Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jens_Hoppe »

Onsdag aften blev det til første møde med España 1936, to-personers krigsspillet om den Spanske Borgerkrig. Jeg var Francos Nationalister, mens min bror var Republikanerne, og i et spændende spil tippede den militære balance gradvist mere og mere til min side, indtil det til var oplagt at jeg ville kunne løbe ham over ende. Forinden var det blevet til en række dramatiske slag, bl.a. havde han indtaget Madrid, men på det strategiske niveau var det mig der var i offensiven.

Spillet er ret simpelt af et krigsspil at være, men reglerne giver alligevel anledning til nogle spørgsmål. Desuden er både mekanismerne for at rykke og for at kæmpe nogle man skal vænne sig til, til trods for at de på papiret lyder simple nok. Men et ganske udmærket og spændende spil virker det da som. Den angivne spilletid på 180 minutter er dog svær at tro på, hvis man vel at mærke spiller alle 10 ture...

Efterfølgende blev det til et 2-personers Pandemic (alm. sværhedsgrad), og til trods for vores relative uerfarenhed med spillet vandt vi en nem sejr, hvor vi aldrig rigtig var pressede. Sjovt var det dog!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Onsdag aften blev der spillet Through the Ages: A Story of Civilization. Endnu har jeg nok ikke helt fået sundet mig på mødet med dette spil. Umiddelbart virker det mildest talt ekstremt fiddly. Undervejs i spillet kunne jeg til gengæld godt mærke, at jeg blev grebet af spillet. Spillet fortjener afgjort at blive prøvet igen - men måske med færre end de fire spillere vi var ved dette første møde. Spiltiden er nok umiddelbart den største trussel imod spillets overlevelse og min fornemmelse er p.t., at det kan gå begge veje for mig i.f.t. om det er et spil, der vil komme til at blive spillet igen og igen eller om det nu er prøvet, og så ikke bliver til så meget mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jesper »

I går og i morges spillede Magnus og jeg Age of Mythology (med de hurtige kampregler). Magnus satsede som enhver ansvarlig otteåring hærfører ville have gjort det på militær magt - i form a hydraer, kykloper og helte, mens jeg gik den mere fredelige vej mod en veludbygget by med lidt af hvert. I starten så det ud til at diktatorens vej ville føre til sejr - flere af mine landområder forsvandt på mystisk vis, efter at være indtaget af græske styrker, men i et afgørende slag - ikke Thermopylæ, men nok snarere i Alexandria udraderede Pharao og Osiris sønner de græske barbarer (eller er det en tautologi?), og så var det stop. Slutspillet var et race, hvor grækerne oprustede hastigt og egypterne forsøgte at bygge sig til sejr. Og det virkede - lige inden den sidste tur fik egypterne bygget Vidunderet, og afslog endnu en græsk invitation til at dele rigdommene langs nilen.

AoM er faktisk et godt spil, der både har figureffekten (for de otterårige), men som også har bund; i og med at der skal bygges en civilsation til at generere rigdommene. Aktions i form af kort (enten de lidt dyrere kendte) eller de lidt bedre men tilfældige giver også sved på panden. Vi har nu spillet det tre/fire gange, og det er ikke dårligt - og så går det hurtigt.
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Andrea »

Jens og jeg kastede her til aften ud i Innsmouth Escape - et lille spil lidt i stil med Scotland Yard. Dog er temaet her, at en spiller er en lille forskræmt studerende, som forsøger at redde sine venner, der er fanget forskellige steder på brættet - og resten af spillerne er Deep Ones, som forsøger at regne ud, hvor mennesket løber hen, så de kan overfalde ham.

Efter ét spil er det lidt svært at vurdere, hvor godt det skalerer, men det ser ud til, at det er lige lovlig let for mennesket, når man kun er to spillere - men temmelig svært, hvis der er fuldt hus (dvs. fem spillere i alt). Alt i alt en ok oplevelse.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Jesper »

Vi havde besøg og fik os tygget igennem Lifeboats - hvor jeg vandt - Princes of Florence - hvor Andreas vandt - og Cash 'n' Guns - hvor Otto vandt. Derudover lærte jeg at man ikke skal køre med familiepizzaer på cykel i blæsevejr, i hvert fald ikke hvis man har vendt låget mod vinden. Så der tabte jeg halvdelen af aftensmaden...
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Forleden aften kom Through the Ages: A Story of Civilization på bordet. Det blev kun til en kort præsentation og nogle få runders spil. Jeg håber, at spillet kan slå an som et to personers spil i det lille hjem i Hellerup, så jeg kan komme igennem et par (relativt) hurtige spil, der kan give en bedre fornemmelse for spillets mekanismer og ikke mindst samspillet mellem forskellige kombinationer af kort.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Frouvne »

Et enkelt spil Sleuth er det blevet til, hvor jeg blev en suveræn vinder fordi de øvrige spillere lænede sig op ad de fejlagtige oplysninger, der var blevet bibragt af den ene spiller... :twisted:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Larsine »

Fredag tog vi på ferie på Bornholm, og traditionen tro udpegede vi hvert et spil som vi tog med. I år blev det til San Juan, Alhambra, Catan Card Game, Colloseum og Set.

Fredag aften spillede 4 af os San Juan. Jeg vandt med 32 point, Larna blev anden med 30 point, Lea tredie med 25 point og Lilli fjerde med 22 point.

Lørdag spille 3 af os for først gang Alhambra. Jeg vandt med 129 point, Larna blev anden med 118 point og Lilli blev tredie med 100 point. Vi var dog lidt i tvivl om fordelingen af point hvis man står lige. I følge reglerne skal spillere med lige mange bygninger dele point for placeringen. Betyder det at hvis f.eks. 2 spillere har 4 lilla bygninger og en spiller har 3 lilla bygninger i tredie scoringsrunde. Vil de to første så skulle dele 21 point (og få 10 hver), medens den tredie scorer 13 point?

Søndag spillede vi igen San Juan. Lilli vandt med 33 point, jeg blev anden med 28 point, Larna tredie med 27 point og Lea fjerde med 26 point.

Søndag aften spillede Lisa og jeg San Juan. Lisa vandt med 33 point, medens jeg kun fik 25 point.

Mandag spillede Lilli og jeg Catan. Jeg vandt med 12 point mod Lillis 10 point, men det var tæt løb hele spillet.

Mandag aften spillede vi alle 6 Alhambra, og jeg synes stadig at det fungere fint med 6 spillere, selvom der var lidt rigelig down-time. Svigermor havde aldrig spillet noget som dette med hun klarede sig fint. Lilli vandt med 100 point. Lea blev anden med 73 point. Svigermor blev trede med 68 point. Larna blev fjerde med 67 point. Jeg blev femte med 63 point. Lisa blev sjette med 52 point.

God start på ferie som fortsætter ind i juli måned.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2008

Post by Andrea »

Larsine wrote: Lørdag spille 3 af os for først gang Alhambra. Jeg vandt med 129 point, Larna blev anden med 118 point og Lilli blev tredie med 100 point. Vi var dog lidt i tvivl om fordelingen af point hvis man står lige. I følge reglerne skal spillere med lige mange bygninger dele point for placeringen. Betyder det at hvis f.eks. 2 spillere har 4 lilla bygninger og en spiller har 3 lilla bygninger i tredie scoringsrunde. Vil de to første så skulle dele 21 point (og få 10 hver), medens den tredie scorer 13 point?
Hvis spillerne står lige som vist i ovennævnte eksempel, så lægger man points for første- og andenpladsen sammen og dividerer med to (og runder ned, hvis der er behov for det), og så får de to spillere det samme antal points. Den tredje spiller får så tredjeplads-pointene.
Post Reply