Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Frouvne »

Ny måned! Nye spiloplevelser! 8)

God fornøjelse! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Andrea »

Hov! Får jeg virkelig fornøjelsen af at skrive først her? Jamen så...

I dag var Jens og undertegnede forbi Allan og Helle (efter vi havde inviteret os selv! :D), hvor Stony og Kanzler også dukkede op, og der kom en masse spil på bordet. Først fik vi fornøjelsen af et par omgange Pitchcar. Første bane var lige lovlig svær og gjorde desværre, at der ikke var de store ændringer i rækkefølgen undervejs, mens andet spil gav noget mere gang i feltet.

Dernæst fulgte Pirate's Cove, som var ok familiespil - meeen jeg savnede noget mere piratstemning og søulkefortællinger. Det blev også til en omgang Risk Express, inden det blev tid til Stephenson's Rocket. Sidstnævnte var jeg ikke særlig begejstret for - jeg ved ikke helt, hvad jeg havde forventet, men det var i hvert fald ikke det, spillet viste sig at være :) Jeg syntes, jeg brugte det meste af spillet på at famle i blinde, og her efter spillet er jeg ikke en gang sikker på, hvad jeg ville gøre anderledes, hvis jeg skulle spille det igen.

Efter den lækre aftensmad var det tid til en omgang Hazienda (lad os forbigå resultatet i tavshed... :shock: ), inden aftenen sluttede af med en omgang Alhambra samt en omgang Gifttrap - hvor sidstnævnte var mindst lige så sjovt, som jeg havde håbet!

Tak for spilintroduktioner, lækker mad og godt selskab :)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Larsine »

Torsdag blev Lilli introduceret til T2R Card Game. Endelig så det ud til at jeg havde fået check på spillet, og det lykkedes mig at vinder stort. Larna fik en 2. plads og Lilli kom ind på en 3. plads.

Senere på aftenen spillede vi 500 med vores værter, men vi sluttede inden spillet var overstået. På daværende tidspunkt først Lisa og jeg stort.

Lars
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Helle »

I går havde vi besøg af nogle andre spillere her fra forum - der var lagt an til en afslappet dag med barn hjemme, og det blev det bestemt også...

Jeg fik spillet Pirates Cove, et spil, som Andrea tidligere havde spurgt til, og som endelig kom på bordet.
Ud over at der var lidt regelfnidder var det såmænd meget hyggeligt - på trods af at jeg simpelthen slog de *#"¤%%¤# terninger helt usandsynligt dårligt ... så stillingen til slut var meget samlet .... men med mig meget meget langt bagud (nu skal terningerne jo ikke have hele skylden) men at vælge mine kampe og kæmpe dem gik rimeligt skidt. Det er ikke det store strategiske spil, men det er heller ikke dårligt - som hyggespil med non-gamere kunne det sikkert vække lykke.

Derefter fik jeg spillet hacienda efter maden - første gang jeg spillede live - og det var en udmærket oplevelse. En sejr til Stony ... lige foran Jens igen....

Til sidst efter godnat putningen af junior fik jeg prøvet gifttrap - et fantastisk morsomt spil .... Spillet går ud på både at være god til at vælge de rigtige gaver til modstanderne og være så gennemskuelig, at det er muligt, at de kan se, hvilke gaver du gerne vil have. Du skal både have gavegiver og gavemodtager markøren i land. ... Jeg må indrømme, at jeg fik nogle højst besynderlige gaver, når der ellers lå spændende ting på bordet .... det maner til eftertænksomhed ... men min mand betænkte mig dog med en husrenovation .... og i samme runde fik min mand et par husrenovationer ... jeg ved så ikke, om det siger mest om manglen på spændende gaver eller om det siger mest om vores hus ..... :o

Men i hvert fald en hyggelig dag for mit vedkommende blandet mellem at lege med junior og spille med vores gæster.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Frouvne »

Ja, vi havde fornemt besøg i går! En mindre del af os tyvstartede med et spil Beowulf: The Legend. Beowulf: The Legend fik en meget blandet modtagelse. Heldigvis har der været nogle ihærdige fortalere, der har holdt live i myten om spillet og det er jeg meget taknemmelig for, da jeg sikkert ellers ikke havde fået spillet det. Det er vanskeligt endeligt at vurdere spillet på dette første spil, da der er et betydeligt held-element, som dog også blot kan ses som en del af den risk-taking del, der er helt grundlæggende i spillet. Min fornemmelse er, at der skjuler sig et stort spil med mange gode oplevelser. Der er lidt mindelser til Taj Mahal og Lord of the Rings. Og så er spillet selvfølgelig alligevel helt sit eget. En meget positiv oplevelse og et spil jeg bestemt vil vende tilbage til.

Et par spil PitchCar får mig til at undre mig over, hvorfor det spil egentlig ikke kommer lidt mere på bordet? Det kan godt være, at det som spil betragtet ikke er synderlig interessant, men selve stemningen omkring det er vist svær at overgå for de fleste brætspil. Og det er forfriskende, at alle får rejst sig og bevæget sig lidt omkring bordet til en forandring!

Hacienda var som altid et solidt spil. Rart til en forandring at få spillet det live.

Alhambra har jeg aldrig før fået spillet. Endnu er jeg lidt uafklaret på spillet. Det virkede umiddelbart lidt for tilfældigt, men da det på de øvrige spillere lød som om, det er bedre med færre spillere, kan det sagtens tænkes, at det får en chance til.

Aftenen blev for mit vedkommende afsluttet med et spil GiftTRAP. Det ville jeg ikke have gættet på, var et spil for mig. Om det er et spil i mere traditionel forstand ved jeg heller ikke om jeg syntes, men jeg var godt underholdt mens det stod på, og kan sagtens forestille mig et par sammenhænge, hvor jeg ville nyde at spille spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jesper »

Så lykkedes det endelig Andreas og jeg at afslutte vores Red Star Rising, der havde invaderet vores spisebord i over to uger (til nogen irritation rundt om i huset). Det blev til en overvældende sejr til de røde. Tyskerne kom aldrig i omdrejninger og selvom de koncentrerede sig om at forsøge at indtage Moskva, så kom de aldrig nærmere end 100 km. Det blev til over ti timers spil tror jeg - specielt i starten gik det noget langsomt, men efterhånden, som reglerne føles klarere og antallet af brikker går ned, så går det lidt hurtigere.

Et enkelt spil Ingenious blev det også til i går. Computer versionen er ganske god til at lige få et hurtigt spil med.

Og så introducerede Andreas os til dungeon & dragons i går, så Magnus og jeg forsøgte at finde rundt i verdens mindste dungeon... Det var skægt nok. Og vi lærte at man ikke skal åbne alle de døre man møder, men det er svært at lade være.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Larsine »

Lørdag aften fik vi besøg af to vennepar, til middag og hygge. Ingen af dem er spillere, så jeg havde ingen forventninger i den retning. Men det ene par havde tager Bezzerwizzer med. Det var familieudgaven, hvor børnene får 3 svarmuligheder, og spørgsmålene generelt er nemmere.

Det blev aftalt at man fik dobbeltpoint hvis man klarede det uden svarmulighederne, men kun normal point hvis man skulle have hjælp.

Vi blev opdelt i tre hold. Mit hold vandt 3 spil ud af 3. Herefter spillede vi drengene (3) mod pigerne (7). Vi spillede bedst af 3 spil. Pigerne vandt det først spil, men drengen vandt de to næste spil i stor stil.

Herefter blev spillet pakket væk, og jeg håber jeg har spillet nok triviaspil for de næste 10 år.

I dag søndag havde Lilli besøg af Selma. Vi introducerede Coloretto Amazonas for Selma. Hun fattede hurtigt spillet, og fik en flot 2. plads (31 point) i det først spil, som jeg vandt (33 point). I andet spil fandt vi ud af at Selma alligevel havde misforstået noget, for hun troede ikke hun kunne samle på en serie hun havde afsluttet. Larna vandt med 42 point, jeg fik 27, Selma fik 26 og Lilli fik 25 point.

Lars
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jesper »

Så gik søndagen med Tiramisu, kaffe og et par brætspil:

1) Titan: The Arena spillede jeg mod Magnus. Det var langt sjovere end jeg havde husket, også selvom jeg tabte. Det er muligt at være ret modbydelig i det her spil og det var han så.
2) Drive on Metz, et intro hex-krigsspil. Ikke den store oplevelse, men da Magnus vandt synes han at det var vildt sjovt. Jeg må have misforstået nogle regler, for det kan da ikke være rigtigt at det gik så smertefri for ham at smide mig i Mosel-floden.
3) Introduktionsspil til Powergrid, to personer kun til syv byer. Det virker meget tiltalende, selvom vi begyndte at sidde og regne lidt hist og her, uden at det dog kunne ses på slutresultatet.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Tobias »

Her i lørdags fik jeg spillet 2 spil Glory to Rome, som er et spil der vokser i anseelse for hver gang jeg spiller det.
Hovedspillet den eftermiddag var Through the ages, hvor vi undgik ”Full version” pga Tømmermænd og holdt os til Standard versionen, hvor man ikke spiller den tredje tidsalder.
Med lidt øvelse har vi nu bragt spilletiden ned på 2 timer (for 2 personer), hvilket hæver fornøjelsen gevaldigt. Vi fortrød da også, at vi ikke havde brugt en time mere og taget fat i ”Full version”.
Fantastisk godt spil!
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by netsapiens »

Jesper wrote: Så gik søndagen
med Tiramisu, kaffe
og et par brætspil:
meningen med livet, udtrykt i Haiku.... så smukt kan det altså gøres.
Den er så fed, så den ryger lige i min signatur, komplet med kildeangivelse. Godt gået Jesper :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:
Jesper wrote: Så gik søndagen
med Tiramisu, kaffe
og et par brætspil:
meningen med livet, udtrykt i Haiku.... så smukt kan det altså gøres.
Ja, det er smukt, og godt set at det opfylder 5-7-5 reglen. Gad vide om det var bevidst? :)

Eneste problem set fra min side er, at jeg nu har fået en gevaldig lyst til tiramisu! "Italiensk restaurant i aften, skat?"
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jesper »

Det må være min indre japanske shakespeare der hoppede ud der. Jeg har skrevet haiku'er før, men det her var ikke bevidst :-). Men jeg er da glad for at det kommer frem i verden...

Andreas (den ældste søn) lavede Tiramisu, chokoladekage og lasagne i weekenden (og Tiramisuen var stort set lavet fra bunden), så kom ikke og sig at børn bare er til besvær. Det er en investering, der efter en 14/15 år kan tæske en i de fleste spil og lave desserter tilmed.
Jens_Hoppe wrote:
netsapiens wrote:
Jesper wrote: Så gik søndagen
med Tiramisu, kaffe
og et par brætspil:
meningen med livet, udtrykt i Haiku.... så smukt kan det altså gøres.
Ja, det er smukt, og godt set at det opfylder 5-7-5 reglen. Gad vide om det var bevidst? :)

Eneste problem set fra min side er, at jeg nu har fået en gevaldig lyst til tiramisu! "Italiensk restaurant i aften, skat?"
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2963
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 212 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Kanzler »

Her til aften fik kæresten og jeg spillet 2 omgange af Carcassone - The Castle. Spillet er ikke en udvidelse men et spil for sig selv, og udelukkende for 2 spillere. Jeg er ganske glad for Carcassonne serien og har en del udvidelser. Det har efterhånden gjort spillet meget langt (fordi der er så mange brikker med alle de udvidelser ), så derfor er Carcassone - The Castle et rigtig godt alternativ.
Spillet tager ca. 30 min - 45 min, så man kan hurtigt nå et par spil.
Den største forandring i Carcassone - The Castle er at man bygger indenfor en bymur. Der er således begrænset plads at bygge på, hvilket gør det lidt mere trængt. Derudover kan man score nogle bonusbrikker undervejs i spillet, som kan give diverse fordele.

Vi var rigtig godt underholdte, og mon ikke det vil komme på bordet igen inden så længe :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jens_Hoppe »

Kanzler wrote:Den største forandring i Carcassone - The Castle er at man bygger indenfor en bymur. Der er således begrænset plads at bygge på, hvilket gør det lidt mere trængt. Derudover kan man score nogle bonusbrikker undervejs i spillet, som kan give diverse fordele.
Personligt synes jeg også at en stor forskel er, at terrænet ikke længere behøver at passe, når man placerer tiles (med undtagelse af veje).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2008

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i går blev det først til Im Reich der Wüstensöhne, Teubers nyeste skud på Entdecker-stammen. Første indtryk: OK sjovt familiespil. Ikke specielt dybt og en del held, men heller ikke helt trivielt. Det føltes ikke nær så tørt som jeg husker det "oprindelige" (Neuen) Entdecker, men i forhold til dybden var det nok stadig lige langt og repetitivt nok. Det er nok ikke noget jeg behøver eje, men det var sjovt at prøve.

Efterfølgende stod den på et gensyn med Tribune, og det spil fortsætter med at imponere. Jo, det er endnu et worker placement-spil, og dem har vi jo efterhånden set nogle stykker af, men i dette tilfælde er worker placement-mekanismen kombineret med både et mere klassisk kortspil og adskillige andre mekanismer, hvilket gør at spillet føles friskt. Det er stadig et "buy" for mig, når (hvis!) FFG en gang tager sig sammen til at få det udgivet på engelsk. Alternativt kunne man jo også bare købe den tyske udgave, for spillet er som sagt ikke særligt sprog-afhængigt.

Endelig fik jeg mulighed for at prøve pirat-racerspillet Jamaica. Komponenterne er lige så fantastisk "arrrr!" agtige som alle anmeldelserne giver udtryk for, men spillet selv er meget let og fluffy, og samtidigt lidt kedeligt, langt og repetitivt. Vil man have et let, "sjovt" spil til spilgruppen, som alternativ til Ave Caesar, er Jamaica absolut et bud. Som "seriøst" spil - nah...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply