til det næste, hvor den sidste tvivl om regler også skal udviskes :D


Tobias
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Ja, det var en spilaften med et tydeligt tema i aftes! :D Det indledende spil, Galaxy Trucker, skuffede mig en smule. Det hang uden tvivl sammen med, at jeg havde forberedt mig ved at se Colin Shermans anmeldelse på Obsessed with Gaming og han holdt sig ikke tilbage, da spillet skulle rates: 9,8 gav han det og mente at han måske ville kunne give det 10, hvis han havde prøvet den gratis udvidelse, der findes online til spillet. Det skruede unægteligt forventningerne lidt højere op, end spillet kunne bære. For spillet er et rigtig hyggeligt lille spil. Slet, slet ikke uinteressant. Men der er meget held med i det. Jeg tror, at Galaxy Trucker kan sammenlignes lidt med et spil, der tematisk minder om det, nemlig Space Dealer, der også var et super-interessant påhit - hvis man spørger mig - men hvor interessen også meget hurtigt brændte ud. Jeg spiller gerne spillet igen og jeg anbefaler det gerne. Et 10-tal kommer det aldrig i nærheden af for mit vedkommende, men det er skægt og jeg kan godt forestille mig at spille det et par gange indenfor det kommende halvår. Og så formentlig aldrig mere.

Race for the Galaxy var aftenens andet spil. Her er der helt andre boller på suppen. Jeg er endnu ikke blevet grebet af spillet, men det tror jeg nok, jeg skal gå hen og blive. San Juan fandt jeg mere tilgængeligt, men jeg har store forventninger til at jeg kommer til at spille mange spil Race for the Galaxy. Ikke mindst de lovede udvidelser, hvor der kan ventes mere direkte interaktion mellem spillerne, syntes jeg lover godt for spillets muligheder for at komme på bordet! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

rodeo wrote:Hejsa!

Jeg er ret ny i brætspilsverdenen, men siden vi for første gang fik prøvet El Grande den anden dag, vil jeg lige aflægge en rapport. [...]

Hej Tobias!

Håber, at I holder modet oppe! El Grande er et fantastisk godt spil, så selvom alt måske ikke virker lige intuitivt i første omgang, er det umagen værd, at give det et par chancer til! Har du nogle konkrete spørgsmål til spillet, når du har læst reglerne endnu en gang, så kom med dem her på forum og jeg er sikker på, at nogle af os, kan hjælpe jer lidt på vej! God fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

rodeo wrote:Hejsa!

Jeg er ret ny i brætspilsverdenen, men siden vi for første gang fik prøvet El Grande den anden dag, vil jeg lige aflægge en rapport.

Ingen af os, der var samlet, havde prøvet spillet før, og selvom jeg havde læst reglerne før folk dukkede op, tog det os langt tid at komme igang (omkring 2 timer). Vi var sågar meget tæt på at opgive efter lidt over en time, hvor vi stadig stod tilbage med mange uafklarede spørgsmål og undren over reglernes logik.

Efterhånden går det op for os, at det ikke er os, der er dumme men, at der er en fejl på pladen!?! Fejlen består i, at der er byttet rundt på Øvre og Nedre Katalonien på pladen! Øvre katalonien er placeret nederst og Nedre Katalonien er placeret øverst på pladen. Er dette en kendt fejl? Eller har jeg bare været ekstremt uheldig? :o Det gav i hvert fald anledning til meget fustration hos hele gruppen, siden eksemplerne i reglerne slet ikke gav mening i forhold til pladens udseende!

Problemet er nok også, at ingen af os er rutinerede brætspillere, og vi forholdte os dermed ganske ukritisk til reglerne, og ingen havde forestillet sig, at der kunne være tale om sådan en markant fejl! Dette er også forklaringen på, hvorfor det tog så langt tid at komme igennem de regler :)

Vi blev enige om, at fejlen må være opstået i oversættelsen fra tysk til dansk, siden der også er en hel del sproglige fejl i regelsættet - og altså ikke kun på pladen.

Nå, men efter vi fik ændret pladen, fik vi spillet et ganske godt spil, som dog stadig bar præg af at være vores første.

Jeg er sikker på, at der ligger mange gode timers spil gemt i El Grande, og jeg glæder mig personligt meget til det næste, hvor den sidste tvivl om regler også skal udviskes :D


Tobias
Jeg forstår helt, hvordan det er med regler, der ikke giver mening. Det er møjirriterende ...
Hvis I ikke er så garvede indenfor brætspil, så kan det faktisk anbefales at se nogle af de video-introduktioner, der ligger under ... formidling af spil er det vist.

Det kan også anbefales at prøve nogle spil online ... der er jo i hvert fald en ret fast ramme for, at man ikke gør noget man ikke må, og som oftest kan man også se, hvilke mulige træk, man har. Samtidig kan man få prøvet nogle spil af, så man ikke kaster penge efter alt for mange fejltagelser. Der bliver jævnligt arrangeret online spil via siden her ... men ak, vi er lige i gang med en turnering, så der bliver næppe oprettet så mange "tilfældige" spil lige nu ...

Men hvis du er interesseret, så skal jeg gerne foreslå et par spil, vi kan spille over nettet og se, om vi kan finde deltagere. Der er en række spil, hvor du bare får en e-mail, når du har tur, der er også flere steder mulighed for, at man logget på samtidig og trækker, mens de andre venter - eksempelvis på brettspielwelt ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14620
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Frouvne »

Så fik jeg spillet de første to spil TZAAR med min seks-årige søn. Det var en stor succes. Jeg tror, at den slags abstrakte spil tiltaler ham meget og hans kommentar til reglerne var da også, at de var meget simple. Det er de også. Men da spillet giver mig mindelser om DVONN, som jeg aldrig har fået lov til at dyrke i den grad, jeg kunne have ønsket mig, er det en stor glæde at se, at han bider på her. Mit umiddelbare gæt er, at det er et af de spil i serien, der vil blive spillet mest for mit vedkommende. Jeg kan i hvert tilfælde forstå på min søn, at vi allerede har en spilaftale i morgen eftermiddag! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by akwlinka »

Hmmmmm. Annemette.... Med både et A og et W i brugernavnet.... Der tydeligvis spiller en del brætspil.... Og har været i Essen og der fået en signeret kopi af Mr. Jack...

Det skulle vel ikke være Annemette Wolff vi har med at gøre her? :D

Skyldig. Kun en dag med anonymitet og så bustet.

Tak for velkomst. Håber mine ringe og ydmyg input kan komme andre brætspillere til glæde
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

akwlinka wrote:
Hmmmmm. Annemette.... Med både et A og et W i brugernavnet.... Der tydeligvis spiller en del brætspil.... Og har været i Essen og der fået en signeret kopi af Mr. Jack...

Det skulle vel ikke være Annemette Wolff vi har med at gøre her? :D

Skyldig. Kun en dag med anonymitet og så bustet.
En hel dag .... hmmmm ... hvis jeg læser klokkeslættene rigtigt, så gik der den 22.april fra kl. 11.55 til kl. 12.40 før Stony fik afsløret dig .... men indrømmet, han er også skarp :D

Velkommen til i hvert fald ...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:En hel dag .... hmmmm ... hvis jeg læser klokkeslættene rigtigt, så gik der den 22.april fra kl. 11.55 til kl. 12.40 før Stony fik afsløret dig .... men indrømmet, han er også skarp :D
Hvorimod det ikke var gået op for mig, at der var tale om en hemmelighed vi skulle afsløre. :) (Eller med andre ord, jeg syntes det var ret indlysende at det var AW vi havde fået som medlem).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2008

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:En hel dag .... hmmmm ... hvis jeg læser klokkeslættene rigtigt, så gik der den 22.april fra kl. 11.55 til kl. 12.40 før Stony fik afsløret dig .... men indrømmet, han er også skarp :D
Hvorimod det ikke var gået op for mig, at der var tale om en hemmelighed vi skulle afsløre. :) (Eller med andre ord, jeg syntes det var ret indlysende at det var AW vi havde fået som medlem).
Nej, tænk, det havde jeg heller ikke fanget, men både Stony og Annemettes reaktion tyder næsten på det .... Jens, vi må opøve vores sociale kompetencer, så vi kan forstå den slags signaler i fremtiden ... eller måske er Stony bare quiz-hungrende .... ?
Post Reply