Dominion

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Dominion

Post by Mik »

akwlinka wrote:Søndag havde Consim forlagt sin spilledag her til Lynæs, hvor jeg bor på kroen.

Alt i alt kom 11 mennesker for at spille diverse spil. Der kom Cuba, Agricola, Race for The Galaxy, Hängende garden og en Prototype fra Rio Grande der skulle komme til Essen, på bordet.
Ja, prototypen er nu ikke længere en prototype, men en fuldt færdigt spil (selvom min kopi er hjemmelavet)- hvilket også var årsagen til at jeg nu kan tage den med ud 'blandt almindelige folk' :)

DOMINION er en nyskabelse som har vakt stor begejstring blandt de fleste som har prøvet det: det er et kortspil med 500 kort (dog kun ca. 30 forskellige slags) hvoraf man kun bruger halvdelen i hvert spil. Grundideen i spillet er at man kreerer sit eget deck ved hele tiden at tilføre nye kort til det - og inden nogen siger 'Magic', må jeg hellere skynde mig at tilføje at sammenligningen er ganske overfladisk, og yder ingen af spillene retfærdighed.

Kortene er opdelt i Pengekort (1,2 og 3 penge), VP-kort (1,3 og 6 point) samt 10 sæt Actionkort - og det er disse sidste der skaber spillet, og skaber variationen fra spil til spil. Hvert sæt består af 10 kort, og ved at udskifte nogle sæt med andre af de 25 sæt som grundspillet indeholder (ja, udvidelser er planlagt!) ændrer man strategien for success.

Målet er naturligvis at få så mange point som muligt, og her ligger det snedige i spillet: det ville jo være alt for nemt blot at købe VP-kortene. Men da disse blot 'samler støv' i ens deck indtil spillet er slut må man nødvendigvis finde en måde at undgå at få dem på hånden, hvis man kan - og her kommer Action-kortene ind.

Alle kort i ens personlige deck bliver blandet og genbrugt utallige gange i løbet af spillet. En tur begynder altid med en hånd på 5 kort, hvoraf man må spille ET Actionkort, og udføre den pågældene handling og derefter købe ET ny kort. Herefter discarder man resten af sin hånd samt alle kort på bordet, og trækker en ny hånd på 5 kort.

Alt dette er er en langsom og omstændelig måde at forøge mængden af kort på, så derfor vil de fleste straks købe et kort som giver en mulighed for at spille FLERE Actionkort ud i samme tur, og når man samtidig kombinerer det med at KØBE flere kort per tur begynder tingene at gå stærkere. Inden længe har man bygget sig et effektivt deck, der giver en mulighed for at købe VP-kort i stort set hver eneste tur.

Spillet slutter når de sidste kort er købt fra 3 bunker, og vinderen er naturligvis den som har akkumuleret flest point.

Hele spillet tager 45-60 minutter (3-4 spillere) og ofte spiller man en kombination af kort flere gange - da der altid er nogle som opdager 'de seje kort' for sent :)

Spillet er udviklet af Rio Grande og udkommer til oktober (Essen) på Engelsk, tysk og fransk.
- og kan meget vel vise sig at spillet der vælter Puerto Rico fra førstepladsen på BGG!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dominion

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:- og kan meget vel vise sig at spillet der vælter Puerto Rico fra førstepladsen på BGG!
Spørgsmålet er om et rent kortspil kan gøre det. "Rigtige" brætspil, med bræt og brikker har jo en fordel på det taktile område (flere lækre komponenter).

Men ellers lyder det spændende - det ser jeg frem til at prøve. Hvad er spillets tema i øvrigt (om noget)?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Dominion

Post by Drix »

Jeg giver Jens ret.

En kortspil kan ikke blive no.1.

Og umiddelbart giver din salgstale ikke lyst hos mig til noget som helst :shock:

Men derimod undrer jeg mig over, hvorfor du poster indlægget... :roll:

Og undrer mig over, hvor det nytænkende og revolutionerende er.


Men jeg kan jo ta' fejl......... :oops:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Dominion

Post by Jens_Hoppe »

Drix wrote:Men derimod undrer jeg mig over, hvorfor du poster indlægget... :roll:
Et tidligt preview af et spil, som garanteret bliver rigtigt stort når Rio Grande udgiver det til efteråret? Keep it up, Mik, jeg er sikker på at, øhm, næsten alle her finder det interessant. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Dominion

Post by Drix »

Jens, det kan være mig, der er dum. Men forklar så venligst, hvorfor du tror det bli'r noget stort og godt.
Gør det gerne i en PB, så du kan bruge de vendinger du vil :lol:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Dominion

Post by qute »

Mik wrote:DOMINION er en nyskabelse som har vakt stor begejstring blandt de fleste som har prøvet det: det er et kortspil med 500 kort (dog kun ca. 30 forskellige slags) hvoraf man kun bruger halvdelen i hvert spil. Grundideen i spillet er at man kreerer sit eget deck ved hele tiden at tilføre nye kort til det - og inden nogen siger 'Magic', må jeg hellere skynde mig at tilføje at sammenligningen er ganske overfladisk, og yder ingen af spillene retfærdighed.
Spændende :D
Glæder mig til det kommer helt ud. Jeg har jo købt rigtig meget Blue moon, så mon ikke det spil også vil falde i min smag.
Image
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Re: Dominion

Post by Drix »

Jens_Hoppe wrote:Hvad er spillets tema i øvrigt (om noget)?
Det handler om at vinde landområder og bygge på dem. Kongeriger, paladser og den slags...

Jeg fik et lidt bedre indtryk af det ved at læse her
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Dominion

Post by Mik »

Drix wrote:Jeg giver Jens ret.
En kortspil kan ikke blive no.1.
Så vidt jeg ved er det populariteten der afgør hvor på ranglisten et spil ligger, og ikke typen af komponenter i spillet.
Når jeg nævnte muligheden var det fordi Jens luftede muligheden for at Agricola ville slå pinden, og her tror jeg at Dominion har en større chance. PT. nr 877 med kun 67 ratings.
Og umiddelbart giver din salgstale ikke lyst hos mig til noget som helst :shock:
Ja, udover at der naturligvis altid vil være tilhængere og modstandere af hvad-som-helst, og det faktum at jeg altid har været en elendig sælger - så er dette et af de sjældne spil som man er nødt til at prøve for at forstå magien. Lidt ligesom dengang nogen fortalte en at et spil der handlede om at dyrke og sælge bønner kunne være interessant :wink:

Det er i hvertfald en kendsgerning at spillet har taget stort set alle med storm - selvom jeg da også kender et par stykker som hellere vil danse på glødende kul end spille det igen...
Men derimod undrer jeg mig over, hvorfor du poster indlægget... :roll:
Tja...
jeg var egentlig ved at lave et indlæg om hvad JEG havde spillet i juli måned, men jeg fandt at det ikke ville give megen mening blot at skrive at jeg stort set kun har spillet Dominion. Når nu igen ved hvad det er.

Desuden var bagtanken vel også at skabe grobund for at få det spillet noget mere - jeg tager det i hvert fald med mig hvor jeg går.

Og endelig kunne det jo godt være at en eller anden ville vide lidt om de nye Essen spil - også før vi er kommet hjem. 8)
Og undrer mig over, hvor det nytænkende og revolutionerende er.
Revolutionerende er nok for meget sagt, og nytænkning? Ja, ens første tanke er: når nu et koncept er så simpelt (lave et der handler om at opbygge et deck), hvorfor har så ingen fundet på det før?

Så det revolutionerende er nok at noget som lyder kedeligt (at bygge et deck) faktisk er´fantastisk underholdende!

Og temaet er totalt underordet. Der er ganske vist fabrikeret en historie om prinser der forsøger at udvide deres riger, men den dybere sammenhæng har jeg aldrig rigtig set. Men det gør ingenting. Man spiller kort for at købe endnu flere kort. Normalt bryder jeg mig ikke om 'temaløse' spil, men i dette tilfælde gør det ikke noget.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Dominion

Post by Frouvne »

I mine øren lyder dette spil yderst interessant... og ideen er umiddelbart solgt til mig, om du er sælger eller ej! Om det så er det spil, der skal vælte Puerto Rico af pinden eller ej er naturligvis en ren gisning på nuværende tidspunkt. Denne type previews er i øvrigt noget af det, jeg holdt allermest af på din hjemmeside (brettboard.dk), Mik, da den havde sin storhedstid, så det glæder mig meget at læse et sådant indlæg her! Og Voksenspil er vel en meget passende kategori at poste det i. Alternativt kunne man selvfølgelig gen-poste det under det menu-punkt der hedder Anmeldelser og jeg kunne så ændre titlen til Anmeldelser og... tja, hvad vil man egentlig mest mundret kalde previews på dansk? Det ville nok være et mere logisk sted at skulle lede... indtil nu er der bare ikke nogen, der har postet previews og behovet for et menupunkt, der gav denne mulighed, har derfor ikke eksisteret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Dominion

Post by akwlinka »

Jeg var til stede da Dominion blev fremlagt, og fik selv prøvet et halvt spil, inden jeg følte mig forpligtet til at sætten andre igang med at spille andre spil.

Men jeg blet total hooked på ideen, og glæder mig meget til at få mit eget sæt, og jeg ser frem til evt. udvidelser.
Jeg kunne også konstatere at langt de fleste ovennævnte søndag fik spillet indtil flere gange, og alle var meget positive.

Jeg tror at spillet bliver en enorm salgssucce for RioGrande, og hvor det ender på BBG listen er mig sådan set ligegyldig. Den har altid kun været en rette snor for mig, ikke SANDHEDEN.

Jeg kunne godt tænke mig et punkt der hed anmeldelser.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Dominion

Post by Stony »

He he... Der er et punkt på forsiden der hedder Anmeldelser. Kan den bruges, eller er det en specifik form for anmeldelser du havde i tankerne? :D

Mik: Tak for henvisningen. Det er skrevet bag øret, som et spil der skal kigges efter i Essen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Dominion

Post by akwlinka »

Stony wrote:He he... Der er et punkt på forsiden der hedder Anmeldelser. Kan den bruges, eller er det en specifik form for anmeldelser du havde i tankerne? :D

Mik: Tak for henvisningen. Det er skrevet bag øret, som et spil der skal kigges efter i Essen.
Det er der da også. :roll: Ja øjnene er det første man bliver blind på, eller måske havde jeg forventninger til at det skulle ligge et andet sted.
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Dominion

Post by larkin »

Dominion. Det vil jeg holde øje med......... :wink:
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Dominion

Post by Aratar »

Tak for notitsen, Mik. Det lyder rigtig spændende. Umiddelbart fik jeg lidt associationer til Skt. Petersburg.
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Dominion

Post by akwlinka »

Nu er det også blevet offentliggjort på www.spielbox.de at Hans im glück Udgiver Dominion i tyskland.

og her er der henvisning til http://www.boardgamenews.com/index.php/ ... _dominion/

en udemærket artikel om spillet
Image
Post Reply