Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Juli måned er på dørtærsklen og byder forhåbentlig på brætspilsoplevelser! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Firben
Posts: 8
Joined: Thu May 29, 2008 6:45 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Firben »

Ingenious...
Jeg prøvede det med 2 spillere, og det funger ganske fint!
Spillet heder også Genial på dansk, men jeg er ikke sikker på at det er til at få fat i mere..
Spillet er et "tile laying" spil, hvor man har nogle brikker der minder allermest af muterede domino brikker..
Pointgivning er lidt i stil med Scrable, hvor man få point alt efter hvor mange sammenhængende felter af en farve man få ved at ligge brikken.
Man holder løbende styr på sine pont, per farve, ved at flytte en lille brik af tilsvarende farve på en lille tabel.
Det sjove her er at når spillet er slut (nå man ikke kan placere flere brikker) er vinderen den hvis bagerste brik ligger forrest, i forhold til modstanderen..
Det vil sige at man kan ikke koncentrer sig om kun én farve, men skal sørge for at få alle ens brikker med, og holde øje med om mostanderen gør det samme..
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by akwlinka »

Firben wrote:Ingenious...
Jeg prøvede det med 2 spillere, og det funger ganske fint!
Spillet heder også Genial på dansk, men jeg er ikke sikker på at det er til at få fat i mere..
Spillet er et "tile laying" spil, hvor man har nogle brikker der minder allermest af muterede domino brikker..
Pointgivning er lidt i stil med Scrable, hvor man få point alt efter hvor mange sammenhængende felter af en farve man få ved at ligge brikken.
Man holder løbende styr på sine pont, per farve, ved at flytte en lille brik af tilsvarende farve på en lille tabel.
Det sjove her er at når spillet er slut (nå man ikke kan placere flere brikker) er vinderen den hvis bagerste brik ligger forrest, i forhold til modstanderen..
Det vil sige at man kan ikke koncentrer sig om kun én farve, men skal sørge for at få alle ens brikker med, og holde øje med om mostanderen gør det samme..
Spillet er kendt, og ved du at der findes en 2 personers version, også kaldet rejse udgaven.

Scorings mekanismen er typisk Kniza (tror faktisk det var ham der opfandt den til Euphrat & Tigris)
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by akwlinka »

Jeg var blevet inviteret i byen i går, og derefter fik jeg så mulighed for et enkelt spil Agricola. Og denne gang måtte vi erklære 2 perosner for vindere. Det sker ikke så tit, og jeg var heldigvis en af dem.

Den engelske udgave. Spillet var lige så godt som de forgående 33 spil jeg har spillet hen over vinteren. Men nu er man igen nødt til at læse hvad der står på kortene. Et, så er de på engelsk. To, så er der en del nye og ændred kort, og Tre, så var det bare mit andet spil med 5 spillere. Og jeg kan lide Agricol med alle antal spillere. (nej ikke 1, for det betyder at jeg er alene og ikke har nogen at dele min oplevelse med, og det er nu halvdelen af fornøjelsen).

Vi fik også et væddeløb mod galaxen da næsten halvdelen af selskabet var gået. Det skulle jeg aldrig have gjort. Jeg tabte, det blev alt for sent og nu må jeg døje med træthed og ugidelighed.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

Her til aften havde jeg min gode ven Peter på besøg. Med festivalmusikken som baggrundsstøj (*suk*) fik vi spillet et par spil - først en omgang AMAZEing Labyrinth (som vakte generel barnlig begejstring) og dernæst Druidenwalzer, som jeg er blevet temmelig glad for efterhånden.
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by akwlinka »

Andrea wrote:Her til aften havde jeg min gode ven Peter på besøg. Med festivalmusikken som baggrundsstøj (*suk*) fik vi spillet et par spil - først en omgang AMAZEing Labyrinth (som vakte generel barnlig begejstring) og dernæst Druidenwalzer, som jeg er blevet temmelig glad for efterhånden.
JEg synes også at Druidenwalzer, 2 spillerspil fra kosmos (der findes nok ikke to titler med det navn) er godt, men jeg er sikker på hvis de havde beholdt pirat temaet, så havde spillet fået en større udbredelse. Men mekanismen er god.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

akwlinka wrote: JEg synes også at Druidenwalzer, 2 spillerspil fra kosmos (der findes nok ikke to titler med det navn) er godt, men jeg er sikker på hvis de havde beholdt pirat temaet, så havde spillet fået en større udbredelse. Men mekanismen er god.
Pirater er også et sejt tema! Men jeg vidste ikke, at spillet oprindeligt havde det tema :)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Helle »

akwlinka wrote:
Andrea wrote:Her til aften havde jeg min gode ven Peter på besøg. Med festivalmusikken som baggrundsstøj (*suk*) fik vi spillet et par spil - først en omgang AMAZEing Labyrinth (som vakte generel barnlig begejstring) og dernæst Druidenwalzer, som jeg er blevet temmelig glad for efterhånden.
JEg synes også at Druidenwalzer, 2 spillerspil fra kosmos (der findes nok ikke to titler med det navn) er godt, men jeg er sikker på hvis de havde beholdt pirat temaet, så havde spillet fået en større udbredelse. Men mekanismen er god.
Jeg forstår det bare ikke ... er det en mangel i min opdragelse ... ????
Opgav godt nok også hurtigt ....
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

I onsdags kom Through the Ages: A Story of Civilization igen på bordet. Det vækker stadig ambivalente følelser i mig. Jeg vil gerne kunne lide spillet og det indeholder bestemt elementer, der kunne gøre det til et interessant møde. Men man bruger meget tid på at fnidre rundt træ-kuber, der er meget nede-tid med fire spillere og selvom der er mulighed for interaktion mellem spillerne, har jeg ikke haft overskud nok til at følge med i hvad der foregår i de andre spilleres civilizationer, til at det har virket synderlig interessant på mig. P.t. er min primære forhåbning, at det kan vinde interessen ved at blive spillet som to-spillers spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by qute »

Jeg fik spillet Battlelore i går.
Rigtig sjovt og figurerne er jo fantastiske. Jeg tør slet ikke tænke på hvor godt de vil se ud med maling :!:

Vi spillede første bane igennem 2 gange. og første gang vandt jeg over Jeppe 4-1 og anden gang vandt Jeppe over Martin 4-1 selvom han spillede "Ze French Bastards" begge gang. Hmmm :D

Ellers blev det til små spil som Coloretto, for sale og battleline.

God aften alt i alt.
Image
User avatar
MartinMPedersen
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Sun Feb 11, 2007 6:10 pm
Favoritspil: trax

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by MartinMPedersen »

qute wrote:Jeg fik spillet Battlelore i går.
Rigtig sjovt og figurerne er jo fantastiske. Jeg tør slet ikke tænke på hvor godt de vil se ud med maling :!:

Vi spillede første bane igennem 2 gange. og første gang vandt jeg over Jeppe 4-1 og anden gang vandt Jeppe over Martin 4-1 selvom han spillede "Ze French Bastards" begge gang. Hmmm :D
Jeg tror at det gik mest udover French at vi glemte nogle af reglerne i første spil.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Andrea »

I går besøgte vi et vennepar og havde traditionen tro nogle brætspil under armen. Vi introducerede dem for Red Dragon Inn, hvor det denne gang var den voldelige krigerkvinde, der vandt (efter første gang, vi spillede det, havde vi en mistanke om, at én af rollerne ville ha' en tendens til at vinde, men nu har jeg spillet det tre gange, og hver gang har det været en ny rolle, der vandt til sidst).

Derpå blev det til 2 x Coloretto, inden der var et glædeligt gensyn med Vikings.

Aftenen rundede af med, at værtsparret introducerede os for Lost Cities, som de fik som værtsgave ved sidste besøg. Hverken Jens og jeg havde prøvet det før, men værterne var meget glade for det, og så var det jo lidt sjovt, at de for en gangs skyld skulle introducere os for et brætspil :)

Spiloplevelsen var ganske udmærket - jeg kan godt se, hvorfor mange er begejstrede for det, men det er ikke et spil, jeg behøver at eje.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Larsine »

Ferien på Bornholm forsatte.

Tirsdag aften begyndte vi et spil Colloseum, men efter 3 runder måtte vi stoppe. Det blev afsluttet onsdag aften. Jeg vandt med min ynglingsstrategi, shows med skibe og ellers skrabe masser af medaljer sammen. Jeg havde 9 medaljer til det afsluttende show og scorede 103 point. Larna blev anden med 84 point. Lea tredie med 82 point. Lilli fjerde med 81 point og Lisa femte med kun 62 point.

Onsdag aften spillede 4 af os Alhambra. Lilli vandt med 139 point. Larna blev anden med 105 point. Lea og jeg delte trediepladsen med 86 point hver.

Torsdag blev Larne introduceret til Catan Card Game. Vi spillede kun til 10 point, som jeg nåede medens Larna kun havde 7 point.

Fredag skulle vi med den langsomme færge hjem, så der var tid til et par spil. Vi startede med San Juan. Lilli vandt med 31 point. Larna og jeg endte megge med 30 point, og havde begge 7 kort tilbage, så vi delte anden pladsen. Lea fik tredie pladsen med 23 point.

Herefter spillede Larna og jeg Catan, men igen kun til 10 point. I lang tid førte Larna da hun havde både ridder- og mølle-magten. Men dem snuppede jeg fra hende og spillet endte 10-5 til min fordel.

Nu skal vi så pakke ud, og pakke ind igen til et par uger i sommerhuset.

Lars
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by Frouvne »

Efter at de i de seneste dage udelukkende er min søn, der har holdt mig til ilden, hvad angår spilleriet med Logik for begyndere og Lunar Lockout, tog jeg mig selv i nakkehårene og gennemførte mit første spil Agricola som et solo-spil. Jeg spillede med de fulde regler (altså ikke familie-udgaven) og jeg tror, det var en god måde at introducere mig selv til spillet på, da der var nogle ting, der ikke stod lysende klart efter første regelgennemlæsning. Førstehåndsindtrykket var pænt og jeg vil faktisk ikke udelukke, at jeg vil kunne finde på at spille solo-versionen igen. Men jeg vil nu alligevel snarest indlede min jagt på en eller flere modstandere til mit kommende spil! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2008

Post by akwlinka »

Søndag havde Consim forlagt sin spilledag her til Lynæs, hvor jeg bor på kroen.

Alt i alt kom 11 mennesker for at spille diverse spil. Der kom Cuba, Agricola, Race for The Galaxy, Hängende garden og en Prototype fra Rio Grande der skulle komme til Essen, på bordet.

Mit udbytte blev 2 spil Agricola med mit splinter nye Engelske spil. Jeg er ikke helt tilfreds med de grafik ændringer de har lavet, og for en der er vandt til at spille den tyske udgave, så er det ikke så let at omstille sig til de andre navne for tingene, til stor forvirring for de andre spillere ved bordet.

Til sidste blev der spillet et spil Race for the Galaxy, men her var jeg åbenbart ikke helt skarp i går (jeg var lidt træt efter en lang lørdag i Køkkenet) så regelforklaringen blev lidt rodet. Men vi kom igennem og jeg tror de kunne lide spillet, det skulle i hvert fald prøves igen en anden gang.
Image
Post Reply