Tales of the Arabian Nights

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Tales of the Arabian Nights

Post by Gunness »

Jeg har prøvet at spørge i en anden tråd, men spørgsmålet var ret off-topic og druknede nok, så derfor...

Jeg er først for nylig blevet opmærksom på Tales of the Arabian Nights, som Z-Man nu genudgiver, vist nok og måske i februar. Det ser meget lækkert og velproduceret ud, og lyder lidt som en multiplayer-variant af Sværd og Trolddom.
Hvem har prøvet originalen? Bør man holde vejret til den nye udgave kommer, eller...?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Der er vel ingen grund til at holde vejret, men på den anden side har jeg da også tænkt mig at købe denne tredie udgave af spillet selvom jeg allerede har de to andre, så jeg må vel betragtes som en fan. :D

Der er kun små ændringer i de 3 spil, som mest er kosmetiske, rettelser af errata, samt en mindre udvidelse af oplevelserne.

Ja, man kan godt sammenligne det lidt med de gamle paragraf-bøger, dog med den forskel at spillet er mere åbent. Ellers ville det jo også hurtigt blive for kedeligt at spille.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Gunness »

Kan du evt. skrive lidt mere uddybende - langtidsholdbarhed, hvilken type spillere passer det med o.l.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Tjaeee.
På en måde kan man sige at spillet burde have en begrænset holdbarhed, da man jo efterhånden lærer at håndtere de enkelte begivenheder. Men der flere forklaringer på hvorfor dette ikke nødvendigvis er korrekt.

For det første er der folk som mig som kun spiller en sjælden gang (der er jo så meget andet!), så bortset fra en længere periode i midt-80'erne, har jeg ikke haft problemer med at 'glemme' resultaterne.

Desuden indeholder reglerne forskellige måder at spille på: grundspillet, hvor man søger rigdom og berømmelse - så man kan blive kalif istedet for kaliffen. Handels-versionen hvor man forsøger at blive fabelagtigt rig før de andre, og endelig Eventyrsfortælle-versionen, som er mere ovre i det rollespilsagtige, da spillerne skal bedømme de histprier de andre finder på. Den version har jeg nu aldrig prøvet.

Spillet hører klart til den genre der hedder 'oplevelsesspil' (Experience games på engelsk). Dvs. spil som Talisman, Runebound, Arkham Horror, Lords of Sierra Madre, American Megafauna, Drageborgen (Dungeon Quest), Heroquest, Doom, Source of the Nile osv.

Dvs. spil hvor selve det at spille (oplevelsen) er (næsten) vigtigere end målet (at vinde).

Grundlæggende render man rundt på et (arabisk) verdenkort for at at samle mytiske skatte og ædelstene. Undervejs støder man på diverse hændelser taget fra 1001 nats eventyr, og alt efter hvorman man reagerer på disse hændelser kommer nærmere til eller længere fra målet. Der er flere 'rigtige' veje, og 'forkerte' veje behøver ikke at være dårlige, da de kan lede til andre endnu bedre skatte. Ofte vil de dog gøre livet lidt mere surt for den rejsende.

Selve paragraf-bogen er bygget op en sådan måde, at flere resultater leder samme sted hen, dog via flere andre paragraffer, således at man ikke umiddelbart kan 'læse' sig til resultatet. Men naturligvis kan man indprente sig en bestemt kæde. Dog er der også forbundet modifiers fra tidligere begivenheder samt terningslag, hvilket gør at man ikke altid kan gentage en tidligere succes.

Men helt klart et spil der henvender sig mere til familiespillere, end strategispillere.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 503 times
Been thanked: 555 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Gunness »

Jamen det lyder da tilforladeligt nok, og som en god spiltype, hvis man fx. ikke spiller med deciderede "gamere".
Mik wrote:Desuden indeholder reglerne forskellige måder at spille på: grundspillet, hvor man søger rigdom og berømmelse - så man kan blive kalif istedet for kaliffen. Handels-versionen hvor man forsøger at blive fabelagtigt rig før de andre, og endelig Eventyrsfortælle-versionen, som er mere ovre i det rollespilsagtige, da spillerne skal bedømme de histprier de andre finder på. Den version har jeg nu aldrig prøvet.
I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish."

Så i første omgang vil man kun kunne spille grundspillet, men det er vist også helt i orden.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Andrea »

Gunness wrote: I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish"
Hm, det er ærgerligt. Det er ellers storytelling-versionen, jeg finder mest interessant (altså - at læse om indtil videre - jeg har desværre ikke prøvet spillet endnu).
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Gunness wrote:I deres forrige nyhedsbrev skrev Zev Shlasinger, at "Finally, we went straight for the adventure game only: no merchant or storytelling variant. I hope to provide both on my website that people can add if they wish."

Så i første omgang vil man kun kunne spille grundspillet, men det er vist også helt i orden.

Ingen grund til bekymring, Andrea. Storytelling-varianten er blot en samling regler der ikke kræver ændringer af bræt eller komponenter. Så den er let at implementere. Og skulle Z-man ikke offentligøre denne del af reglerne har jeg en kopi af designerens eget forlæg til 2nd ed. reglerne.

Det er værre med reglerne til Handelsspillet, da der i begge de tidligere versioner har været angivet en række varetyper direkte under byerne på kortet, og selvom man vel kan slå byerne op på en liste vil det alligevel gøre spillet lidt mere besværligt. På den anden side vil det så være lettere at ændre hvor de enkelte varer kan hentes, så det kan måske ligefrem være en fordel?

Handelsversionen kræver også et specialbræt samt et sæt brikker med pile til at markere handelsruter med. Men det ville ikke forbavse mig hvis Zev har besluttet sig for at komme med en udvidelse - og hvis denne så samtidig kommer med andre goodies til basisspillet, ville det jo heller ikke være så ringe.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Stony »

Jeg fornemmer at dette kunne være et oplagt spil at få på bordet i et eventuelt fremtidigt arrangement i Valby Kulturhus? :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Andrea »

Stony wrote:Jeg fornemmer at dette kunne være et oplagt spil at få på bordet i et eventuelt fremtidigt arrangement i Valby Kulturhus? :D
Jeps!
Hm... gad vide, hvornår det egentlig skal afholdes...?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Stony »

Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder? 8)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Andrea »

Stony wrote:Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder? 8)
Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det :P
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Tobias »

Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det
What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 132 times

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Andrea »

Tobias wrote: What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Lige ind fra venstre! Godt nytår!! :lol: :lol:
User avatar
Eivind
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 38
Joined: Mon Sep 08, 2008 1:31 pm
Location: Valby

Re: Tales of the Arabian Nights

Post by Eivind »

Andrea wrote:
Stony wrote:Det må du da vide. Er det ikke dig der afholder? 8)
Jeg mindes ellers, at det er Tobias' tur til at afholde det :P
Andrea wrote:
Tobias wrote: What...!!!
Hvor kom den dolk fra???
Lige ind fra venstre! Godt nytår!! :lol: :lol:
det lyder da som en glimrende ide - men måske lige vente til efter Spilfestival :D
Post Reply