Keltis - 5/5-08

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Keltis - 5/5-08

Post by Frouvne »

Keltis er blandt de nyeste skud på stammen fra den gode Reiner Knizia - en del omtaler det som det seneste spil fra ham, men det har det jo med hurtigt at være en usandhed, når man udgiver så mange spil som Reiner Knizia. :wink: Keltis er i bund og grund Lost Cities med et par enkelte justeringer og nu som et spil for to til fire spillere. Lost Cities har efterhånden mistet en del af magien i vort lille hjem, men det er blevet spillet rigtig mange gange og en version for to til fire spillere kan få Keltis til at lyde som det ideelle introduktionsspil. De små tvist i den nye version er svære at vurdere uden at have prøvet spillet, men det er bestemt et spil, jeg vil holde øje med og overveje om det skal få lov til at indgå i samlingen med henblik på at gøre endnu flere interesserede i vores hobby.
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Keltis - 5/5-08

Post by akwlinka »

Er det et Rainer eller et Knizia spil?
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Keltis - 5/5-08

Post by Helle »

akwlinka wrote:Er det et Rainer eller et Knizia spil?
Hmmm Annemette, nu må du lige indvie os udenforstående stakler ... hvad betyder lige denne formulering ... ????
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Keltis - 5/5-08

Post by akwlinka »

I "gamle dage" kunne man næsten altid regne med at et Reiner Knizia spil borgede for gode spiller spil.

Jeg nævner: Modern Art, Stephensons Rocket (et af mine yndlingsspil), Euphrat & tigris osv... Knizia spil

På et tidspunkt besluttede han dog at han gerne ville leve af spildesign, og derefter begyndte en lind strøm af små og nogen gange meget udvande spil hvor mekanismen var genbrug i 27'ende potens. Dette er Reiner spil.

Nu skal i ikke misforstår mig at jeg prøver at nedgøre Reiner spil, der er da en del der er ok f.eks. Lost cities og Money.

Min seneste søgning på Knizia på BGG gave 258 spiltitler, og det synes jeg er mange titler.

Dette er helt min egen mening om Reiner, bare så i ved det.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Keltis - 5/5-08

Post by Jens_Hoppe »

Annemette, hvornår (sådan i ca. årstal) syntes du skiftet fra "god" til "dårlig" Knizia skete?

Personligt har jeg svært ved at genkende den udvikling du beskriver. Mine yndlings Knizia-spil er pænt fordelt over de forskellige år, måske nok med en overvægt i perioden 2000-2006 eller deromkring, og med en lille afmatning de seneste par år. Mine personlige Knizia-favoritter er fra henholdsvis 1997 og 2003 (T&E og Amun-Re, hvis nogen skulle være i tvivl), og de i mine øjne dårlige Knizia'er jeg har prøvet fordeler sig over hele hans karriere (jeg nævner i flæng Res Publica (1991), Money! (1999) eller Palazzo (2005)).

Skal jeg overhovedet prøve at skitsere hvordan jeg synes Reiners designs har udviklet sig, må det altså være i retning af:

1990-1999: Meget blandet, med både supergode og rigtigt dårlige spil i blandt.
2000-2006: Bedste periode, med en stor mængde rigtigt solide spil.
2007- : Muligvis en lille afmatning i kvaliteten af hans spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Keltis - 5/5-08

Post by akwlinka »

jeg ved ikke om man kan sige om der direkte har været et skift, sådan tidsmæssigt. Derfor satte jeg gamle dage i " ".

I gamle dage "1997" da jeg begyndte at tage til Essen sådan rigtig for alvor var Knizia et meget respekteret navn blandt spillere, hvor man så frem til den næste titel fra ham med spænding, men efterhånden er jeg blevet skuffet for mange gange.
Det har vel også noget med at man bliver klogere med alderen og erfaringerne.

Nu har jeg så taget mig tid til at gennemlæse han Ludografi http://www.convivium.org.uk/pdfs/RK_LDY20080217.pdf og man kan se den store variation allerede fra starten. På godt og ondt.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over spillene, men jeg vil dog have lov at mene at meget fra listen ønsker jeg ikke at eje.
Der er for meget bestillingsarbejde mellem og for meget genbrug.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Keltis - 5/5-08

Post by Frouvne »

Spørgsmålet er vel også, hvordan man anskuer problemstillingen. Ludografien er meget svulstig de seneste år og set fra en gamer-synsvinkel har der ikke været noget bemærkelsesværdigt i 2007-. Men selv en del af hans mindre spil - herunder børnespil - er af en bedre kvalitet end det marked er vant til og hvis denne righoldighed af titler er prisen for, at en af de helt store designere kan producere på fuld tid, er det måske det værd. Det kan da godt være, at glorien får lidt skrammer, men så har vi steder som Boardgamegeek (og i al ydmyghed nærværende site), hvor man kan advare hinanden eller slå på tromme, når det er værd at slå på tromme.

Om Keltis hører til kategorien Reiner eller Knizia er jeg ikke i stand til at svare på. Jeg har dyb respekt for et spil som Lost Cities på trods af at det retter sig til et meget bredt publikum... eller måske netop derfor. Jeg er nok færdig med det spil, men det har gjort rigtig mange interesserede i vor hobby. Kan Keltis gøre noget, der minder om det samme men i stedet for 2-4 spillere, ja, så kan det godt være, at det fra Reiner Knizias side er et kommercielt træk, der kunne placere det som et Reiner-spil, men effekten er måske, at der er endnu flere, der vil efterspørge Knizia-spil...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Keltis - 5/5-08

Post by Jens_Hoppe »

akwlinka wrote:Nu har jeg så taget mig tid til at gennemlæse han Ludografi http://www.convivium.org.uk/pdfs/RK_LDY20080217.pdf og man kan se den store variation allerede fra starten. På godt og ondt.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over spillene, men jeg vil dog have lov at mene at meget fra listen ønsker jeg ikke at eje.
Der er for meget bestillingsarbejde mellem og for meget genbrug.
I virkeligheden er jeg helt enig i det ovenstående, og langt de fleste af Knizias spil har jeg intet ønske om at prøve eller eje. ;) Og ja, jeg tror egentlig også at det at vi som spillere med årene ændrer vores syn på brætspil kan spille en væsentlig faktor - jeg er om ikke andet blevet sværere at stille tilfreds nu end jeg var for bare 10 år siden.

For mig er RK en super-designer. Ikke så meget fordi alt hvad han laver er godt (for det er det jo tydeligvis ikke!), men fordi han er i stand til at lave sublimt gode spil en gang imellem. Og ikke bare sublimt gode spil i samme stil hver gang - nej, han har vist at han mestrer både tunge (f.eks. Amun-Re, T&E), mellemtunge (Ra, Modern Art) og mere lette spil (Einfach Genial, Lost Cities). Han kan lave voksenspil og børnespil, spil med dybt tema og abstrakte spil, to-spiller spil og fler-spiller spil, og uanset typen af spil har det potentialet til at blive super.

Så for mig gør det ikke noget at de fleste spil han udgiver ikke er noget særligt, sålænge der bare kommer et af hans "superspil" ind imellem. Jeg har jo alligevel ikke nogen ambition om at spille alt det han udgiver, og kan sagtens sortere 80% fra alene ved at læse beskrivelser mv. på BGG og andre steder. Så hvert år ender der med at være en lille håndfuld, måske bare et spil eller to tilbage, som potentialt er "super" Knizia-spil. Og det er godt nok for mig.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply