Essen 2008 spil

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Essen 2008 spil

Post by Jens_Hoppe »

Så er den første udgave af Essen 2008 Canonical List kommet op på BGG. Så lad sommerens/efterårets hype opbygge sig, hvad enten det er Martin Wallace's After the Flood, Winsome's Preußische Ostbahn, Ystari's Sylla, Stefan Feld/Ravensburger's The Name of the Rose, deluxe-udgaven af War of the Ring, eller noget helt andet man ser frem til! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Essen 2008 spil

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Så er den første udgave af Essen 2008 Canonical List kommet op på BGG. Så lad sommerens/efterårets hype opbygge sig, hvad enten det er Martin Wallace's After the Flood, Winsome's Preußische Ostbahn, Ystari's Sylla, Stefan Feld/Ravensburger's The Name of the Rose, deluxe-udgaven af War of the Ring, eller noget helt andet man ser frem til! :)

Ja, det er da på høje tid at se frem til årets helt store begivenhed! :D

De spil du nævner, Jens, er nok et meget godt udtryk for nogle af de ting, man allerede nu kan udpege som noget, der kan imødeses med spænding. Stefan Felds The Name of the Rose kunne være en rigtig interessant outsider, der potentielt kunne få en central placering et sted i Hellerup! :wink: Stefan Feld har allerede kreeret et par spil, der er ganske interessante, men som nok ikke vil blive spillet af mig om et par år. Men et deduktionsspil af en så solid håndværker, der i forvejen producerer lidt tørre spil - hvilket jeg personlig finder oftest er det man lykkes bedst med i forbindelse med deduktionsspil - det er noget, der skal prøves. Lykkes han, vil det få meget spilletid. Men det er en outsider og ikke det jeg venter med mest spænding på.

Deluxe-udgaven af War of the Ring venter jeg med spænding på. Det bliver spændende at se, hvor vellykket den bliver. Og det bliver ikke mindre spændende at se, hvad der kommer til at stå på prisskiltet. War of the Ring er et spil, jeg meget gerne ville komme til at holde af og en deluxe-udgave kunne godt være det der skal til for at det kunne blive et spil, der skal dyrkes!

P.t. er det dog helt sikkert Winsome Games spil, jeg er mest nysgerrig i forhold til. Og lad os da bare komme indsigelserne i forkøbet: Ja, designet er nærmest ikke-eksisterende og produktkvaliteten i bund. Til gengæld er Harry Wu's spil fra sidste år Wabash Cannonball nok det spil i året, jeg har fundet mest interessant. I år følger der så en udvidelse til spillet: Wabash Cannonball Expansion - Erie Railroad. Denne udvidelse skal naturligvis prøves, men da det er en mini-udvidelse, der blot tilføjer en enkelt jernbane, er det ikke her mine største forventninger ligger. Wabash Cannonball udgjorde det, der nu er blevet til første del af Winsome's Historic Railroads System. Harry Wu kommer i år med anden del, der går under titlen Preußische Ostbahn, og som ud fra de første sparsomme oplysninger ser meget interessant ud. Der udkommer dog også et tredje spil i serien Winsome's Historic Railroads System, som går under titlen Gulf, Mobile & Ohio og som beskrives som et gamers game. På baggrund af mine erfaringer med Wabash Cannonball er mine forventninger meget høje til disse to spil. Som altid sælges Winsome Games' spil i en samlet pakke, der traditionen tro indeholder en udvidelse til Age of Steam: The Age of Steam: Texas, Oklahoma & New Mexico. Hvor udvidelsen til Age of Steam tidligere i sig selv ville kunne få mig til at købe Winsome Games spil, ser jeg det i år som en bonus, da det er de øvrige spil forventningerne er højest til. I øvrigt havde jeg for ganske nyligt en kort e-mail udveksling med John Bohrer, hvori han gav udtryk for, at det var hans overbevisning at standarden af årets spil fra Winsome Games er højere end vanligt. Så nu er det bare om at tælle dagene... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Essen 2008 spil

Post by larkin »

Frouvne wrote:Stefan Felds The Name of the Rose kunne være en rigtig interessant outsider, der potentielt kunne få en central placering et sted i Hellerup! :wink:


Ja, uden og vide det mindste om denne Stefan Felds, og udfra den sparsomme information på BGG om The Name of the Rose synes jeg også, at dette spil lyder ganske interessant
Frouvne wrote:Så nu er det bare om at tælle dagene... :D
Er der egentlig nogle der skal derned???
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14613
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Essen 2008 spil

Post by Frouvne »

larkin wrote:[...]
Frouvne wrote:Så nu er det bare om at tælle dagene... :D
Er der egentlig nogle der skal derned???

Det kan du blive meget klogere på i tråden: ESSEN 2008. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Essen 2008 spil

Post by larkin »

Frouvne wrote:Det kan du blive meget klogere på i tråden: ESSEN 2008. :)
Tak

jeg håber det bliver en fed oplevelse for dem, der kommer afsted...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Essen 2008 spil

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Stefan Felds The Name of the Rose kunne være en rigtig interessant outsider, der potentielt kunne få en central placering et sted i Hellerup! :wink:
Hæ, ja, jeg tænkte på jer da jeg læste om det. :)

Personligt synes jeg Ystaris nye Sylla lyder spændende. Et spil om det gamle Rom, hvor spillerne forsøger at komme til tops på den politiske rangstige, men hvor et vist niveau af samarbejde er nødvendigt spillerne imellem...? Spilbart på en time, og med elementer af St. Petersburg, lyder det som en mystisk Frankenstein-hybrid af et let tysk spil og Republic of Rome! :)

Listen af Winsome-spil kan jeg ikke sige så meget til, men det lyder som om der godt kunne være et par hits i blandt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Essen 2008 spil

Post by akwlinka »

Frouvne wrote:
P.t. er det dog helt sikkert Winsome Games spil, jeg er mest nysgerrig i forhold til. Og lad os da bare komme indsigelserne i forkøbet: Ja, designet er nærmest ikke-eksisterende og produktkvaliteten i bund. Til gengæld er Harry Wu's spil fra sidste år Wabash Cannonball nok det spil i året, jeg har fundet mest interessant. I år følger der så en udvidelse til spillet: Wabash Cannonball Expansion - Erie Railroad. Denne udvidelse skal naturligvis prøves, men da det er en mini-udvidelse, der blot tilføjer en enkelt jernbane, er det ikke her mine største forventninger ligger. Wabash Cannonball udgjorde det, der nu er blevet til første del af Winsome's Historic Railroads System. Harry Wu kommer i år med anden del, der går under titlen Preußische Ostbahn, og som ud fra de første sparsomme oplysninger ser meget interessant ud. Der udkommer dog også et tredje spil i serien Winsome's Historic Railroads System, som går under titlen Gulf, Mobile & Ohio og som beskrives som et gamers game. På baggrund af mine erfaringer med Wabash Cannonball er mine forventninger meget høje til disse to spil. Som altid sælges Winsome Games' spil i en samlet pakke, der traditionen tro indeholder en udvidelse til Age of Steam: The Age of Steam: Texas, Oklahoma & New Mexico. Hvor udvidelsen til Age of Steam tidligere i sig selv ville kunne få mig til at købe Winsome Games spil, ser jeg det i år som en bonus, da det er de øvrige spil forventningerne er højest til. I øvrigt havde jeg for ganske nyligt en kort e-mail udveksling med John Bohrer, hvori han gav udtryk for, at det var hans overbevisning at standarden af årets spil fra Winsome Games er højere end vanligt. Så nu er det bare om at tælle dagene... :D
Allerede sidste år var Winsom spillene klart forbedret. Med en mere professionel printer var der kommet farve på brædderne og hvis jeg ikke husker helt galt så var det også første år med trækuber. Uanset hvad, så tror jeg jeg har købt Johns spil de sidste 10 år, uden tanke for om det var gode spil. Der er altid et eller to og hvis man er heldig tre spil i pakken der er gode, og tilmed har et par af mine yndlings spil gennem årene kommet fra Winsom. F.eks. Lokomotiv Werks, som jeg stadig med stor glæde bringer på bordet så snart min spilvenner siger ja.
Image
Post Reply