Hvad tænder du på?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Hvad tænder du på?

Post by Frouvne »

Ja, og her tænkes der altså på, hvad folk tænder på, når der skal brætspil på bordet - bare så der ikke skulle være nogle misforståelser! :roll: Inspireret af den snak der har været andetsteds på dette forum om Agricola, syntes jeg, det kunne være interessant at høre lidt mere om, hvad det er, vi søger efter, når vi vælger brætspil. Og for de fleste er der sikkert ikke tale om én enkelt ting, men snarere en kombination af faktorer, der gør dem nysgerrige og får dem til at tage kreditkortet frem.

Er det temaet, der primært trækker? Alt om gammel ægyptisk kultur, alle piratspil, racerbilsspil, quiz-spil, tog-spil, økonomi-spil eller noget helt andet.

Er det mekanikken i spillet, der gør dig nysgerrig? Auktionsspil, kooperative spil, simulationsspil osv.

Betyder den kunstneriske udførsel og æstetikken meget? Det kan være alt fra naturmaterialer til små plastikkrigere.

Er det designerens navn, der vækker interessen? Køber du alt eller tjekker i det mindste det meste ud, når der står Knizia, Teuber, Wallace eller et andet navn på æsken?

Kan forlagets logo vække din interesse? Alene det at spillet udkommer hos Rio Grande, Winsome Games, Hans Im Glück osv. vækker interessen hos dig.

Betyder det noget i sig selv, at spillet er sprit-nyt? Eller måske det stik modsatte: Alene det at det er en gammel klassiker får dig til at tænke, at det spil skal prøves.

Eller er det nogle helt andre ting - og i givet fald hvilke, - der gør dig interesseret i et brætspil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Re: Hvad tænder du på?

Post by MesterLars »

Udover de ting du har nævnt må jeg med skam i stemmen erkende at BGG-ratings tænder mig. At hvis der er mange der synes et spil er godt - så vil jeg gerne prøve det.
Eller generelt hvis det har fået nogle gode reviews. Så er det ikke så vigtigt med resten.

PS: Allan - din "glory to rome" animation er fra nu af blevet ad-blocket herhjemme. Kæft den er irriterende :)
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad tænder du på?

Post by netsapiens »

Mekanik > Tema > udgiver / produktionskvalitet > Designer

... tror jeg nok :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad tænder du på?

Post by Larsine »

I prioriteret række følge køber jeg spil efter følgende:

Tema: Horror, horror og horror. Desvære bliver jeg ofte skuffet over spillets øvrige kvaliteter, men jeg kan alligevel ikke lade være med at købe det næste horror spil jeg møder. Der er heldigvis også gode horror spil, som f.eks. Fearsome Floors, Betrayal at House on the Hill og ...?

Designet: Designet på æsken er ofter det første der får mig til at gribe ud efter et nyt spil. Hvis jeg kan lide designer på æsken, så er jeg ofte solgt, ligegyldigt hvor meget andre advarer mig mod spillet.

Designer: Her er der jo mange, men Wolfgang Kramer, Richard Borg, Reiner Knizia, Tom Wham, Friedemann Friese, Richard Halliwell og Andreas Seyfarth er nogle af dem der som regel tiltrækker sig min opmærksomhed.

Firmaer: Rio Grande Games, Fantasy Flight Games, Days of Wonder og Mayfair er nogle af dem jeg ofte ser efter.

Prisen: Jeg har svært ved at sige nej tak til et tilbud, hvilket mine indkøb på Viking Con bevidner.

Lars
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad tænder du på?

Post by Andrea »

Tema betyder meget - skarpt efterfulgt af æstetik og mekanismer.

Designeren er komplet underordnet for mit vedkommende, og forlaget lige så (... altså bortset fra at FFG har en tendens til at udgive spændende spil... ;))

Mine prioriteringer vedr. køb af spil kan også læses i denne tråd
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad tænder du på?

Post by Brichs »

når jeg kigger på mine spil, jeg har stående, falder en trend tydeligt frem. Hverken tema, eller "forfatter", selvom disse klart har noget at sige. Nej, faktisk er logoet på nok 80% af mine spil "Rio Grande Games". Egentlig ganske ubevidst, oprindeligt, men nu er jeg nået dertil, hvor er Rio Grande spil liiige får en ekstra kiggert, når man er ude og spilshoppe.

Ellers er "Lav Pris" helt sikkert et must. Eksempelvis "Damaged Goods" fra GamesLore. Jeg er for det meste totalt ligeglad med æskerne, så længe jeg kan få lov til at spille ubeskadiget indhold. Heh.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply