Spil med toge????

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Spil med toge????

Post by larkin »

Lad mig starte med at ytre min forundring. Jeg er vel næppe den første til at bemærke, hvordan spilmarkedet ligefrem bugner af spil, der på den ene eller den anden måde har toge, lokomotiver og jernbaner som tematik. Tog-spil er ligefrem blevet en uafhængig spilkategori lige som Krigsspil og handelsspil.

Således har jeg i et stykker tid overvejet, hvad der gør, at disse togspil er så populære. Jeg har sågar overvejet at købe et for at prøve det på egen krop .···.

Derfor ville jeg blot spørge, hvilke tog-spil I holder af og hvorfor??
Last edited by larkin on Fri May 30, 2008 6:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Spil med toge????

Post by Kanzler »

Hej og velkommen til forum 8)

Ja togspil er af en eller anden grund temmelig populære, også her på forum, så der er allerede skrevet en del. Her er lige nogle gode links til at starte med.

viewtopic.php?f=1&t=979&hilit=railroad+tycoon

viewtopic.php?f=1&t=677&hilit=railroad+tycoon

viewtopic.php?f=11&t=1406&hilit=railroad+tycoon


Personligt har jeg haft mange gode oplevelser med togspil. Favoritspillet må siges indtil videre at være Railroad Tycoon samt dette spils udvidelse Rails of Europe. (I det 2. link har jeg skrevet lidt om min mening om Railroad Tycoon ). Ellers er der også Age of Steam, som er lidt mere kompliceret (men ikke nødvendigvis sjovere - det er en smagssag ), og så er der et hav af andre togspil, som jeg ikke kender så meget til. Dog skal lige nævnes Ticket to Ride og dets hav af udvidelser, som i sammenligning med ovenstående spil er uhyre simpelt, men stadigvæk er ekstremt populært blandt det brede flertal. Personligt er jeg dog ikke så begejstret, da spillet lige er simpelt nok efter min smag.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Spil med toge????

Post by Andrea »

Det eneste togspil, jeg har indtil nu har prøvet OG som jeg kunne li' var Railroad Tycoon. Desværre fylder det sindssygt meget (brættet er xxlarge!), hvilket af den primære årsag til, at det ikke indgår i vores spilsamling.
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Spil med toge????

Post by Kanzler »

Andrea wrote:Det eneste togspil, jeg har indtil nu har prøvet OG som jeg kunne li' var Railroad Tycoon. Desværre fylder det sindssygt meget (brættet er xxlarge!), hvilket af den primære årsag til, at det ikke indgår i vores spilsamling.
Hvortil løsningen er Rails of Europe 8) , som har en relativ normal (men dog stor) spilleplade.

...det kræver dog at man har Railroad Tycoon, for at kunne spille spillet :?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Spil med toge????

Post by Andrea »

Kanzler wrote: Hvortil løsningen er Rails of Europe 8) , som har en relativ normal (men dog stor) spilleplade.
...det kræver dog at man har Railroad Tycoon, for at kunne spille spillet :?
Jeppe... du er ikke i gang med at lokke mig til at købe RT, vel? 8)
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2966
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 213 times
Been thanked: 1 time

Re: Spil med toge????

Post by Kanzler »

Andrea wrote:
Kanzler wrote: Hvortil løsningen er Rails of Europe 8) , som har en relativ normal (men dog stor) spilleplade.
...det kræver dog at man har Railroad Tycoon, for at kunne spille spillet :?
Jeppe... du er ikke i gang med at lokke mig til at købe RT, vel? 8)
...måske :oops:
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Spil med toge????

Post by larkin »

Kanzler og Andrea - Tak for svarene. Jeg vil fluks kigge linkene igennem.

Det er nemlig præcis Railroad Tycoon, Age of steam, og Ticket to Ride jeg har kigget på. Jeg bryder mig heller ikke om oversimple spil, men kan nu godt lide store spilleplader.

Tak igen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Spil med toge????

Post by Frouvne »

Jeg er helt enig i, at det rigtige sted at starte nok er med enten Railroad Tycoon eller Age of Steam. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg selv er mest til det sidstnævnte, men begge spil har så meget til fælles at det er svært ikke at kunne se forsonlige træk ved det ene, hvis man holder meget af det andet. Age of Steam er på godt og ondt en smule mere hardcore end Railroad Tycoon. Komponenterne er der kælet mere for i Railroad Tycoon, hvilket i mit perspektiv gør det alt for stort og uoverskueligt mens det for andre tydeliggør hvor kedsommeligt Age of Steam ser ud. For tiden er det vanskeligt at opdrive et eksemplar af Age of Steam, men hvis du har en smule tålmodighed, kan det være at du skal vente på det kommende spil: Age of Steam: Rails to Riches, der formentlig bliver et rigtig godt alternativ til dem begge.
frouvne, administrator

Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Spil med toge????

Post by larkin »

Frouvne wrote:For tiden er det vanskeligt at opdrive et eksemplar af Age of Steam, men hvis du har en smule tålmodighed, kan det være at du skal vente på det kommende spil: Age of Steam: Rails to Riches, der formentlig bliver et rigtig godt alternativ til dem begge.
Ja det er jo altid dejligt at anskaffe sig det sidste nye, og jeg tror at pengepungen kun ville være glad for at vente en smule. :lol: .....

Tak for det detaljerede svar, og for den fine velkomst i øvrigt....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil med toge????

Post by Stony »

Tog-spil er en meget bred betegnelse, og fordi man kan lide et tog-spil, er det langtfra sikkert at du vil bryde dig om det næste. Det er jo trods alt bare et tema, og siger ikke nødvendigvis noget om hvilken type spil det er.

Jeg vil til enhver tid give Age of Steam de varmeste anbefalinger, men der er ikke noget i din ønskeliste der siger mig, at Age of Steam nødvendigvis vil være lige noget for dig.
Railroad Tycoon er lige knapt så hardcore, og vil måske være nærmere på et "rigtigt" svar. Begge spil er økonomiske spil af den klassiske eurogame slags.

En lidt anden boldgade er Ticket to Ride, men der bevæger vi os nærmere over i et reelt familiespil, som de fleste kan være med til. Også folk der ikke ellers er til brætspil.

Union Pacific er et alternativ, der er en anelse dybere end Ticket to Ride. Desværre har det længe været out of print, men rygterne forlyder at det er ved at blive klargjort af designeren til en (retematiseret?) gen-udgivelse inden så længe.

Stepehenson's Rocket er et togspil der måske lander i midten af det hele. Ikke nær så hardcore som AoE, men bestemt ikke så blødt som Ticket to Ride.

Det kan være svært at give nogle reelle anbefalinger. Jeg synes alle disse spil er værd at spille, men alt afhængig af hvem jeg skal spille med, vil jeg foretrække bestemte spil, og helt udelade andre.

Jeg kan kun anbefale dig at prøve nogle af dem, såfremt chancen viser sig.

[skamløs reklame start]
Du kan jo dukke op på Stony Con d. 15. juni. Railroad Tycoon incl. expansion er allerede sat på programmet, så du kan jo skynde dig at melde dig som interesseret til at blive introduceret af Kanzler. ;)
[skamløs reklame slut]
Sidst spillet:
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Spil med toge????

Post by larkin »

Hold da op, det var meget konstruktiv respons. Mange tak skal i have allesammen.
Stony wrote:Det kan være svært at give nogle reelle anbefalinger. Jeg synes alle disse spil er værd at spille, men alt afhængig af hvem jeg skal spille med, vil jeg foretrække bestemte spil, og helt udelade andre.
Netop, valget af spil afhænger i høj grad også af, hvem man påtænker at spille med. Dette er noget jeg altid tænker utroligt meget på når jeg køber spil. Jeg spiller ikke med hardcore gamere, men med folk, der er åbne og nysgerrige og som synes, at de fleste strategiske spil er sjove (derfor er spilsamlingen og ønskelisten også godt broget). Personligt kan jeg godt lide strategisk tunge spil, men foretrækker når det er kombineret med et flot og holdbart tema....
Stony wrote:Jeg vil til enhver tid give Age of Steam de varmeste anbefalinger, men der er ikke noget i din ønskeliste der siger mig, at Age of Steam nødvendigvis vil være lige noget for dig.
Railroad Tycoon er lige knapt så hardcore, og vil måske være nærmere på et "rigtigt" svar. Begge spil er økonomiske spil af den klassiske eurogame slags.
Jeg tror at du har fat i den lange ende der. Det lyder umiddelbart som en god ide ikke at gå efter det mest komplicerede spil. Igen også fordi jeg skal kunne spille det med så mange af vennerne som muligt.
Stony wrote:[skamløs reklame start]
Du kan jo dukke op på Stony Con d. 15. juni. Railroad Tycoon incl. expansion er allerede sat på programmet, så du kan jo skynde dig at melde dig som interesseret til at blive introduceret af Kanzler. ;)
[skamløs reklame slut]


Jeg er desværre bortrejst den 15 juni, men takker mange gange for invitationen. Det ville jo ellers helt sikkert være den bedste måde at lære et af disse spil at kende på.

Tak igen - jeg er blevet utroligt oplyst omkring togspil idag
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Spil med toge????

Post by akwlinka »

Og hvad med 18xx serien eller Tegnetogspil, skal de ikke nævnes?

+ den trillion andre f.eks, pampas serien, eller de utallige andre fra Winsom games. Jeg ser a Wabash Cannonball får en hel del spilletid for tiden.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Spil med toge????

Post by Andrea »

akwlinka wrote: Og hvad med 18xx serien eller Tegnetogspil, skal de ikke nævnes?
Nu bliver jeg nødt til at spørge, hvad Tegnetogsspil er? :)
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Spil med toge????

Post by Stony »

akwlinka wrote:Og hvad med 18xx serien eller Tegnetogspil, skal de ikke nævnes?
Jamen, det kan du jo meget passende gøre. Jeg nøjes med at tale for/imod spil jeg har bare nogenlunde i frisk errindring. :) Jeg har ganske vist prøvet 1830, men det er læææææænge siden.
Andrea wrote:Nu bliver jeg nødt til at spørge, hvad Tegnetogsspil er? :)
Jeg tror Annemette tænker på de togspil, hvor der er en masse punkter på kortet, og istedet for at lægge brikker eller cubes for at markere hvor man bygger spor, så tegner man streger, som så kan viskes ud igen bagefter. De kaldes vist også "crayon games" på BGG.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil med toge????

Post by Larsine »

Andrea wrote: Nu bliver jeg nødt til at spørge, hvad Tegnetogsspil er? :)
http://www.boardgamegeek.com/wiki/page/ ... rail_games, af hvilke jeg umiddelbart kun kan huske Iron Dragon som et helt godt spil, sikkert fordi jeg ikke har prøvet de andre.

LArs
Post Reply