Hvad har du spillet i dag? August 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Larsine »

Jeg mener at det er totalt overvurderet at føde børn i Agricola. I weekenden vandt jeg mit først (og eneste) spil Agricole udelukkende med de to startpersoner. Det siger måske ikke så meget om mit spil, men måske en del om de andres.

Lars
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Stony »

Hvis man ser rent logisk på det...

Du får første chance for at øge familiens størrelse omkring tur 5-7. Herefter er der yderligere 8-10 ture tilbage. (Vistnok. Jeg har ikke krydschecket, så det er ud af fri hukommelse.) Undervejs vil dette ekstra familiemedlem skulle bespises 5 gange = 10 mad.
Du "mister" en handling på at skaffe dette ekstra familiemedlem, men til gengæld har du en ekstra handling hver tur resten af spillet. Det giver en positiv difference på 7-9 ekstra handlinger. Nogle af disse handlinger er man nødt til at bruge på at sikre mad, da man nu skal bruge 2 mad ekstra pr. tur. Selv hvis vi er pessimistiske, og formoder at de kun er muligt at skaffe præcis 2 mad pr. handling, så vil der stadig kun være forsvundet 5 handlinger på dette. Altså er der yderligere et overskud på 2-5 handlinger. Du skal så også bruge lidt handlinger til at skaffe ressourcer og til at få udvidet dit hus, så der er plads, men både forøgelse af familie og forøgelse af boligens størrelse er samtidig lig med victory point, så det er kun hvis du kan finde andre handlinger som giver flere point, at man egentlig kan tillade at lade det tælle imod i det samlede regnskab. De sidste familieforøgelser kan formentlig også betale sig, da du her ikke engang behøver at udvide boligen. Du skal bare kunne skaffe maden, og så er du sikret yderligere 3 victory point pr. ekstra familiemedlem.

Så jeg vil hævde at jeg rent matematisk kan bevise at den første familieforøgelse i anden fase af spillet så absolut kan betale sig. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by akwlinka »

Agricola

Nu spillede Lars sammen med en del der aldrig havde spillet spillet før, og så er det ikke usædvanligt at der ikke kommer så mange familieforøgelser på brættet, da det for nye ofte er vigtigere at holde tungen lige i munden mht. af skaffe sig mindst 1 af al ting.

I vores spil er det så godt som altid klart til forøgelser så snart kortet kommer, og der er ofte ligefrem kamp om hvem der er første spiller på det rigtige tidspunkt.

Og der bliver født børn til sidste øjeblik, alene fordi de er 3 VP værd. Så Lars når du har været i hænderne på et par garvede spillere så vil 2 handlinger ikke række andet end til en sidste plads.

Og til Stony, ja normalt kommer handlingen først fra runde 5-7, men med de rigtige kort på hånden kan man få den meget tidligere, og så kan man køre med klatten.

Så det kan altid betale sig med ekstra personer.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Andrea »

I dag fik Jens og jeg testet Knightmare Chess, som jeg har haft liggende i rigtig lang tid uden at få spillet. Jeg købte det ellers for 1½-2 år siden - bl.a. fordi det var et af de første bræt-/kortspil, jeg stiftede bekendtskab med på rollespilskongresserne. Jeg fik aldrig prøvet det dengang, men jeg syntes, at konceptet var så godt, at jeg måtte eje spillet!

Nu hader jeg ikke ligefrem Skak, men det har aldrig interesseret mig synderligt, da jeg ikke gider at tænke en masse træk frem, når jeg spiller. Jeg spillede det ellers en del i skolen som teenager, men der lavede et par af mine kammerater også en bastardudgave af reglerne, som var hyleskægge (og noget... anderledes... end de gængse skakregler). Jeg håbede på at få samme kaosfølelse ved at spille Knightmare Chess, og de forventninger levede spillet fint op til! Sjældent har skak været så sjovt! :D
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Brichs »

Mere Carcassonne er hvad mine dage har gået med, brætspilsmæssigt. Min kæreste og jeg har (endelig, bestilte det for 3 uger siden) fået alle udvidelserne, så vi er begyndt at spille dem med i spillet, så vi kan lære dem. Det er nu et sjovt spil, synes jeg ;-)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by netsapiens »

Jeg har lige fået spillet tre omgange Corunea

Det er et spil der kræver en del af spilleren og først giver noget tilbage efter tre-fire forsøg. Men så sker der altså også noget. Et kampspil, der om noget simulerer en duel på både magi og sværd.
Jeg glæder mig meget til at prøve det både 2v2 og i Adventure format.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Stony »

Det både lyder og ser interessant ud. Desværre står der "Collectible components". Efter at have spenderet en mindre formue i Magic, er jeg meget tilbageholdende med at engagere mig i spil, hvor man skal "samle" på delene.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Jens_Hoppe »

netsapiens wrote:Jeg har lige fået spillet tre omgange Corunea

Det er et spil der kræver en del af spilleren og først giver noget tilbage efter tre-fire forsøg. Men så sker der altså også noget. Et kampspil, der om noget simulerer en duel på både magi og sværd.
Jeg glæder mig meget til at prøve det både 2v2 og i Adventure format.
Til trods for collectible-aspektet lyder det nu meget spændende. Hvor har du fået det fra?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by netsapiens »

Jens_Hoppe wrote: Til trods for collectible-aspektet lyder det nu meget spændende. Hvor har du fået det fra?
Det med collectible er nu til at have med at gøre i dette tilfælde. Der er ingen rarities som i andre ccg'er, så alting er common. Udover det, så må man ikke spille med dubletter i Corunea, så det er heldigvis begrænset hvad man er nødt til at investere.
Om noget, så er der tale om "blind buying" som jo nok også kan være kedeligt nok.

Jeg valgte at købe alle tre starters, 11 boosters og en adventure pack. På den måde fik jeg fragten gratis.
Jeg har ingen anelse om hvor mange kort jeg mangler for at have en komplet samling, men jeg kan sige at med det indkøb er der nok til at spille med alle 6 forskellige klasser, og jeg har alle 12 characters at spille med nu.

Jeg købte kortene via www.corunea.com (surprise :) ), da det er et fransk firma, så tog det jo kun en lille uge, så var det herhjemme.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Tobias »

Jeg købte kortene via http://www.corunea.com
Spillet kan også købes hos Heron Games i England for 11£.
Kender dog ikke deres fragtpris?
http://www.fwtwr.com/store/corunea-star ... -starter-1
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Andrea »

Så blev det lige til en omgang Knightmare Chess mere. Vi har nu konkluderet, at Fireballkortet er så effektivt, at vi ikke bør spille med det... :P
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Stony »

Jeg var inde og kigge, og bemærkede at de også ligger inde med Domaine. På et tidspunkt var der et par stykker på forum, der var på udkig efter Domaine, så jeg tænkte at jeg lige ville give den videre.

Tilbage til trådens originale emne. Igår stod den på Blackbeard. Som altid er jeg en anelse skeptisk, når det drejer sig om spil der involverer en hel del terninger, men jeg synes egentlig at Blackbeard slipper hæderligt fra det. Afhængigt af antallet af spillere , styrer hver spiller (vistnok) fra 2 til 4 pirater, og selv om de enkelte slag kan betyde en del for lige præcis den pirat du styrer i den tur, er det ikke så væsentligt for spillets helhed, for man er hurtigt oppe og køre igen med en anden pirat såfremt din mand får en pludselig afslutning af sin karriere.

Et spil jeg næppe vil tilføje min egen spilsamling, men byder chancen sig for nogle flere spil, skal det absolut spilles igen. Reglerne var også komplekse nok til at første spil primært bliver et lærespil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Jens_Hoppe »

I KBK i tirsdags nåede jeg først at snige mig med i et spil Goa, et spil som det efterhånden er ved at være et par år siden jeg sidst har spillet. Jeg har egentlig altid haft et liiidt ambivalent forhold til spillet, for selvom det på overfladen, både mekanisk og tematisk burde være noget der tiltalte mig, fængede det aldrig rigtigt 100%.

I vores spil denne gang klarede jeg mig hæderligt (men så heller ikke mere) ved - som sædvanligt - at avancere "træk kort" kolonnen så hurtigt som muligt. Jeg var dog stadig ikke særligt betaget af spillet, så mit eksemplar kommer nok til at stå på hylderne et par år igen. :)

Dernæst blev det til et Brass, og det var som altid fornøjeligt. Som sædvanligt var jeg "Mister Shipyard" i anden del af spillet, og lige så sædvanligt vandt jeg ikke med den strategi. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by Larsine »

Onsdag var det spilledag igen. Eik og jeg fortsatte vores Memoir'44 kampagne, hvor vi var nået til scenarie 13: Arnhem bridge.

Tyskerne har voldsomt mange enheder i dette scenarie (2 Elite Infantry, 6 Infantry, 3 Elite Armor, 2 Armor & 1 Artillery), medens de allierede har langt færre (5 Elite Infantry & 2 Artillery). Men tyskerne er stort set spærret inde bag Rhinen, og kan kun komme over en enkelt bro, som tilmed er lang. Hvad hjælper det at man er sej, når man skal stille sig op i kø for at blive skudt?

Jeg startede som tysker, og ganske som forventet blev jeg slagtet. De få gange hvor jeg havde en mulighed for at gøre indtryk på de allierede tropper, rullede jeg terningerne som en sæk nødder (og en sæk nødder ruller altså ikke særligt godt, hvis I skulle være i tvivl.)

Det lykkedes mig dog at score 2 point, inden Eik satte den sidste trumf ind og scorede 3 point i samme runde, således at han vandt 6-2.

Heldigvis var det så min tur til at spille allieret, og selvom jeg fik nogle dårlige kort, var situationen stort set det samme. Eneste forskel var at jeg valgte at flygte med en enhed som Eik var ved at udrydde med sit artilleri, således at Eik kun nåede at score 1 point, inden jeg fik de 5 der var vinderkriteriet. Jag vandt derfor 5-1.

Jeg har bagefter checket situationen på den officielle hjemmeside, og ganske som forventet vinder de allierede i 83% af alle de battle reports der er lagt på hjemmesiden.

Lars
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2008

Post by larkin »

Larsine wrote:
Jeg har bagefter checket situationen på den officielle hjemmeside, og ganske som forventet vinder de allierede i 83% af alle de battle reports der er lagt på hjemmesiden.

Lars
Jeg har også spillet dette scenario for nyligt, og synes på trods af den store asymmetri, at det er en vild fed bane at spille. Det lykkedes mig i sidste spil at dræbe 4 alllierede med en meget afventende strategi (og en smule held).
Post Reply