Årets spil gennem tiderne?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Larsine »

Så lykkedes det at finde et par spil mere. I følge Dan-Spils gamle hjemmeside. Har de vundet årets spil prisen for følgende spil:

Jeopardy, Tegn og Gæt, 20th. Century og Crazy Bomb. Tegn og Gæt er allerede på listen under Familiespil 1989, men de tre andre er nye.

Da jeg skulle forsøge at finde lidt flere oplysninger om hvilken pris og hvilket år, fandt jeg da også to billededer af Crazy Bomb på QXL, men de var i så dårlig fokus, at man ikke kunne se hverken kategori eller årstal. Alligevel tror jeg at jeg har fundet frem til følgende kategorier og årstal:

Jeopardy: Årets Voksenspil 1996
20th Century: Årets Voksenspil 1999
Crazy Bomb: Årets Familiespil 1996

44 down, 19 to go...

Lars
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by akwlinka »

Et meget interessant projekt.

Og så igen nej.

Når jeg kigger ned over listen over Årets spil, så bliver jeg trist og deprimeret. Det er så gu da klart at der ikke er flere danskere der spiller, når dette er udbudet af spil som vi må trækkes med.

Ja ja, der er selvfølgelig et par stykker der er ok, men så heller ikke mere.

Men på trods af dette er det da glædeligt at der alligevel er nogle titler de seneste år der er udgivet på dansk.
Som eksempel her vil jeg gerne nævne TTR. En meget stor succes, som stadig sælger i pænt oplæg. Men totalt forbigået til årets spil.

Da jeg selv i midten af 90'erne havde kontakt til Danspil, Yes og Brio og derigennem brancheforeningen, fok jeg at vide at udnævnelsen af Årest spil prisen ikke var et valg men derimod en tildeling mellem medlemmerne for at kunne booste deres salg. Super måde at gøre det på. :x Den tyske måde er kun lidt bedre, da det dog er en uafhængig jury, men her er der penge indblandet, da juryen får flere penge jo flere af årets spil der bliver solgt.

Der er mange andre priser jeg finder mere interessante, bl.a. "Spillerne pris" (tysk) som jeg selv flere år har deltaget i via nette, eller "games award" som uddeles på Essen.

På trods af min modvilje mod Årets spil pris, så skal du alligevel have tommel op for dit arbejde,
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Frouvne »

Ja, ingen tvivl om at flere af disse hel- og halvkommercielle spilpriser grænser til at være totalt ubrugelige. Til gengæld syntes jeg dels at se en tendens til, at der bliver udgivet flere spil af rimelig god kvalitet med danske regelsæt i disse år. En del af dem skal man dog være heldig for at støde på i butikkerne. Dels må man jo så også sige, at det er endnu et af de steder, hvor internettet rent faktisk kan virke demokratiserende, da det er let at indstifte sine egne alternativer til de hel- og halvkommercielle priser. Mig bekendt eksisterer der dog ikke et reelt bud på en dansk udgave. (Det kunne være, at det var en opgave for os her på forum?!) Fantask laver i forbindelse med deres SpilFestival en årlig afstemning, men efterhånden er der tradition for, at det på brætspilsfronten er en årlig kåring af Puerto Rico som årets spil... og så duer det jo ikke til så meget!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Larsine »

Jeg overvejede også at lave listen over Fantasks pris, men den må evt. komme senere.

Overraskelsen i år var så at det ikke blev PR, men Arkham Horror der blev årets spil. Sammen med Munchkin Cthulhu som vandt som årets nyhed, tegner det blot på at lat fro mange rollespillere har stemt på årets brætspil og årets brætspilsnyhed.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Andrea »

Larsine wrote: Overraskelsen i år var så at det ikke blev PR, men Arkham Horror der blev årets spil. Sammen med Munchkin Cthulhu som vandt som årets nyhed, tegner det blot på at lat fro mange rollespillere har stemt på årets brætspil og årets brætspilsnyhed.
Ja, de rollespillere er også forfærdelige ;)
Men ja - det er kun blandt rollespillere, at Munchkin har en vis anseelse. Arkham Horror er til gengæld nr. 62 på BGG og derfor ikke nær så overraskende på listen.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Larsine »

Andrea wrote:
Larsine wrote: Overraskelsen i år var så at det ikke blev PR, men Arkham Horror der blev årets spil. Sammen med Munchkin Cthulhu som vandt som årets nyhed, tegner det blot på at lat fro mange rollespillere har stemt på årets brætspil og årets brætspilsnyhed.
Ja, de rollespillere er også forfærdelige ;)
Hov-hov, det sagde jeg ikke. Faktisk anser jeg mig selv for stadig at være rollespiller, selvom der er meget langt mellem mine rollespil.

Til gengæld synes jeg selv at jeg kan se forskel på et godt bræt/kortspil, og så et pseudorollespil indpakket som brætspil.

Mht. Munchkin, så har jeg nydt det et par gange, mest fordi det er sjovt at se alle hentydningerne til de rollespil som Munchkin tager pis på. Men at det skulle være årets spilnyhed, det er IMO at strække det for langt.
Andrea wrote:Men ja - det er kun blandt rollespillere, at Munchkin har en vis anseelse. Arkham Horror er til gengæld nr. 62 på BGG og derfor ikke nær så overraskende på listen.
Jeg har selv den gamle udgave af AH, og det blev også spillet rigtig meget tlbage i mine dage i Sønderborg, men igen har jeg et problem med at skulle anse det som et rigtigt brætspil. Det minder stadig lidt for meget om pseudorollespil. Jeg har endnu ikke mødt nogen som syntes at AH var godt, med mindre de kendte Call of Cthulhu i forvejen, men det er måske blot fordi min omgangskreds er for lille.

Lars
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Jens_Hoppe »

Larsine wrote:men igen har jeg et problem med at skulle anse det som et rigtigt brætspil. Det minder stadig lidt for meget om pseudorollespil. Jeg har endnu ikke mødt nogen som syntes at AH var godt, med mindre de kendte Call of Cthulhu i forvejen
Det er en rigtig interessant kommentar! Jeg har desværre (?) stadig til gode at prøve AH, men der er jo ingen tvivl om at spillet generelt er vel anset, betragtet som brætspil alene, og ikke bare som nørdet Cthulhu-aktivitet (tm). Kan vi få nogle modeksempler: Er der nogen her der syntes AH er et godt brætspil, som ikke er Cthulhu-fan i forvejen?

Jeg har spillet en masse CoC rollespil i gamle dage, men jeg vil ikke kalde mig Cthulhu-fan i dag, og synes ærligt talt at verdenen (og Lovecrafts livssyn?) er lidt latterligt. For mit vedkommende skulle et spil som AH afgjort stå eller falde på dets brætspils-relaterede kvaliteter, og ikke blot fordi det er et Cthulhu-spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Larsine »

Jens_Hoppe wrote:Er der nogen her der syntes AH er et godt brætspil, som ikke er Cthulhu-fan i forvejen?
Jeg ved godt at jeg ikke passer ind i din kategori, men det skal jo ikke afholde mig fra at svare.

Som nævnt har jeg kun spillet den gamle udgave, og det er absolut ikke en jeg vil finde frem igen.

1) Det tog for lang tid i forhold til det jeg fik ud af det.
2) Det er et Co-op spil, men føles mest som et solitairespil for flere spillere.
3) Alt for mange finurlige brikker som gør det besværligt.
4) De få ikke CoC spillere jeg spillede det med, fattede ikke hvad der foregik i den fiktive verden.

Jeg har dog siden fået et andet syn på co-op spil, men føler ingen trang til at tage AH frem fra min kælder, og heller ingen trang til at købe den nye udgave.

Lars
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote:Kan vi få nogle modeksempler: Er der nogen her der syntes AH er et godt brætspil, som ikke er Cthulhu-fan i forvejen?
/me rækker hånden op.

Jeg har læst blot en enkelt Lovecraft bog, har aldrig rollespillet og ved kun at Cthulhu i bund og grund er den onde bussemand.

Men jeg har spillet AH en enkelt gang med Andrea et al, og jeg synes at det var alle timerne værd. Der bliver grinet, og ærget sig over terningerul, ligesom der bliver lagt planer, som folk prøver at følge (eller ikke).
For mig er det ikke rollespil.. overhovedet. Det er et brætspil med en hvis "character-progression", men det er også alt.
Jeg har det stadig endog MEGET højt på min ønskeseddel, for jeg ved at i min omgangskreds er der en del mennesker der vil synes det er sjovt at spille sammen, råbe sammen og grine sammen. Og det synes jeg der er masser af i AH.
At man så ikke nødvendigvis kan "vinde" eller være bedre end de andre er for mig sprøjtende ligegyldigt.
Det er mindst lige sjovt at spille Descent, Doom eller Arkham Horror i min bog. Men det er et langt stykke hen ad vejen de deltagende spillere der bestemmer succesen.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Andrea »

Larsine wrote:Til gengæld synes jeg selv at jeg kan se forskel på et godt bræt/kortspil, og så et pseudorollespil indpakket som brætspil.
Hehe! Nu er diskussionen omkring hvad et godt bræt-/kortspil er jo ret ømfindig, eftersom det er forskelligt fra person til person, hvad man mener er et godt spil. Jeg mindes, at der har været en lignende diskussion her på forummet på et tidspunkt, men desværre kan jeg ikke pt. finde frem til den.
Mht. Munchkin, så har jeg nydt det et par gange, mest fordi det er sjovt at se alle hentydningerne til de rollespil som Munchkin tager pis på. Men at det skulle være årets spilnyhed, det er IMO at strække det for langt.
Jeg synes egentlig, det er værre, at det er den 117. udvidelse til spillet (sådan cirka), der er årets spilnyhed. Rollespilsreferencerne i grundspillet er fine, men jeg kan godt forstå, at folk er ved at være trætte af alle de sære udgaver, man efterhånden kan få spillet i.
Larsine wrote: Jeg har selv den gamle udgave af AH, og det blev også spillet rigtig meget tlbage i mine dage i Sønderborg, men igen har jeg et problem med at skulle anse det som et rigtigt brætspil. Det minder stadig lidt for meget om pseudorollespil. Jeg har endnu ikke mødt nogen som syntes at AH var godt, med mindre de kendte Call of Cthulhu i forvejen, men det er måske blot fordi min omgangskreds er for lille.
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Dels har jeg ikke prøvet den gamle udgave af spillet, dels er der rigtig mange rollespillere i min omgangskreds, og selvom rollespil ikke nødvendigvis er en forudsætning for at kende til Call, så er der en del, som i hvert fald kender lidt til det.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Helle »

netsapiens wrote:
Jens_Hoppe wrote:Kan vi få nogle modeksempler: Er der nogen her der syntes AH er et godt brætspil, som ikke er Cthulhu-fan i forvejen?
/me rækker hånden op.

Jeg har læst blot en enkelt Lovecraft bog, har aldrig rollespillet og ved kun at Cthulhu i bund og grund er den onde bussemand.

Men jeg har spillet AH en enkelt gang med Andrea et al, og jeg synes at det var alle timerne værd. Der bliver grinet, og ærget sig over terningerul, ligesom der bliver lagt planer, som folk prøver at følge (eller ikke).
Men Claus altså, der er nu også noget særligt ved at spille med Andrea, som ligesom sætter de fleste spil i et lidt andet lys, end de ellers ville stå i .... :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Andrea »

Helle wrote: Men Claus altså, der er nu også noget særligt ved at spille med Andrea, som ligesom sætter de fleste spil i et lidt andet lys, end de ellers ville stå i .... :D
Tak... tror jeg ;)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by netsapiens »

Andrea wrote:
Helle wrote: Men Claus altså, der er nu også noget særligt ved at spille med Andrea, som ligesom sætter de fleste spil i et lidt andet lys, end de ellers ville stå i .... :D
Tak... tror jeg ;)
Ja, jeg ved heller ikke hvad jeg skal sige. Det lader til at min mening slet ikke er min, men derimod.. din? :lol:
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Helle »

Nej Nej Nej ...

Jeg mente bare, at det altid er hyggeligt at spille med Andrea, så spillene måske kommer til at virke bedre end de er, fordi man sidder der og snakker og griner og hygger sig ....

Er det en helt umulig tanke?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Årets spil gennem tiderne?

Post by Jens_Hoppe »

For nu at citere clearclaw fra BGG:
I would prefer to play a game I love with people I dislike than a game I dislike with friends.
(personligt har jeg det omvendt)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply