Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Frouvne »

Så er det tid til lidt eftertanke! Hvilken spiloplevelse var din største i juli måned 2008? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by MesterLars »

Frouvne wrote:Så er det tid til lidt eftertanke! Hvilken spiloplevelse var din største i juli måned 2008? :)
Jeg må sige Agricola! Har spillet et par 2 player spil og en 3 player og det er helt klart et godt spil.

Jeg er dog ikke lige så solgt som da jeg prøvede Puerto Rico første gang..
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by akwlinka »

Et Glory To Rome og et enkelt spil Monastery ligger i den positive kategori, og er spil der vil blive dyrket i fremtiden med sikkerhed.

Utopia derimod bliver en støvsamler.

Og 4 spil Agricola :D :D , jeg kan ikke huske hvornår men hvorfor skulle BBG listen lyve
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by jondifool »

Agricola- har nu ovnikøbet købt grise og får til spillet! Hvor finder jeg små køer? Det har været en fornøjelse at spille. Efter min mening forlænger kortene spillets levetid temmeligt meget. Uden dem har jeg svært ved at se spillet blive genspillet ret ofte, da det random element der er i rækkefølgen af de 14 tur kort er for lidt til at undgå en tidlig "puzzle solved- nut cracked" følelse hos mig.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Frouvne »

Det er slet ikke nogen let beslutning i denne måned. Der har været spillet mange fine spil, bl.a.: Through the Ages: A Story of Civilization, Stone Age og Goa. Opløbet kommer for mig dog til at stå imellem: Agricola, Glory to Rome og Die Händler. Die Händler må jeg nok skille fra, da jeg kun har prøvet spillet en enkelt gang... men det er en dark horse her i opløbet, da jeg har en stærk fornemmelse af, at det vil overleve i lang tid på mine hylder. Glory to Rome vil jeg - forhåbentlig - komme til at spille rigtig mange gange endnu. Interaktions-delen har jeg en lille usikkerhedsfornemmelse af: måske er den for stærk, måske er det for utilfredsstillende, at man kun med en smule held trækker de rigtige kort, der kan sætte én i stand til at forsvare sig... og måske er der slet ikke noget at bekymre sig over. For mig ender det dermed med at det bliver Agricola, der har leveret månedens spiloplevelse. Det er et spil, jeg er overbevist om vil blive spillet mange gange endnu og det favner bredt, da det er så relativt let tilgængeligt og alligevel ikke er totalt hovedløst.
frouvne, administrator

Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by larkin »

Jeg har desværre ikke haft så meget tid til spil i denne måned, men takket være en god handel med medlem Anders her fra siden, er det alligevel lykkedes mig at få spillet en del 2-personers Saint Petersburg med min kæreste.

Saint Petersburg er et spil, der længe har været i mit fokus, da det både spiller godt med 2 og flere personer. Og spillet var ingen skuffelse. Det er hurtigt at sætte sig ind i dets regler, og vi regnede da også de grundlæggende strategier ud i løbet af forholdsvis kort tid (Det er livsnødvendigt at bygge sin kapital op i starten af spillet, og så fokusere på køb af bygninger (VP) og Aristokrater senere i spillet. I spillets sidste omgang skulle man således gerne have nok penge til at købe eller opgradere alt, der har en aristokrat på).

Selv om spillet egentligt er forholdsvis simpelt, synes jeg, at hvert spil har været en ny og fin oplevelse. Saint Petersburg kommer helt sikkert til at blive spillet meget mere her hjemme og jeg glæder mig således til at prøve spillet med flere spillere......
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik genspillet Tribune et par gange i juli, og blev bekræftet i at det er et rigtigt godt spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Tina »

Juli's oplevelse er ikke så meget et enkelt spil, men mere at det blev spillet flere dage i træk:

Twilight Imperium III - 3 dage i træk

Det er ikke et spil vi får spillet så meget, da det kræver 6 spillere og det kræver en del af spillerne, hvorfor det var dejligt at spillet adskellige gange og få genopfrisket hvor vidunderligt spillet er :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Andrea »

Tina wrote: Det er ikke et spil vi får spillet så meget, da det kræver 6 spillere og det kræver en del af spillerne, hvorfor det var dejligt at spillet adskellige gange og få genopfrisket hvor vidunderligt spillet er :D
... ikke et spil, I får spillet så meget?! Det passer jo ikke! :lol: :wink:
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by netsapiens »

Tina wrote: Det er ikke et spil vi får spillet så meget, da det kræver 6 spillere ....
Jeg ville også få det spillet en del mere hvis ikke min invitation konstant blev væk i posten :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Tina
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Sat Jan 27, 2007 1:52 am
Location: Valby

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Tina »

netsapiens wrote:Jeg ville også få det spillet en del mere hvis ikke min invitation konstant blev væk i posten :)
Touche - Jeg vil så snart invitere (skal lige have kigget i kalenderen :wink: )
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Brichs »

Min bedste oplevelse var første halvdel af det spil Junta, jeg spillede forrige weekend. Anden halvdel blev lidt ødelagt af en dårlig taber, men første halvdel var genialt sjovt.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juli 2008

Post by Andrea »

Juli har indtil videre været den måned, hvor jeg har spillet mest brætspil i år - hvilket jo er ret interessant, når der samtidig har været en del solskinsdage, hvor jeg også har været udenfor ;)

Der var ingen wauw-oplevelser, men jeg fik da prøvet nogle nye spil - hvor Pandemic, Samurai, Space Hulk og Italy-kortet til Power Grid var de mest positive oplevelser. Nu fik jeg endelig prøvet Pandemic, og det var da et fint lille spil. Ud fra mit førstehåndsindtryk kan jeg dog godt undre mig over den hype, der har været på BGG, men jeg regner da stadig med, at vi kan finde på at købe det.

Samurai var en positiv overraskelse - en hyggelig og lettilgængelig filler, som Helle introducerede. Det har jeg ellers kigget på tidligere og konkluderet, at det så frygtelig tørt ud, men det var nu ikke så galt... ;)

Space Hulk fik jeg spillet sammen med Jens, og det var godt nok oldschool - hvis man synes, at Doom er et rimelig uretfærdigt spil, så er Space Hulk et urimeligt uretfærdigt spil! Jeg morede mig dog glimrende alligevel, og hvis man ikke er bange for terningeslag og ikke tager det alt for seriøst, så er det fin underholdning.

Power Grid har som bekendt en elsket plads hos os og i vores spilomgangskreds, og vi fik lejlighed til at prøve Italy-kortet, hvilket fungerede udmærket. Jeg tror dog stadig, jeg bedst kan lide Tysklandskortet, men det er muligvis også blot en vanesag... :)
Post Reply