Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Frouvne »

Jeg prøver endnu en gang at spørge ud i forsamlingen: Hvad var månedens spiloplevelse for dig i juni måned 2008?

Endnu en gang lægger jeg selv ud med at udpege min største spiloplevelse. :) min vurdering af mine spiloplevelser.

Så vidt jeg på stående fod kan huske, spillede jeg femten forskellige spil i juni måned. En del af disse var hyggelige småspil, der måske nok kan give gode spiloplevelser, men primært huskes for det selskab de spilles i: Den store dyrequiz, Black Stories, Tower of Logic, Fleet 1715 og Trivial Pursuit - Disney Pixar Udgave.

Andre spil der heller ikke imponerede var Airships, Tinners' Trail og Khronos - men alle er de dog spil, jeg ingen problemer vil have med at spille igen.

Volcano vil jeg i denne omgang gå let henover, da jeg endnu ikke er kommet mig over ydmygelsen ved at tabe til Jens Hoppe, men det skal nok komme frem igen og igen og igen ligesom det også vil ske med Sleuth og Black Vienna, hvor det sidste dog kun er blevet spillet online for mit vedkommende, hvilket for mig diskvalificerer det i denne sammenhæng.

Io var endnu på et tidligt prototype-stadie, men jeg vil erindre første gennemspilning, når jeg en gang prøver den endelige version i Essen!

Dermed er månedens spiloplevelse for mig kogt ned til at måtte befinde sig blandt titlerne: Friedrich, Race for the Galaxy og Through the Ages: A Story of Civilization. Race for the Galaxy vil formentlig være det af de nævnte spil, der vil blive spillet mest... endnu kan det dog nå at blive udkonkurreret af Glory to Rome, hvis det når at komme til huse inden Race for the Galaxy er blevet spillet noget mere. Af en eller anden grund får Race for the Galaxy mig ikke til at sige: "Wow", selvom jeg er blevet grebet af det. Through the Ages: A Story of Civilization mangler på samme vis at gribe mig - her har jeg dog fornemmelsen for, at det sagtens kan nå at ske endnu. Friedrich blev jeg til gengæld straks meget betaget af og selvom jeg endnu ikke har fået det spillet igen, er det klart et spil, der trækker i mig og som jeg godt kan spekulere over: "Hvad nu hvis...". Så for mig er der ingen tvivl om, at mødet med Friedrich bød på månedens spiloplevelse for mit vedkommende! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by akwlinka »

Ja Juni måned blev også en svag måned. Kun 9 spil blev det til. Det er også bare pga. arbejdet.

På Stony Con stiftede jeg bekendskab med månedens bedste og dårligste oplevelse.

Den bedste først. Brass. Det tredie Wallace spil jeg kan lide. Dårlige reglerm, men i bund og grund et simpelt spil, hvor man bare lige skal holde tungen lige i munden, for om en storslåede plan i det hele taget kan lade sig gøre. Som jeg tidligere har skrevet en stor del fnidder, men det er det hele være. I hvert fald endnu.

Månedens dårligste oplevelse var Galaxy Trucker. Et byg dit rumskib under så meget kaos og tidspres som muligt. Håb at alt sidder som det skal. Og flyv ud i verdens rummet og håb på at løbe ind i så få meteroitter som muligt.
Meget kaos, og stort heldfaktor. Flere beskrev spillet som sjovt når man samtidig drikker et par øl, men jeg drikker altså ikke øl.

Forhåbenligt bliver juli mere spilfyldt en de to foregående måneder, for her har det da været ren tørke.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Brichs »

Jeg tror kun jeg har prøvet 2 "nye" spil i juni... Fjords! og Scrabble.

Fjords! er helt klart en vinder i min bog, som nogle herinde måske snart er ved at forstå. Hehe.
Juni måned har bare været al for travl måned, med for få venner, og for lidt fritid.. er startet nyt job og meget andet, så har ikke haft tid til at spille.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Black Sea »

Flere gode nye oplevelser i juni, bl.a. på Stony-con II. Her stødte jeg på Race for the Galaxy, der for mig er en kraftigt forbedret udgave af San Juan, som jeg i forvejen godt kan lide (slightly broken). Stone Age var en anden positiv oplevelse. Jeg kan rigtig godt lide worker-placement games og denne er ingen undtagelse.

Endelig fik jeg spillet Titan (erhvervet ultimo maj) med kæresten og det blev til et næsten 5 timers episk spil med en afgørelse hvor de 2 Titaner var de sidste på brædtet.

Selv om Stone Age sikkert ville blive spillet mest, vil jeg dog stadig ikke tøve med at erklære Race for the Galaxy månedens bedste nye spiloplevelse i juni. Titan er stadig en favorit og skal nok blive spillet adskillige gange.
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by jondifool »

Det blev til et par nye oplevelser på gaming fronten.

Mest imponeret har jeg været over at ticket to ride card game er så godt et spil!

Stone Age virker som et fint spil, men det mangler et eller andet for virkelig falde i min smag. Det er dog en fordel at det nu kan spilles på BSW. Grundmekaniken er at man ruller terninger, og antallet af øjne konverteres til point. Imho En svag mekanisme der er dog er meget veludført. Jeg opleveraf at der kunne være gjort noget for at gøre bygningerne mere interesant

Og jeg har en flok venner der vil nyde galacy trucker (med en sixpack ved siden af). Det er egentligt lidt i stil med et spil som roborally.
Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Jesper »

To spil der stikker af:

Age of Mythology fordi Magnus gider spille det - og det er sjovt.
Princes of Florence - fordi det virker så kaotisk.

Tror jeg vil komme til at holde af Stone Age - og har lige opdaget at cash 'n' guns har en partner udvidelse (jakoozien :-))
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Andrea »

Juni var ikke den store spilmæssige oplevelse for mit vedkommende.

Det blev dog til en del introduktioner til nye spil, hvor jeg vil fremhæve Stone Age, Galaxy Trucker og Khronos. Stone Age overraskede positivt - da jeg første gang læste om det, var jeg bange for, at det mindede for meget om Pillars of the Earth (som det helt naturligt blev sammenlignet med, da de minder en del om hinanden), men SA virkede meget mere 'smidigt', og det var lettere at bruge forskellige strategier frem for PotE, som jeg finder en anelse liniært og fastlåst.

Galaxy Trucker levede meget godt op til forventningerne - kaotisk og sjovt, men vores rumskibe fik dog ikke så mange tæsk, som jeg havde regnet med (måske havde vi bare været gode til at bygge nogle velfungerende rumskibe - måske var vi bare heldige).

Khronos var en interessant oplevelse - det var knapt så kompliceret, som jeg først havde frygtet, men det kræver til gengæld, at man skal kunne overskue, hvordan enkelte handlinger påvirker de efterfølgende tidsperioder. Det må jeg helt bestemt prøve at spille igen :)

Og så var der også et glædeligt gensyn med Nexus Ops - herligt herligt!
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik prøvet Pandemic for første gang i juni, og det imponerede behørigt. Dog er jeg lidt i tvivl om holdbarheden af spillet, for modsat Knizias LOTR spil som har utroligt mange nuancer, har jeg en fornemmelse af at Pandemic meget hurtigt kunne føles som det samme hver gang. Det vil tiden vise.

Af krigsspil fik jeg prøvet España 1936 som virkede som et solidt, underholdende og ikke mindst flot krigsspil. Med min sædvanlige krigsspils-modstander var dette spil dog også meget langt, så tiden må vise om det er noget der vil blive spillet mange gange...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply