España 1936

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

España 1936

Post by larkin »

Hej Forum.

Jeg har netop fået et nyt spil ind ad døren fra 12Spiel.de, og jeg er spændt som en lille dreng på at få det prøvet....

Spillet hedder España 1936, og det er et spansk krigsspil for to personer, der beskæftiger sig med begivenhederne under den spanske borgerkrig 1936-1939.

Jeg har endnu ikke læst reglerne, og ved derfor ikke så meget om spillets mekanismer. Spillebrættet er et meget indbydende kort over Spanien, der er inddelt i forskellige zoner. Kampanger og kampe løses ved hjælp af to dæk kort, der har forskellige årstal påtrykt således, at man kun kan spille dem i specifikke runder af spillet.

Jeg er ret vild med historiske simulationsspil, og jeg glæder mig til at se, hvordan designeren har løst den svære opgave at nedkoge en borgerkrig til ti runder imellem to spillere. Den ene spiller repræsenterer den Nationale hær og deres allierede med general Franco i spidsen, mens den anden spiller repræsenterer den Republikanske hær, Anakister, kommunister og liberale.

Den spanske Borgerkrig er kendt for at være meget kaotisk og præget af mange interne konflikter. Modstanden imod Nationalisterne led af det problem, at den aldrig formåede at organisere sig ordentligt. De mange soldater, der kom til Spanien fra hele verden for at kæmpe imod Franco, var idealister, kommunister og anakister, der havde hjertet på det rigtige sted, men som mange af dem aldrig havde holdt et gevær i hånden. Derudover var de republikanske hære præget af politiske uoverenstemmelser imellem de forskellige fraktioner, og det varede ikke længe inden der opstod svære interne konflikter. Franco benyttede sig af denne sitution, og således lykkedes det ham at overtage magten i 1939.

Franco var landets diktator i knap 36 år indtil 1975, og han er fortsat en forhadt skikkelse i store dele af Spanien. Katalonien er en af de regioner, hvor Franco forbød folket at tale deres eget sprog og leve efter deres egne skikke og traditioner, og jeg finder det interessant, at spillets designer Antonio Catalan kommer fra denne region. Jeg tror at han har gjort sig ekstra umage for at skabe et spil, der repræsenterer den historiske virkelighed bedst muligt samtidigt med, at vi som spillere får muligheden for at ændre historiens udfald!

Jeg er specielt vild med spillets grafiske side. Forsiden på boksen er en plakat fra krigens tid, og resten af spillets layout korresponderer med denne form for 30'er krigsæstetik. Alle komponenter synes også at være af god kvalitet

Som man måske fornemmer glæder jeg mig helt vildt til at spille spillet.... lad os håbe at det ikke skuffer!!!!!!

Er der nogle andre herinde der kender mere til spillet, må de gerne uddybe lidt mere på spillets mekanismer, eller blot give deres mening med..... :D
Last edited by larkin on Fri Jun 20, 2008 3:18 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: España 1936

Post by Jens_Hoppe »

Ja, det ser spændende ud. Mit eksemplar burde også ankomme snart. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: España 1936

Post by larkin »

Jens_Hoppe wrote:Ja, det ser spændende ud. Mit eksemplar burde også ankomme snart. :)
Fedt. Så er jeg ikke den eneste, der faldt for fristelsen :wink:
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: España 1936

Post by Jesper »

Jeg synes også det trækker...
larkin wrote:
Jens_Hoppe wrote:Ja, det ser spændende ud. Mit eksemplar burde også ankomme snart. :)
Fedt. Så er jeg ikke den eneste, der faldt for fristelsen :wink:
Jesper Rugård Jensen
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: España 1936

Post by larkin »

Jesper wrote:Jeg synes også det trækker...
Jeg skal nok vende tilbage, med min mening, når jeg engang har fået spillet det i løbet af sommeren.... Så kan du jo se om det afhjælper eller forværer din higen... :)
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2956
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 211 times
Been thanked: 1 time

Re: España 1936

Post by Kanzler »

Jeg har også bemærket mig denne titel op til flere gange, men troede egentlig ikke at spillet var tilgængeligt endnu.. Super at det nu kan købes fra Tyskland. Jeg glæder mig til at høre en anmeldelse, når du har prøvet spillet, for det er afgjort et spil jeg godt kunne finde på at købe.

I øvrigt en fin historisk baggrundsbeskrivelse du kom med - en fin Appetizer, som kun gør interessen endnu større :D Takker!
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: España 1936

Post by Helle »

Altså hvorfor ikke benytte lejligheden til at prøve spillet .... jer, der står og overvejer at købe .... :D ....
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: España 1936

Post by larkin »

Den engelske udgave af spillet er også først lige kommet nu, og takket være 12Spiels aldeles hurtige service, har jeg modtaget det ret hurtigt (jeg bestilte sidste Onsdag og modtog det onsdagen efter).

Jeg kan sagtens overtales til et spil, men da jeg sidder og skriver mit speciale, der skal afleveres ganske snart, er tiden lidt knap indtil august .... Men jeg vil da bestemt forsøge at knibe et prøvespil ind..... :P
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: España 1936

Post by Taibi »

Nu er dette en gammel tråd... men fik folk spillet det - og i så fald, hvad er dommen? :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: España 1936

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet det en enkelt gang sidste sommer, og det virkede som et solidt, veldesignet spil. Her er hvad jeg skrev dengang:
amun.dk wrote: Det sidste stykke tid har jeg anskaffet mig et hav af nye spiltitler. En af disse fik jeg denne aften prøvet med Frederik, nemlig krigspillet España 1936 som ikke overraskende handler om den Spanske Borgerkrig. Nu er denne konflikt ikke noget jeg rigtig ved noget om i forvejen, andet end at den var mellem de "røde" Republikanere og Francos Nationalister, men spillet var nu en glimrende introduktion til emnet.

De stridende parter starter med landet delt nogenlunde ligeligt i blandt sig: Nationalisterne kontrollerer det vestlige Spanien, og Republikanerne det østlige. Desuden befinder Franco og en del regulære styrker sig i Nordafrika, og da disse kan bringes til Spanien, kan de ændre balancen mellem de militser spillerne ellers primært råder over.

Spillet er relativt simpelt: Movement er point-to-point, og enheder kan rykke så langt de vil i venligtsindet territorium, men skal stoppe når de rykker ind i et felt med fjender. Efter begge sider har rykket placeres generaler i potentielle konfliktfelter (generaler skal bruges for overhovedet at få lov til at foretage et angreb i feltet). Kamp er en enhed-mod-enhed affære, hvor hver enhed slår en række terninger, og hvert hit (5+) giver en skade til den anden enhed.

En række felter er "victory point byer", og som udgangspunkt vinder den spiller der kontrollerer flest af disse i slutningen af spillet. Der er dog en række andre victory conditions der kan stoppe spillet tidligere (hvis Nationalisterne indtager Madrid tidligt i spillet, f.eks.). Med specialregler der dækker fly, tanks, skibe, samt med en lang række event-kort, er der nok at tænke over i spillet.

Spillet er desuden rigtigt flot, med store farverige brikker og et artwork generelt holdt i en tidstypisk stil, som dette billede af bagsiden af æsken kan give et indtryk af:

Image

Frederiks og mit spil forløb fint og var både sjovt og spændende. Som altid med krigsspil brugte vi længere tid på at spille end den officielle tid, men vi er nok bare langsomme. Spillets relative simpelhed taget i betragtning havde vi faktisk temmelig mange regelspørgsmål, så helt perfekt skrevet er reglerne ikke. Men en positiv oplevelse var det.

Jeg var Francos Nationalister, mens Frederik var Republikanerne, og i et spændende spil tippede den militære balance gradvist mere og mere til min side, indtil det til var oplagt at jeg ville kunne løbe ham over ende. Forinden var det blevet til en række dramatiske slag, bl.a. havde han indtaget Madrid, men på det strategiske niveau var det mig der var i offensiven hele tiden.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: España 1936

Post by Taibi »

Tak. :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply